zad.1 Przekątna kwadratu jest o 2 cm dłuższa od jego boku. Jaki obwód ma ten kwadrat?
zad.2 Przekątne trapezu równoramiennego dzielą kąty przy dłuższej podstawie na połowy i przecinają się pod kątem 120(stopni). Dłuższa podstawa ma 12 cm. Oblicz obwód tego trapezu.
zad.3 O ile zwiększy się długość przekątnej kwadratu, jeśli bok kwadratu zwiększymy o 2?
zad.4 O ile zwiększy się wysokość trójkąta równobocznego, jeśli bok trójkąta zwiększymy o 2?
Proszę o pomoc! Dostałam pałę z pracy klasowej, gdzie były tego typu zadania.. tzn. słyszałam, że były też maturalne. ;/ i po prostu chciałabym się dowiedzieć na poprawę jak się je liczy. Proszę baaardzo jeszcze raz i proszę też, żeby sposoby ich obliczania były "proste", tzn. na poziomie 2 gim. i wyjaśnione, dlaczego tak, a nie inaczej. Próbowałam robić te zadania, ale miałam je źle wyliczone. Wyniki nie zgadzały się z odpowiedziami.
PROSZĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘ!!!
i z góry dziękuję za pomoc.
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
-
- Użytkownik
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
- Płeć: Kobieta
-
- Użytkownik
- Posty: 729
- Rejestracja: 19 mar 2009, o 11:18
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 220 razy
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
Zadanie 1
d - przekątna
a - bok
\(\displaystyle{ d=a+2}\)
z twierdzenia Pitagorasa wiemy, że \(\displaystyle{ a^2+a^2=d^2}\), czyli \(\displaystyle{ 2a^2=(a+2)^2}\). Rozwiązujemy równanie kwadratowe. \(\displaystyle{ \Delta=32=(4\sqrt{2})^2}\), \(\displaystyle{ a_1=2-2\sqrt{2}<0}\), więc odrzucamy i a\(\displaystyle{ _2=2+2\sqrt{2}}\)
Czyli obwód wynosi \(\displaystyle{ 4(2+2\sqrt{2})}\)
d - przekątna
a - bok
\(\displaystyle{ d=a+2}\)
z twierdzenia Pitagorasa wiemy, że \(\displaystyle{ a^2+a^2=d^2}\), czyli \(\displaystyle{ 2a^2=(a+2)^2}\). Rozwiązujemy równanie kwadratowe. \(\displaystyle{ \Delta=32=(4\sqrt{2})^2}\), \(\displaystyle{ a_1=2-2\sqrt{2}<0}\), więc odrzucamy i a\(\displaystyle{ _2=2+2\sqrt{2}}\)
Czyli obwód wynosi \(\displaystyle{ 4(2+2\sqrt{2})}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 88
- Rejestracja: 10 wrz 2007, o 19:42
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 6 razy
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
to lecimy po kolei
zad.1 Przekątna kwadratu jest o 2 cm dłuższa od jego boku. Jaki obwód ma ten kwadrat?
Narysuj kwadrat, boki oznaczamy a, przekatna a+2. Wiemy ze przekatna kwadratu o boku a wynosi a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) (wynika to wlasnie z tw. pitagorasa).
Zatem a + 2 = a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\). Wyznaczyc a i pomnozyc razy 4 chyba sama bedziesz umiala:)
zad.2 Przekątne trapezu równoramiennego dzielą kąty przy dłuższej podstawie na połowy i przecinają się pod kątem 120(stopni). Dłuższa podstawa ma 12 cm. Oblicz obwód tego trapezu.
rozpisz sobie jak wygladaja wszystkie katy, utworza Ci sie trojkaty prostokatne rownoramienne, na pewno cos sama wymyslisz dalej to jest proste zadanie:)
zad.3 O ile zwiększy się długość przekątnej kwadratu, jeśli bok kwadratu zwiększymy o 2?
bok kwadratu- a
przekatna - a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\)
zatem po zwiekszeniu bok - a+2
przekatna (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) wiec jesli mielismy a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) a mamy (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) to chyba juz sama "obliczysz" o ile:)
zad.4 O ile zwiększy się wysokość trójkąta równobocznego, jeśli bok trójkąta zwiększymy o 2?
bok - a
wysokosc - \(\displaystyle{ \frac{a\sqrt{3}}{2}}\)
robisz analogicznie jak zadanie 3:) postaraj sie sama zrobic i zobaczymy co Ci wyjdzie
zad.1 Przekątna kwadratu jest o 2 cm dłuższa od jego boku. Jaki obwód ma ten kwadrat?
Narysuj kwadrat, boki oznaczamy a, przekatna a+2. Wiemy ze przekatna kwadratu o boku a wynosi a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) (wynika to wlasnie z tw. pitagorasa).
Zatem a + 2 = a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\). Wyznaczyc a i pomnozyc razy 4 chyba sama bedziesz umiala:)
zad.2 Przekątne trapezu równoramiennego dzielą kąty przy dłuższej podstawie na połowy i przecinają się pod kątem 120(stopni). Dłuższa podstawa ma 12 cm. Oblicz obwód tego trapezu.
rozpisz sobie jak wygladaja wszystkie katy, utworza Ci sie trojkaty prostokatne rownoramienne, na pewno cos sama wymyslisz dalej to jest proste zadanie:)
zad.3 O ile zwiększy się długość przekątnej kwadratu, jeśli bok kwadratu zwiększymy o 2?
bok kwadratu- a
przekatna - a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\)
zatem po zwiekszeniu bok - a+2
przekatna (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) wiec jesli mielismy a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) a mamy (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) to chyba juz sama "obliczysz" o ile:)
zad.4 O ile zwiększy się wysokość trójkąta równobocznego, jeśli bok trójkąta zwiększymy o 2?
bok - a
wysokosc - \(\displaystyle{ \frac{a\sqrt{3}}{2}}\)
robisz analogicznie jak zadanie 3:) postaraj sie sama zrobic i zobaczymy co Ci wyjdzie
-
- Użytkownik
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
- Płeć: Kobieta
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
czyli w tym zad.3 (a+2) \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) = a \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) + 2\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) i co dalej? jak? wiem, że to pewnie wydaje się banalnie proste... ale czym bardziej się w to zagłębiam tym staje się to coraz trudniejsze...;/ Co ja właściwie tu obliczam?
- Mortify
- Użytkownik
- Posty: 768
- Rejestracja: 22 lis 2007, o 22:39
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Biała Podlaska / MIMUW
- Podziękował: 27 razy
- Pomógł: 164 razy
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
wydaje mi się, że wyróżnik trójmianu kwadratowego poznaje się dopiero w liceum, a nie w gim:D
w zad3 masz obliczyć różnicę między "nową" a "starą" przekątną.
czyli będzie: \(\displaystyle{ a \sqrt{2}+2 \sqrt{2} -a \sqrt{2}= 2\sqrt{2}}\)
w zad3 masz obliczyć różnicę między "nową" a "starą" przekątną.
czyli będzie: \(\displaystyle{ a \sqrt{2}+2 \sqrt{2} -a \sqrt{2}= 2\sqrt{2}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
- Płeć: Kobieta
- Mortify
- Użytkownik
- Posty: 768
- Rejestracja: 22 lis 2007, o 22:39
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Biała Podlaska / MIMUW
- Podziękował: 27 razy
- Pomógł: 164 razy
2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
Popiolkas, przecież Ci napisał.
a-bok
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}}\) -przekątna
\(\displaystyle{ a+2}\)-przekątna
czyli: \(\displaystyle{ a+2=a \sqrt{2}}\)
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}-a=2}\)
\(\displaystyle{ a( \sqrt{2}-1)=2}\)
\(\displaystyle{ a= \frac{2}{ \sqrt{2}-1 }}\) usuwasz niewymierność:
\(\displaystyle{ a=2( \sqrt{2}+1)}\)
\(\displaystyle{ Ob=4a=8( \sqrt{2}+1)}\)
a-bok
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}}\) -przekątna
\(\displaystyle{ a+2}\)-przekątna
czyli: \(\displaystyle{ a+2=a \sqrt{2}}\)
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}-a=2}\)
\(\displaystyle{ a( \sqrt{2}-1)=2}\)
\(\displaystyle{ a= \frac{2}{ \sqrt{2}-1 }}\) usuwasz niewymierność:
\(\displaystyle{ a=2( \sqrt{2}+1)}\)
\(\displaystyle{ Ob=4a=8( \sqrt{2}+1)}\)