2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Wielokąty (n>3). Okręgi. Inne figury płaskie. Zadania i twierdzenia z nimi związane. Geometria rzutowa na płaszczyżnie.
agatka2602
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
Płeć: Kobieta

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: agatka2602 »

zad.1 Przekątna kwadratu jest o 2 cm dłuższa od jego boku. Jaki obwód ma ten kwadrat?
zad.2 Przekątne trapezu równoramiennego dzielą kąty przy dłuższej podstawie na połowy i przecinają się pod kątem 120(stopni). Dłuższa podstawa ma 12 cm. Oblicz obwód tego trapezu.
zad.3 O ile zwiększy się długość przekątnej kwadratu, jeśli bok kwadratu zwiększymy o 2?
zad.4 O ile zwiększy się wysokość trójkąta równobocznego, jeśli bok trójkąta zwiększymy o 2?

Proszę o pomoc! Dostałam pałę z pracy klasowej, gdzie były tego typu zadania.. tzn. słyszałam, że były też maturalne. ;/ i po prostu chciałabym się dowiedzieć na poprawę jak się je liczy. Proszę baaardzo jeszcze raz i proszę też, żeby sposoby ich obliczania były "proste", tzn. na poziomie 2 gim. i wyjaśnione, dlaczego tak, a nie inaczej. Próbowałam robić te zadania, ale miałam je źle wyliczone. Wyniki nie zgadzały się z odpowiedziami.

PROSZĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘ!!!
i z góry dziękuję za pomoc.
Gotta
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 729
Rejestracja: 19 mar 2009, o 11:18
Płeć: Kobieta
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 220 razy

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: Gotta »

Zadanie 1
d - przekątna
a - bok
\(\displaystyle{ d=a+2}\)
z twierdzenia Pitagorasa wiemy, że \(\displaystyle{ a^2+a^2=d^2}\), czyli \(\displaystyle{ 2a^2=(a+2)^2}\). Rozwiązujemy równanie kwadratowe. \(\displaystyle{ \Delta=32=(4\sqrt{2})^2}\), \(\displaystyle{ a_1=2-2\sqrt{2}<0}\), więc odrzucamy i a\(\displaystyle{ _2=2+2\sqrt{2}}\)
Czyli obwód wynosi \(\displaystyle{ 4(2+2\sqrt{2})}\)
Popiolkas
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 88
Rejestracja: 10 wrz 2007, o 19:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 6 razy

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: Popiolkas »

to lecimy po kolei

zad.1 Przekątna kwadratu jest o 2 cm dłuższa od jego boku. Jaki obwód ma ten kwadrat?

Narysuj kwadrat, boki oznaczamy a, przekatna a+2. Wiemy ze przekatna kwadratu o boku a wynosi a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) (wynika to wlasnie z tw. pitagorasa).
Zatem a + 2 = a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\). Wyznaczyc a i pomnozyc razy 4 chyba sama bedziesz umiala:)


zad.2 Przekątne trapezu równoramiennego dzielą kąty przy dłuższej podstawie na połowy i przecinają się pod kątem 120(stopni). Dłuższa podstawa ma 12 cm. Oblicz obwód tego trapezu.

rozpisz sobie jak wygladaja wszystkie katy, utworza Ci sie trojkaty prostokatne rownoramienne, na pewno cos sama wymyslisz dalej to jest proste zadanie:)



zad.3 O ile zwiększy się długość przekątnej kwadratu, jeśli bok kwadratu zwiększymy o 2?

bok kwadratu- a
przekatna - a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\)

zatem po zwiekszeniu bok - a+2
przekatna (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) wiec jesli mielismy a\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) a mamy (a+2)\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) to chyba juz sama "obliczysz" o ile:)


zad.4 O ile zwiększy się wysokość trójkąta równobocznego, jeśli bok trójkąta zwiększymy o 2?

bok - a
wysokosc - \(\displaystyle{ \frac{a\sqrt{3}}{2}}\)

robisz analogicznie jak zadanie 3:) postaraj sie sama zrobic i zobaczymy co Ci wyjdzie
agatka2602
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
Płeć: Kobieta

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: agatka2602 »

czyli w tym zad.3 (a+2) \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) = a \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) + 2\(\displaystyle{ \sqrt{2}}\) i co dalej? jak? wiem, że to pewnie wydaje się banalnie proste... ale czym bardziej się w to zagłębiam tym staje się to coraz trudniejsze...;/ Co ja właściwie tu obliczam?
Awatar użytkownika
Mortify
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 768
Rejestracja: 22 lis 2007, o 22:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Biała Podlaska / MIMUW
Podziękował: 27 razy
Pomógł: 164 razy

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: Mortify »

wydaje mi się, że wyróżnik trójmianu kwadratowego poznaje się dopiero w liceum, a nie w gim:D

w zad3 masz obliczyć różnicę między "nową" a "starą" przekątną.
czyli będzie: \(\displaystyle{ a \sqrt{2}+2 \sqrt{2} -a \sqrt{2}= 2\sqrt{2}}\)
agatka2602
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 17 kwie 2009, o 20:22
Płeć: Kobieta

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: agatka2602 »

Więc jak obliczyć zad.1? Masakra.
Awatar użytkownika
Mortify
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 768
Rejestracja: 22 lis 2007, o 22:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Biała Podlaska / MIMUW
Podziękował: 27 razy
Pomógł: 164 razy

2 gim. - zastosowanie twierdzenia Pitagorasa

Post autor: Mortify »

Popiolkas, przecież Ci napisał.
a-bok
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}}\) -przekątna
\(\displaystyle{ a+2}\)-przekątna
czyli: \(\displaystyle{ a+2=a \sqrt{2}}\)
\(\displaystyle{ a \sqrt{2}-a=2}\)
\(\displaystyle{ a( \sqrt{2}-1)=2}\)
\(\displaystyle{ a= \frac{2}{ \sqrt{2}-1 }}\) usuwasz niewymierność:
\(\displaystyle{ a=2( \sqrt{2}+1)}\)
\(\displaystyle{ Ob=4a=8( \sqrt{2}+1)}\)
ODPOWIEDZ