Pole i obwód kwadratu

Wielokąty (n>3). Okręgi. Inne figury płaskie. Zadania i twierdzenia z nimi związane. Geometria rzutowa na płaszczyżnie.
aristo1235
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 28 gru 2017, o 01:16
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Pole i obwód kwadratu

Post autor: aristo1235 »

Biorą kwadrat o boku \(\displaystyle{ 1\,cm}\) , pole jest równe \(\displaystyle{ 1\,cm^2}\), a obwód \(\displaystyle{ 4\,cm}\) . To jeżeli podzielić pole na obwód wyjdzie \(\displaystyle{ 0,25}\) . A dla boku \(\displaystyle{ 2\,cm}\) pole to \(\displaystyle{ 4\,cm^2}\), a obwód \(\displaystyle{ 8\,cm}\) . To już pole na obwód wyjdzie \(\displaystyle{ 0,5}\) , czyli przyrost jest równy \(\displaystyle{ 0,25}\) dla kolejnych boków gdy dzielimy pole na obwód. To większy przypadek, kwadrat o boku \(\displaystyle{ 10\,cm}\) , czyli \(\displaystyle{ P = 100\,cm^2,\ Ob = 40\,cm}\) , czyli \(\displaystyle{ \frac{P}{Ob} = \frac{100}{40} = 2,5}\) , czyli jeżeli przyrost jest równy \(\displaystyle{ 0,25}\) , to dla kwadratu o boku \(\displaystyle{ 11\,cm}\) wyrażenie \(\displaystyle{ \frac{P}{Ob}}\) będzie równe \(\displaystyle{ 2,75}\), bo \(\displaystyle{ P= 121, Ob = 44, \frac{121}{44}=2,75}\), czyli potwierdza to, że dla kolejnych liczb boków, gdy dzielimy \(\displaystyle{ \frac{P}{Ob}}\) , to przyrost jest równy \(\displaystyle{ 0,25}\). Piszę to, bo do tego doszedłem i nie jestem pewien czy takie coś istnieje i czy udzieli mi ktoś na ten temat opinii czy, to istnieje i czy ma jakiś sens.
Ostatnio zmieniony 28 gru 2017, o 20:59 przez SlotaWoj, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód: Interpunkcja.
Rozbitek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 486
Rejestracja: 22 lut 2017, o 14:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 114 razy
Pomógł: 8 razy

Pole i obwód kwadratu

Post autor: Rozbitek »

Witam nowego użytkownika, ja nie mam prawa tutaj nikogo poprawiać (zwłaszcza, że sam pewnie bardzo amatorsko korzystam z latecha itd), ale polecam używać instrukcji \(\displaystyle{ LaTeX}\). Jeżeli nie wiesz jak: https://www.matematyka.pl/latex.htm

Tyle ze spraw technicznych, przepraszam, że śmiem zwracać uwagi, ale to z troski o jak najwięcej odpowiedzi pod Twoim postem i aby przypadkiem nie znalazł się w koszu.

Co do pytania:

Niech \(\displaystyle{ a \in \left( \NN \setminus \left\{ 0\right\} \right)}\) , \(\displaystyle{ P}\) - Pole kwadratu, \(\displaystyle{ Ob}\) - obwód kwadratu

\(\displaystyle{ P = a^2}\)

\(\displaystyle{ Ob = 4a}\)

\(\displaystyle{ \frac{P}{Ob} = \frac{a^2}{4a} = \frac{a}{4}}\)

No i postawiłeś (słuszną) tezę, że biorąc za \(\displaystyle{ a}\) kolejne liczby naturalne, to iloraz będzie o \(\displaystyle{ \frac{1}{4}}\) większy niż przy poprzedniej liczbie.

Czyli teza jest taka:
\(\displaystyle{ \frac{a+1}{4} - \frac{a}{4} = \frac{1}{4}}\)
Co oczywiście nietrudno udowodnić, pomnóżmy równanie obustronnie przez \(\displaystyle{ 4}\) :
\(\displaystyle{ a + 1 - a = 1}\)
\(\displaystyle{ 1 = 1 \\ 0=0}\)
Równanie jest tożsamościowe, czyli prawdziwe dla każdej liczby.
aristo1235
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 28 gru 2017, o 01:16
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Pole i obwód kwadratu

Post autor: aristo1235 »

Rozbitek, A czy można to gdzieś dalej opublikować żeby ktoś to zauważył. Ma to jakiś sens?
SlotaWoj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4211
Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków PL
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 758 razy

Pole i obwód kwadratu

Post autor: SlotaWoj »

  1. Piszemy po polsku, tzn. tu nie dzielimy pola na obwód, tylko dzielimy pole przez obwód. Pole natomiast możemy podzielić na części i gdy części są dwie i są równe, to wtedy mamy dwa półpola.
  2. Wyrażamy się logicznie, więc skoro doszedłeś do czegoś, to to coś istnieje. Bo czy można dojść do czegoś, co nie istnieje?. Czy można potknąć się o kamień, którego nie ma? Co nie oznacza, że nie można się potknąć na drodze bez kamieni, np. jak się nieuważnie chodzi, albo źle stawia stopy (niezgodnie z ergonomią i budową układu kostnego, etc.) albo miało się kiedyś wypadek i teraz jest się niepełnosprawnym.
    To, czy to, do czego doszedłeś, ma sens, czy nie ma, czy jest prawdziwe, czy fałszywe, to zupełnie „insza inszość”.
  3. Można z tego zrobić zadanie i opublikować np. w zbiorze zadań z matematyki dla uczniów szkoły średniej, ale trudno mi sobie wyobrazić zbiór zadań z jednym tylko zadaniem; trzeba ich znacznie więcej, aby taki zbiór cieszył się zainteresowaniem.
    Ale główkuj dalej. Jak tak będziesz „główkował” to może za parę lat (lub nieco później) „wpadniesz” na coś, na co jeszcze nikt nie wpadł i wówczas opublikujesz to z jakimś czasopiśmie matematycznym, a gdy to „coś” będzie ważne, to będziesz sławny i będą Ciebie cytować lub pisać „z twierdzenia aristo1235 wynika, że ...” .
    Więc „wprawiaj się” w myśleniu.
ODPOWIEDZ