Proszę o pomoc.
Obliczyć ile prostych przechodzących przez 2 różne punkty można poprowadzić dla 20 różnych punktów, z których każde 3 są niewspółliniowe.
Proste i punkty
Re: Proste i punkty
Ok, a nie z kombinatoryki?
Jak wytłumaczyć to 7-8 klasie SP?
\(\displaystyle{ p= \frac{x \cdot (x-1)}{2}}\)
\(\displaystyle{ p}\) - ilość prostych
\(\displaystyle{ x}\) - ilość punktów
Jak to prościej wyjaśnić?
Jak wytłumaczyć to 7-8 klasie SP?
\(\displaystyle{ p= \frac{x \cdot (x-1)}{2}}\)
\(\displaystyle{ p}\) - ilość prostych
\(\displaystyle{ x}\) - ilość punktów
Jak to prościej wyjaśnić?
Ostatnio zmieniony 10 paź 2018, o 09:36 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości. Symbol mnożenia to \cdot.
Powód: Poprawa wiadomości. Symbol mnożenia to \cdot.
- karolex123
- Użytkownik
- Posty: 751
- Rejestracja: 22 gru 2012, o 11:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: somewhere
- Podziękował: 39 razy
- Pomógł: 127 razy
Re: Proste i punkty
Można powiedzieć tak: z każdą prostą utożsamiamy parę różnych punktów spośród danych \(\displaystyle{ 20}\); jeden z punktów możemy więc wybrać na \(\displaystyle{ 20}\) sposobów, drugi już tylko na \(\displaystyle{ 20-1=19}\) sposobów (punkty muszą być różne). Ilość tych par jest więc równa \(\displaystyle{ 20 \cdot 19}\). Ale prostą \(\displaystyle{ AB}\) utożsamiamy z prostą \(\displaystyle{ BA}\), zatem wszystkich prostych zliczyliśmy \(\displaystyle{ 2}\) razy więcej. Ostatecznie ilość prostych jest równa \(\displaystyle{ \frac{20 \cdot 19}{2}}\), czyli \(\displaystyle{ {20 \choose 2}}\) (mamy bowiem gwarancję, że żadne z tych prostych się już nie powtarzają, gdyż żadne z trzech punktów nie są współliniowe)