Mam problem z rozwiązaniem "elementarnego" równania.
\(\displaystyle{ (\arctan x) + x = \pi}\)
Ma ktoś może jakiś na to sposób?
Pozdrawiam!
P.S. Metoda graficzna odpada.
Równanie z nieszczęsnym arctg
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Równanie z nieszczęsnym arctg
To nie jest elementarne równanie.
Narysuj dwa wykresy:
\(\displaystyle{ y= \arctg x}\)
oraz
\(\displaystyle{ y= \pi -x}\)
Przecinają się tylko raz dla x nieco wiekszego niż 2. Tu pozostaje tylko szukanie przybliżonej wartości metodami numerycznymi.
\(\displaystyle{ x \approx 2,0287578}\)
Narysuj dwa wykresy:
\(\displaystyle{ y= \arctg x}\)
oraz
\(\displaystyle{ y= \pi -x}\)
Przecinają się tylko raz dla x nieco wiekszego niż 2. Tu pozostaje tylko szukanie przybliżonej wartości metodami numerycznymi.
\(\displaystyle{ x \approx 2,0287578}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 5 lut 2015, o 00:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 1 raz
Równanie z nieszczęsnym arctg
No właśnie chciałbym w jakiś sposób uniknąć rysowania wykresów.
Takie dziwaczne równania do rozwiązania wychodzą mi podczas liczenia zapasów wzmocnienia w zadaniach z automatyki. Na egzaminie każda minuta się liczy, więc jeśli by się dało to rozwiązać bez rysowania...
Takie dziwaczne równania do rozwiązania wychodzą mi podczas liczenia zapasów wzmocnienia w zadaniach z automatyki. Na egzaminie każda minuta się liczy, więc jeśli by się dało to rozwiązać bez rysowania...
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Równanie z nieszczęsnym arctg
Wykres przynajmniej pokazuje gdzie szukać rozwiazania przyblizonego. Nie znam łatwego i szybkiego sposobu wyliczania pierwiastków takich równań. To rozwiązanie przybliżone podałem z kalkulatora gdzie wpisywałem wartości coraz bliższe faktycznemu rozwiązaniu (bisekcja).
Ps.Na egzaminie powinny wychodzić ładne liczby gdyż raczej nie sprawdza się tam biegłości rachunkowej.
Ps.Na egzaminie powinny wychodzić ładne liczby gdyż raczej nie sprawdza się tam biegłości rachunkowej.
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 5 lut 2015, o 00:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 1 raz
Równanie z nieszczęsnym arctg
Dzięki bardzo za pomoc!
W skrypcie do automatyki polecają na kalkulatorze podstawiać randomowe wartości tak długo, aż \(\displaystyle{ L \approx P}\). Więc chyba nie ma wyjścia, trzeba malować wykresik i szukać w okolicach przecięcia.
W skrypcie do automatyki polecają na kalkulatorze podstawiać randomowe wartości tak długo, aż \(\displaystyle{ L \approx P}\). Więc chyba nie ma wyjścia, trzeba malować wykresik i szukać w okolicach przecięcia.
-
- Użytkownik
- Posty: 939
- Rejestracja: 26 gru 2009, o 17:38
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Mazowsze
- Podziękował: 5 razy
- Pomógł: 228 razy
Równanie z nieszczęsnym arctg
Nie trzeba się męczyć z podawaniem randomowych wartości. Można rozwiązać iteracyjnie, czyli:
\(\displaystyle{ x = \pi - \arctg(x)}\)
Podstawiasz do prawej strony przybliżone rozwiązanie, może być nawet \(\displaystyle{ x=0}\) i coś tam wychodzi. Teraz jest to Twój nowy \(\displaystyle{ x}\) który znowu podstawisz do prawej strony itd.
Czyli na kalkulatorze naciskasz:
1) \(\displaystyle{ 0=}\) (żeby w \(\displaystyle{ Ans}\) znalazło się zero)
2) wklepujesz wzorek \(\displaystyle{ \pi - \arctg(Ans)}\)
3) Ciśniesz \(\displaystyle{ =====}\) aż przestanie się zmieniać wynik
Pierwszy krok w sumie można sobie darować bo tu jest tylko jedno rozwiązanie więc wynik i tak zbiegnie się zawsze do tej samej wartości. Ogólnie z tą metodą trzeba uważać bo nie każdy typ równania będzie miał zbieżne wyniki, ale równanie w takiej postaci: \(\displaystyle{ ax = \pi - \arctg(x)}\) to bez problemu rozwiążesz (jeśli tylko \(\displaystyle{ a \neq 0}\) rzecz jasna).
Ogólnie to jakiej postaci są równania które chcesz rozwalać? Bo to co podałeś to wystarczyłoby zapamiętać tę jedną liczbę (rozwiązanie).
\(\displaystyle{ x = \pi - \arctg(x)}\)
Podstawiasz do prawej strony przybliżone rozwiązanie, może być nawet \(\displaystyle{ x=0}\) i coś tam wychodzi. Teraz jest to Twój nowy \(\displaystyle{ x}\) który znowu podstawisz do prawej strony itd.
Czyli na kalkulatorze naciskasz:
1) \(\displaystyle{ 0=}\) (żeby w \(\displaystyle{ Ans}\) znalazło się zero)
2) wklepujesz wzorek \(\displaystyle{ \pi - \arctg(Ans)}\)
3) Ciśniesz \(\displaystyle{ =====}\) aż przestanie się zmieniać wynik
Pierwszy krok w sumie można sobie darować bo tu jest tylko jedno rozwiązanie więc wynik i tak zbiegnie się zawsze do tej samej wartości. Ogólnie z tą metodą trzeba uważać bo nie każdy typ równania będzie miał zbieżne wyniki, ale równanie w takiej postaci: \(\displaystyle{ ax = \pi - \arctg(x)}\) to bez problemu rozwiążesz (jeśli tylko \(\displaystyle{ a \neq 0}\) rzecz jasna).
Ogólnie to jakiej postaci są równania które chcesz rozwalać? Bo to co podałeś to wystarczyłoby zapamiętać tę jedną liczbę (rozwiązanie).
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 5 lut 2015, o 00:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 1 raz
Równanie z nieszczęsnym arctg
Sposób kolegi jarek4700 też bardzo pomysłowy i działa. Dzięki wielkie!
Osobiście problem rozwiązałem tak, że korzystam w kalkulatorze z funkcji TABLE. Tam wpisuję równanie. Daję jakiś przedział, np. od 1 do 10 co 1. I patrzę gdzie jest najbliżej 3.14. Później zawężam przedział i zwiększam dokładność, aż w końcu dojdę do przybliżonej wartości.
Ogólnie postaci równań jest wiele i zależą one od złożoności przykładu. Czasami wyjdzie coś prostego, np. \(\displaystyle{ \arctg x = \pi / 3}\) a czasami nie. Jednakże niemalże we wszystkich króluje arctg, ponieważ liczę argument z transmitancji zespolonej.
Osobiście problem rozwiązałem tak, że korzystam w kalkulatorze z funkcji TABLE. Tam wpisuję równanie. Daję jakiś przedział, np. od 1 do 10 co 1. I patrzę gdzie jest najbliżej 3.14. Później zawężam przedział i zwiększam dokładność, aż w końcu dojdę do przybliżonej wartości.
Ogólnie postaci równań jest wiele i zależą one od złożoności przykładu. Czasami wyjdzie coś prostego, np. \(\displaystyle{ \arctg x = \pi / 3}\) a czasami nie. Jednakże niemalże we wszystkich króluje arctg, ponieważ liczę argument z transmitancji zespolonej.