Przekrój graniastosłupa - rzuty Monge'a

Dział poświęcony konstrukcjom platońskim i nie tylko...
Miss_Ka
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 10 gru 2016, o 17:32
Płeć: Kobieta
Podziękował: 5 razy

Przekrój graniastosłupa - rzuty Monge'a

Post autor: Miss_Ka »

Podany jest graniastosłup stojący na rzutni poziomej oraz płaszczyzna α(a×b) określona prostymi przecinającymi się. Wyznacz przekrój podanej bryły płaszczyzną α oraz rzeczywisty kształt przekroju.

Kreślenie rozpoczęłam w ten sposób (), ale wydaje mi się, że sposób ten jest błędny. Mam problem z rzutnią pi 3. Na powyższym rysunku ustawiłam ją równolegle do ścian prostopadłościanu, ale chyba nic z tego nie wyjdzie. Wiem, że jest jeszcze jedna metoda: wprowadzenie na pi 2 pomocniczej prostej równoległej przechodzącej przez a' i b', odwzorowanie jej na pi 1 i wprowadzenie rzutni pi 3 prostopadle do niej. Ale wtedy nie wiem co zrobić z graniastosłupem. :/
Bardzo proszę o wszelkie sugestie i pomoc w rozwiązaniu.
SlotaWoj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4211
Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków PL
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 758 razy

Przekrój graniastosłupa - rzuty Monge'a

Post autor: SlotaWoj »

Trzeba wyznaczyć na rzutni \(\displaystyle{ \pi_1}\) ślad płaszczyzny zawierającej proste \(\displaystyle{ a}\) oraz \(\displaystyle{ b}\) i zrzutować graniastosłup na płaszczyznę prostopadłą do tego śladu, a następnie dokonać kładu przekroju ww. graniastosłupa ww. płaszczyzną.
Gdyby nie konieczność wykonania kładu można by obyć się bez trzeciego rzutu i krawędzie przekroju wyznaczyć na rzutach istniejących. W tym przypadku są potrzebne oba ślady ww. płaszczyzny, również na rzutni \(\displaystyle{ \pi_2}\).
ODPOWIEDZ