optymalna droga
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 17 gru 2012, o 19:53
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BB
optymalna droga
Cześć,
Zastanawiam się jak wyznaczyć optymalną drogę motocyklem przez labirynt.
[/url]
Domyślam się, że najlepiej będzie, jeśli promień skrętu będzie możliwie największy, ale czy da się do jakoś wykreślić?
Czy da się to zrobić względnie łatwo?
Jestem bardziej programistą niż matematykiem, wdzięczny będę za wskazanie jak nazywa się mój problem w matematyce, żebym mógł o tym więcej się dowiedzieć.
Zastanawiam się jak wyznaczyć optymalną drogę motocyklem przez labirynt.
[/url]
Domyślam się, że najlepiej będzie, jeśli promień skrętu będzie możliwie największy, ale czy da się do jakoś wykreślić?
Czy da się to zrobić względnie łatwo?
Jestem bardziej programistą niż matematykiem, wdzięczny będę za wskazanie jak nazywa się mój problem w matematyce, żebym mógł o tym więcej się dowiedzieć.
Re: optymalna droga
A jakie jest kryterium optymalizujące? Najkrótsza droga czy najkrótszy czas przejazdu? Wbrew pozorom to nie jest równoznaczne.
-
- Użytkownik
- Posty: 22173
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3748 razy
Re: optymalna droga
Najkrótsza droga będzie łamaną,która przechodzi przez wierzchołki zakrętów. To oczywiście nijak ma sie to trasy motocykla, ale skoro nie ma np danych typu maksymalna predkość przy danej krzywiżnie zakrętu (co wiąże sie z przyczepnością), to trudno cokolwiek zamodelowac.
No i oczywiście pytanie szw1710 pozostaje w mocy
No i oczywiście pytanie szw1710 pozostaje w mocy
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 17 gru 2012, o 19:53
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BB
optymalna droga
Chodzi mi o krzywą, która mniej więcej odzwierciedla tą, po której poruszają się kierowcy F1. (robiąc jedynie założenie, że samochód jest punktem)
Czyli nie można zrobić skrętu w miejscu, lepiej wejśc w łuk po zewnętrznej, środek zakrętu przejść przy wewnętrznej i przy wyjściu z zakrętu znowu na zewnątrz.
Czyli nie można zrobić skrętu w miejscu, lepiej wejśc w łuk po zewnętrznej, środek zakrętu przejść przy wewnętrznej i przy wyjściu z zakrętu znowu na zewnątrz.
-
- Użytkownik
- Posty: 22173
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3748 razy
Re: optymalna droga
Jeżeli dopuszczasz dowolnie duże przyspieszenia to optymalnej drogi nie ma, ale można dowolnie blisko zbliżyć się do łamanej, o której pisałem powyżej. Pokonywanie zakretu od zewnętrznej do zewnetrznej wynika własnie stąd, że są ograniczenia na przyspieszenia i siłę odśrodkową, która musi byc równoważona przyczepnością opon.
Innymi słowy: bez rozsądnych założeń optymalne rozwiązanie nie istnieje. A przy rozsądnych założeniach wymodelowanie optymalnej drogi moze byc trudne (gdyby było inaczej, to w F1 jeździłyby komputery)
Innymi słowy: bez rozsądnych założeń optymalne rozwiązanie nie istnieje. A przy rozsądnych założeniach wymodelowanie optymalnej drogi moze byc trudne (gdyby było inaczej, to w F1 jeździłyby komputery)
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 17 gru 2012, o 19:53
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BB
optymalna droga
Bardzo dobre spostrzeżenie, teraz lepiej rozumiem problem.
Zakładając jednak bardzo małe/brak przyśpieszenie modelowanie jest już możliwe.
Wtedy pojedynczy zakręt będzie brany możliwie największym łukiem i właśnie o wyznaczenie tego największego łuku mi chodzi.
Zakładając jednak bardzo małe/brak przyśpieszenie modelowanie jest już możliwe.
Wtedy pojedynczy zakręt będzie brany możliwie największym łukiem i właśnie o wyznaczenie tego największego łuku mi chodzi.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: optymalna droga
Trzy z możliwych dróg jazdy.
Szerokość drogi i długości "prostej" będą nie do zlekcewazenia.
Podobnie jak tarcie o podłoże i położenie środka ciężkości onego "dwuśladu"jak pisuję żurnaliści i ...
Szerokość drogi i długości "prostej" będą nie do zlekcewazenia.
Podobnie jak tarcie o podłoże i położenie środka ciężkości onego "dwuśladu"jak pisuję żurnaliści i ...
-
- Użytkownik
- Posty: 22173
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3748 razy
Re: optymalna droga
Ach, gdybyż to było takie proste. Oczywiście, jeżeli zakładamy stałą prędkość w zakręcie, to tak, ale technika pokonywania zakrętów jest taka, że wchodzi się z pewną prędkością początkową, a potem się przyspiesza. Zatem łuki nie będa kawałkami okregów. Czynników jest zresztą mnóstwo...
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: optymalna droga
Ha! Bo dokręcanie prędkości w łuku prostuje motocykl i ułatwia wychodzenie na prostą. A do tego jeszcze czy po angielsku jeździmy w zakrętach czy po żużlowemu ( bez poślizgów ale z przeciwnym wychyleniem ciała) ?