Witam proszę o pomoc w zadaniu (najlepiej na rysunku wtedy może lepiej to zrozumiem), nie wiem jak się do niego zabrać
Treść:
W graniastosłupie prostym, którego podstawa jest rombem, krótsza przekątna podstawy tworzy kąt alfa z krótszą przekątną graniastosłupa, a dłuższa przekątna podstawy tworzy kąt beta z dłuższą przekątną graniastosłupa. Który kąt ma większą miarę?
Z góry dziękuję za pomoc
Stereometria graniastosłupy
-
- Użytkownik
- Posty: 16
- Rejestracja: 12 sie 2018, o 15:50
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 12 razy
Stereometria graniastosłupy
Ostatnio zmieniony 25 sie 2018, o 19:43 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale.
-
- Użytkownik
- Posty: 2662
- Rejestracja: 1 gru 2012, o 00:07
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Pomógł: 369 razy
Re: Stereometria graniastosłupy
KlaudynaK , najpierw naszkicuj ten graniastosłup i oznacz wierzchołki, i przyjrzyj się mu.
Narysuj przekroje tego graniastosłupa płaszczyznami prostopadłymi do podstawy, przechodzącymi raz przez dłuższą przekątną podstawy, raz przez krótszą. Będą to prostokąty o wysokości równej wysokości graniastosłupa, i szerokości równej odpowiednio dłuższej i krótszej przekątnej podstawy. Przekątne tych prostokatów będą długością odpowiednio dłuższej lub krótszej przekątnej tego graniastosłupa.
Z tych rysunków odczytasz, który z kątów, o które pytasz, ma wiekszą miarę i udowodnisz to.
Narysuj przekroje tego graniastosłupa płaszczyznami prostopadłymi do podstawy, przechodzącymi raz przez dłuższą przekątną podstawy, raz przez krótszą. Będą to prostokąty o wysokości równej wysokości graniastosłupa, i szerokości równej odpowiednio dłuższej i krótszej przekątnej podstawy. Przekątne tych prostokatów będą długością odpowiednio dłuższej lub krótszej przekątnej tego graniastosłupa.
Z tych rysunków odczytasz, który z kątów, o które pytasz, ma wiekszą miarę i udowodnisz to.
-
- Użytkownik
- Posty: 16
- Rejestracja: 12 sie 2018, o 15:50
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 12 razy
Re: Stereometria graniastosłupy
Dilectus, z rysunku ja wiem, że większy kąt to kąt alfa, tylko nie mam pojęcia jak to właśnie udowodnić matematycznie skoro nie mam żadnych liczb :/
-
- Moderator
- Posty: 3050
- Rejestracja: 21 maja 2009, o 19:08
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Starachowice
- Podziękował: 29 razy
- Pomógł: 816 razy
Re: Stereometria graniastosłupy
Oznaczmy:
\(\displaystyle{ H}\) - wysokość graniastosłupa,
\(\displaystyle{ d}\) - krótsza przekątna podstawy,
\(\displaystyle{ D}\) - dłuższa przekątna podstawy.
Zachodzi związek \(\displaystyle{ 0<d<D}\).
Wówczas \(\displaystyle{ \tan \alpha=\frac{H}{d}}\) oraz \(\displaystyle{ \tg \beta=\frac{H}{D}}\) dla pewnych kątów ostrych \(\displaystyle{ \alpha, \beta<90^0}\).
Z założenia \(\displaystyle{ 0<d<D}\) wynika, że \(\displaystyle{ \frac{H}{d}>\frac{H}{D}}\), czyli \(\displaystyle{ \tg \alpha > \tg \beta}\)
Funkcja tangens jest rosnąca w przedziale \(\displaystyle{ (0^0, \ 90^0)}\), więc
jeśli \(\displaystyle{ \tg \alpha > \tg \beta}\), to \(\displaystyle{ \alpha>\beta}\).
\(\displaystyle{ H}\) - wysokość graniastosłupa,
\(\displaystyle{ d}\) - krótsza przekątna podstawy,
\(\displaystyle{ D}\) - dłuższa przekątna podstawy.
Zachodzi związek \(\displaystyle{ 0<d<D}\).
Wówczas \(\displaystyle{ \tan \alpha=\frac{H}{d}}\) oraz \(\displaystyle{ \tg \beta=\frac{H}{D}}\) dla pewnych kątów ostrych \(\displaystyle{ \alpha, \beta<90^0}\).
Z założenia \(\displaystyle{ 0<d<D}\) wynika, że \(\displaystyle{ \frac{H}{d}>\frac{H}{D}}\), czyli \(\displaystyle{ \tg \alpha > \tg \beta}\)
Funkcja tangens jest rosnąca w przedziale \(\displaystyle{ (0^0, \ 90^0)}\), więc
jeśli \(\displaystyle{ \tg \alpha > \tg \beta}\), to \(\displaystyle{ \alpha>\beta}\).
-
- Użytkownik
- Posty: 23496
- Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: piaski
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 3264 razy
Re: Stereometria graniastosłupy
Jeśli zadanie jest ze szkoły średniej (można tak wnioskować po wieku autorki) to tangensy są ok.
Jeśli to z gimnazjum (albo nowej podstawowej) to powołujemy się (pośrednio) na : naprzeciwko najdłuższego boku trójkąta leży największy kąt + suma miar katów trójkąta.
Jeśli to z gimnazjum (albo nowej podstawowej) to powołujemy się (pośrednio) na : naprzeciwko najdłuższego boku trójkąta leży największy kąt + suma miar katów trójkąta.