zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
-
- Użytkownik
- Posty: 3
- Rejestracja: 16 wrz 2013, o 08:15
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: płock
- Podziękował: 1 raz
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
Witam,
może ktoś mógłby mi pomóc i wskazał jak rozwiązać podane zadanka.
zad.1
W trójkąt równoboczny ABC wpisano trójkąt równoboczny DEF w ten sposób, że boki AB i DE są prostopadłe, a wierzchołek F leży na boku AC. Oblicz ile razy pole trójkąta DEF jest mniejsze od pola trójkąta ABC.
Zad2.
Przekątna trapezu równoramiennego, którego podstawy mają dł. 30 cm i 66cm, jest dwusieczną kąta przy jego dłuższej podstawie. Oblicz pole tego trapezu.
Z góry dziękuję za pomoc.
może ktoś mógłby mi pomóc i wskazał jak rozwiązać podane zadanka.
zad.1
W trójkąt równoboczny ABC wpisano trójkąt równoboczny DEF w ten sposób, że boki AB i DE są prostopadłe, a wierzchołek F leży na boku AC. Oblicz ile razy pole trójkąta DEF jest mniejsze od pola trójkąta ABC.
Zad2.
Przekątna trapezu równoramiennego, którego podstawy mają dł. 30 cm i 66cm, jest dwusieczną kąta przy jego dłuższej podstawie. Oblicz pole tego trapezu.
Z góry dziękuję za pomoc.
-
- Użytkownik
- Posty: 1592
- Rejestracja: 16 maja 2013, o 17:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Trójmiasto
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 246 razy
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
W drugim od razu na myśl przychodzi twierdzenie cosinusów
\(\displaystyle{ a,b - \text{ ramiona}\\
c - \text{ dłuższa przekątna}\\
2\alpha - \text{ kąt przy dłuższej podstawie}\\
\\
30^2 = a^2 + c^2 - 2ac\cos\alpha\\
a^2 = 66^2 + c^2 - 132c\cos\alpha\\
c^2 = a^2 + 66^2 - 132a\cos{2\alpha}}\)
z tego powinno się już dać wyznaczyć a i c (albo przynajmniej jedno) a potem z pitagorasa wysokość trapezu
\(\displaystyle{ a,b - \text{ ramiona}\\
c - \text{ dłuższa przekątna}\\
2\alpha - \text{ kąt przy dłuższej podstawie}\\
\\
30^2 = a^2 + c^2 - 2ac\cos\alpha\\
a^2 = 66^2 + c^2 - 132c\cos\alpha\\
c^2 = a^2 + 66^2 - 132a\cos{2\alpha}}\)
z tego powinno się już dać wyznaczyć a i c (albo przynajmniej jedno) a potem z pitagorasa wysokość trapezu
-
- Użytkownik
- Posty: 98
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 15:15
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Kraków
- Pomógł: 24 razy
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
Wyrysuj sobie wszystkie kąty. Wyjdzie, że wszystkie boki małęgo trójkąta cą prostopadłe do boków dużego trójkąta. Później przyjmij sobie np., że bok trójkąta DEF jest równy x, a że wszystkie trójkąty prostokątne są charakterystyczne (90,60,30) możesz policzyć wszystkie pozostałe boki - otrzymasz bok trójkąta ABC w zależnośći od x i później już ze wzoru na pole trójkąta rónobocznego i policzyć stosunek - wychodzi, że jest 3 razy mniejszy.
-
- Użytkownik
- Posty: 98
- Rejestracja: 8 sie 2012, o 15:15
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Kraków
- Pomógł: 24 razy
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
Jeśli chodzi o drugie zadanie to nie pamiętam jaki jest zakres w gimnazjum. Robicie funkcje trygonometryczne? znacie wzory na \(\displaystyle{ \sin{2\alpha}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 3044
- Rejestracja: 25 mar 2010, o 15:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gołąb
- Podziękował: 24 razy
- Pomógł: 513 razy
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
6weronika, w gimnazjum nie ma w ogóle trygonometrii. Są tylko związki miarowe w trójkąci równobocznym (wzory na pole i wysokość) .
-
- Użytkownik
- Posty: 924
- Rejestracja: 30 gru 2012, o 19:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Całkonacja
- Podziękował: 227 razy
- Pomógł: 14 razy
zadania konkursowe gimnazjum - trapez i trójkąt
Mam to drugie :p. Narysuj sobie ten trapez i oznacz ramię \(\displaystyle{ x}\). Jeśli przekątna jest dwusieczną przy dłuższej podstawie, to kąt między krótszą podstawą a przekątną jest równy połowie kąta między ramieniem a dłuższą podstawą (Z równości kątów przy obu podstawach wynika, że ich suma musi być równa 180. Podzielmy kąt między dłuższą podstawą a ramieniem (\(\displaystyle{ a}\)) na dwa. Kąt między krótszą podstawą a ramieniem jest równy \(\displaystyle{ 180-a}\), więc kąt między krótszą podstawą a przekątną (\(\displaystyle{ b}\)) jest równy \(\displaystyle{ 180-a+ \frac{a}{2}+b=180 \Leftrightarrow \frac{a}{2}=b}\))
Więc trójkąt o bokach: przekątna, krótsza podstawa, ramię jest trójkątem równoramiennym o ramionach: krótsza podstawa, ramię. Dalej już chyba prosto.
PS. Bardzo lubię takie zadania. Jak masz coś jeszcze, to pisz .
Więc trójkąt o bokach: przekątna, krótsza podstawa, ramię jest trójkątem równoramiennym o ramionach: krótsza podstawa, ramię. Dalej już chyba prosto.
PS. Bardzo lubię takie zadania. Jak masz coś jeszcze, to pisz .