cosinus, dziedzina funkcji, tożsamość.problem z obliczeniami

Własności funkcji trygonometrycznych i cyklometrycznych. Tożsamości. RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI.
ciemniutka
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 21 kwie 2010, o 13:53
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: pomorskie

cosinus, dziedzina funkcji, tożsamość.problem z obliczeniami

Post autor: ciemniutka »

Witam.. Mam spory problem z kilkoma zadaniami, ponieważ nie było mnie na zajęciach i jestem kompletnie zielona w temacie.. Czy ktoś mógłby pomóc? Jakoś wytłumaczyć?
1. Wyznacz dziedzinę funkcji f(x)= \(\displaystyle{ \sqrt{cos2x-1}}\)


2.sprawdź tożsamość: (\(\displaystyle{ \frac{1}{cosx}}\)+\(\displaystyle{ \frac{1}{sinx}}\) ) (\(\displaystyle{ sinx +cosx}\))


\(\displaystyle{ \frac {1} {1+ tg^{2}x}}\) + \(\displaystyle{ \frac {1} {1+ctg ^{2} x}=1}\)

3.wyprowadź wzór na sin3 \(\displaystyle{ \alpha}\)(wyprowadzona zależność może zawierać jedynie sin \(\displaystyle{ \alpha}\) )

4. Jak rozwiązać

sinx= \(\displaystyle{ - \frac{\sqrt{3} } {2}}\)

i \(\displaystyle{ 6cosx+3 > 0}\)
Awatar użytkownika
JakimPL
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2401
Rejestracja: 25 mar 2010, o 12:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 43 razy
Pomógł: 459 razy

cosinus, dziedzina funkcji, tożsamość.problem z obliczeniami

Post autor: JakimPL »

1. To, co jest pod pierwiastkiem, nie może być ujemne. Zostaje nierówność do rozwiązania:

\(\displaystyle{ \cos 2x -1 \ge 0}\)

Co, przekształcając równoważnie, oznacza:

\(\displaystyle{ \cos 2x \ge 1}\)

Wiemy, ze wartość funkcji cosinus nie przekracza nigdy 1, stąd:

\(\displaystyle{ \cos 2x = 1}\)

A to już łatwo rozwiązać (jeśli nie - pisz).

2. Zapisz całe wyrażenie w jednym znaczniku i popraw zapis - w pierwszym wyrażeniu nie ma znaku równości, a jeżeli jest to jedna tożsamość, to uporządkuj to jakoś tak, żeby można było zrozumieć, co jest czym .

3. To zadanie jest nieco trudniejsze. Zacznę od tożsamości, która z pewnością jest mało znana: