zadanie z matury 2005 / podst.

Wielokąty (n>3). Okręgi. Inne figury płaskie. Zadania i twierdzenia z nimi związane. Geometria rzutowa na płaszczyżnie.
Awatar użytkownika
kaber
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 28 sty 2006, o 13:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Świdwin
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: kaber »

Z kawałka materiału o kształcie i wymiarach
czworokąta ABCD (patrz na rysunek obok)
wycięto okrągłą serwetkę o promieniu 3 dm.
Oblicz, ile procent całego materiału stanowi
jego niewykorzystana część. Wynik podaj
z dokładnością do 0,01 procenta.



znacie to zadanko? To jest 8. z kolei na arkuszu podstawowym. Jak to zrobić? Zapisuję twierdzenie o czworokątach, w które da się wpisać okrąg i na tym się kończy. Jak obliczyć pole czworokąta ABCD?
.::monika::.
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 13:12
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: kraków
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: .::monika::. »

pole ABCD= promień okręgu wpisanego × � obwoduABCD
Awatar użytkownika
kaber
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 28 sty 2006, o 13:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Świdwin
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: kaber »

Ale dlaczego tak? Jakieś twierdzenie?
.::monika::.
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 13:12
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: kraków
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: .::monika::. »

jest taki wzór
Awatar użytkownika
kaber
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 30
Rejestracja: 28 sty 2006, o 13:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Świdwin
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: kaber »

Nie no to bosko... po 13. latach matematyki w szkole, nie stosowałem, go ani razu. No super.. ale dzięki za info przyda się bankowo
Awatar użytkownika
kwiatu5
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 7 lut 2006, o 19:52
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skarżysko
Podziękował: 1 raz

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: kwiatu5 »

a polowa obwodu to wlasnie 16,3dm
Yrch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: 28 gru 2004, o 20:02
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: AGH/WEAIiE
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 29 razy

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: Yrch »

Ewentualnie jest jeszcze sposob bardziej "podstawowy" :>
a-dolna krawedz wycinka
b-gorna krawedz.
a+b=16,3.
Polacz wszystkie wierzcholki ze srodkiem kola, powstana 4trojkaty, ktorych wysokosciami sa promienie tego kola. Pole tego wycinka to suma pol tych 4 trojkatow, zauwaz, ze pole trojkatow, ktore zaiweraja gorna i dolna krawedz mozna zapisac jako:
\(\displaystyle{ P=\frac{3}{2}a+\frac{3}{2}b}\)
\(\displaystyle{ P=\frac{3}{2}(a+b)}\)
Pola pozostalych 2trojkatow tez masz podane. No i juz masz wszystko:)
Awatar użytkownika
Auryn
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 93
Rejestracja: 9 kwie 2006, o 12:05
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 6 razy

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: Auryn »

Yrch ma racje, a ponadto w tablicach wzorów które będą dostępne na maturze nie ma wzoru ktory napisała .::monika::., więc jakbyś chcial z niego skorzystac musialbys go wyprowadzic ...
Yrch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 270
Rejestracja: 28 gru 2004, o 20:02
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: AGH/WEAIiE
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 29 razy

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: Yrch »

Z tym wyprowadzaniem to tak nie do konca. Wielu wzorow, twierdzen i zaleznosci (nawet tych z programu LO) nie ma w tablicach, co nie znaczy, ze by z nich korzystac trzeba je wyprowadzac. Chcialem raczej pokazac, ze zazwyczaj znajdzie sie inna metoda rozwiazania zadania. Ja np. nie znalem tamtego wzoru. Na tegorocznej maturze tez moze pojawic sie zadanie, ktore da sie rozwiazac w jednej linijce z jakiegos wzoru co nie znaczy, ze nie bedzie sie go dalo zrobic na okolo bez niego :>
Awatar użytkownika
Auryn
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 93
Rejestracja: 9 kwie 2006, o 12:05
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 6 razy

zadanie z matury 2005 / podst.

Post autor: Auryn »

wiesz... moja matematyczka mówiła że jak jest jakis mało popularny wzór i nie ma go w tablicach to go lepiej nie stosować ... no ale rób jak chcesz przecież to nie moje tylko twoje %ciki
ODPOWIEDZ