olimpiada matematyczna gimnazjalistow
- dabros
- Użytkownik
- Posty: 1121
- Rejestracja: 2 cze 2006, o 21:41
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 48 razy
- Pomógł: 4 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
mam problem z jednym zadaniem z 3 etapu konkursu
"Dany jest równoległobok ABCD. Punkt E należy do boku AB, a punkt F do boku AD. Prosta EF przecina prostą CB w punkcie P, a prostą CD w punkcie Q. Wykaż, że pole trójkąta CEF jest równe polu trójkąta APQ."
jestem w 3 klasie gimnazjum i siedzę nad tym już ponad miesiąc;możliwe że to łatwe zadanie, ale ja nie mam więcej pomysłów, jak się za nie zabrać;proszę, pomóżcie..
"Dany jest równoległobok ABCD. Punkt E należy do boku AB, a punkt F do boku AD. Prosta EF przecina prostą CB w punkcie P, a prostą CD w punkcie Q. Wykaż, że pole trójkąta CEF jest równe polu trójkąta APQ."
jestem w 3 klasie gimnazjum i siedzę nad tym już ponad miesiąc;możliwe że to łatwe zadanie, ale ja nie mam więcej pomysłów, jak się za nie zabrać;proszę, pomóżcie..
- Tomasz Rużycki
- Użytkownik
- Posty: 2970
- Rejestracja: 8 paź 2004, o 17:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Suchedniów/Kraków
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 293 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
Oczekujesz analitycznego rozwiazania? Jesli tak, to wystarczy dobrac sobie jakos ladnie wspolrzedne, tzn. tak, zeby sie latwo liczylo, a to zrobic chyba potrafisz. Potem pozostaja jedynie rachunki...
- dabros
- Użytkownik
- Posty: 1121
- Rejestracja: 2 cze 2006, o 21:41
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 48 razy
- Pomógł: 4 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
problemem jest, ze nie mozna wykonywac rachunku na podstawionych wartosciach
probowalem opisywac zaleznosci wzorami ale nic z tego nie wychodzi
nie mam do zadania zadnego punktu zaczepienia, wiec moze ktos ma przynajmniej jakis ciekawy pomysl, jak zabrac sie za to zadanie
probowalem opisywac zaleznosci wzorami ale nic z tego nie wychodzi
nie mam do zadania zadnego punktu zaczepienia, wiec moze ktos ma przynajmniej jakis ciekawy pomysl, jak zabrac sie za to zadanie
- dabros
- Użytkownik
- Posty: 1121
- Rejestracja: 2 cze 2006, o 21:41
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 48 razy
- Pomógł: 4 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
jestem w 3 klasie gimnazjum i (przepraszam) nie rozumiem tego pojecia;
ale w obecnej sytuacji (mysle nad nim od mieesiaca) kazde rozwiazanie bedzie dobre
ale w obecnej sytuacji (mysle nad nim od mieesiaca) kazde rozwiazanie bedzie dobre
-
- Użytkownik
- Posty: 195
- Rejestracja: 13 paź 2005, o 17:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 28 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
Widziałem 3 rozwiązania tego zadania, moje było najmniej piękne (na kilku zmiennych).
Najlepsze wg brzmi mniej więcej tak:
Rozważmy trójkąty QPC i AFE. Łatwo zauważyć że są one podobne.
Niech \(\displaystyle{ h_{AFE}}\) oznacza wysokość trójkąta AFE prostopadłą do EF, a \(\displaystyle{ h_{PQC}}\) wysokość trójkąta PQC także prostopadłą do EF. Z tw. Talesa:
\(\displaystyle{ \frac{h_{PQC}}{h_{AFE}}=\frac{|PQ|}{|EF|}\\\Updownarrow \\ h_{PQC}\cdot |EF|=h_{AFE}\cdot |PQ|}\)
Ostatnia równość kończy zadanie. (dlaczego ; P)?
Najlepsze wg brzmi mniej więcej tak:
Rozważmy trójkąty QPC i AFE. Łatwo zauważyć że są one podobne.
Niech \(\displaystyle{ h_{AFE}}\) oznacza wysokość trójkąta AFE prostopadłą do EF, a \(\displaystyle{ h_{PQC}}\) wysokość trójkąta PQC także prostopadłą do EF. Z tw. Talesa:
\(\displaystyle{ \frac{h_{PQC}}{h_{AFE}}=\frac{|PQ|}{|EF|}\\\Updownarrow \\ h_{PQC}\cdot |EF|=h_{AFE}\cdot |PQ|}\)
Ostatnia równość kończy zadanie. (dlaczego ; P)?
- DEXiu
- Użytkownik
- Posty: 1174
- Rejestracja: 17 lut 2005, o 17:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jaworzno
- Pomógł: 69 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
A wątek przenoszę do odpowiedniego działu
A przy okazji, dabros: rozwiązanie analityczne, łopatologicznie mówiąc, to takie, w którym wykorzystujemy układ współrzędnych (umieszczamy w nim dane w zadaniu figury) i liczymy równania prostych, współrzędne punktów i inne bzdury (nie jest to raczej poziom gimnazjum). Rozwiązania takie mają to do siebie, że "brutal forcem" (czyli na chama) można rozwiązać znaczną część zadań z geometrii płaskiej i nie tylko. Wadą jest, że rozwiązania takie są zazwyczaj strasznie długie i łatwo się pomylić w rachunkach (dodatkową wadą, ale to już na OMie, jest to, że za najmniejszy błąd w rozwiązaniu analitycznym komisja przyznaje okrągłe 0 punktów ). Natomiast rozwiązanie syntetyczne to jest to "normalne" dla gimnazjalisty (czyli bez układu współrzędnych) - liczy się długości, odległości, pola itp. To tak na przyszłość, żebyś wiedział
A przy okazji, dabros: rozwiązanie analityczne, łopatologicznie mówiąc, to takie, w którym wykorzystujemy układ współrzędnych (umieszczamy w nim dane w zadaniu figury) i liczymy równania prostych, współrzędne punktów i inne bzdury (nie jest to raczej poziom gimnazjum). Rozwiązania takie mają to do siebie, że "brutal forcem" (czyli na chama) można rozwiązać znaczną część zadań z geometrii płaskiej i nie tylko. Wadą jest, że rozwiązania takie są zazwyczaj strasznie długie i łatwo się pomylić w rachunkach (dodatkową wadą, ale to już na OMie, jest to, że za najmniejszy błąd w rozwiązaniu analitycznym komisja przyznaje okrągłe 0 punktów ). Natomiast rozwiązanie syntetyczne to jest to "normalne" dla gimnazjalisty (czyli bez układu współrzędnych) - liczy się długości, odległości, pola itp. To tak na przyszłość, żebyś wiedział
-
- Użytkownik
- Posty: 116
- Rejestracja: 16 mar 2006, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Olsztyn
- Podziękował: 13 razy
- Pomógł: 5 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
a mam takie pytanie: bo jakby na to nie patrząć to takim rozwiązaniem analitycznym można chyba duuuuzo zadan geometrycznych zrobić, czy można tą metodę używać na konkursach itd.?
- Tomasz Rużycki
- Użytkownik
- Posty: 2970
- Rejestracja: 8 paź 2004, o 17:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Suchedniów/Kraków
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 293 razy
- DEXiu
- Użytkownik
- Posty: 1174
- Rejestracja: 17 lut 2005, o 17:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jaworzno
- Pomógł: 69 razy
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
Można, ale ja osobiście nie lubię i nie polecam. Posiłkować się - owszem. Ale nie robić całe zadania do deski do deski, bo do tego potrzebna jest przyzwoita biegłość rachunkowa i cierpliwość, których to mnie np. brakuje
-
- Użytkownik
- Posty: 1
- Rejestracja: 18 wrz 2006, o 16:49
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Brzozów
olimpiada matematyczna gimnazjalistow
dabros pisze:mam problem z jednym zadaniem z 3 etapu konkursu
jestem w 3 klasie gimnazjum i siedzę nad tym już ponad miesiąc;możliwe że to łatwe zadanie, ale ja nie mam więcej pomysłów, jak się za nie zabrać;proszę, pomóżcie..[/quote
Siemka!!! Ja też jestem w trzeciej klasie no i własnie dziś się dowiedziałam, ze są już terminy konkursów...Tyle ze ja juz przerobiłam wszystkie zadania jakie miałam...Byłabym wdzięczna za przesłanie jakichkolwiek zadań z olimpiad mi na maila... Bo zadnych takich nie mam, a nauczycielka zanim się bujnie, to zejdzie do piątku...Ja nie mogę czekać...Z góry bardzo dzięki=*
madziula1516@wp.pl
- Calasilyar
- Użytkownik
- Posty: 2656
- Rejestracja: 2 maja 2006, o 21:42
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław/Sieradz
- Podziękował: 29 razy
- Pomógł: 410 razy