Udowodnić, że
\(\displaystyle{ \boxed{\sqrt{3} \ctg \frac{\pi}{9} -4 \cos \frac{\pi}{9}=1}}\)
Moi koledzy mieli to na sprawdzianie i dali mi to do zrobienia. Ciekawy jestem waszych propozycji rozwiązania
Ciekawa tożsamość
-
- Użytkownik
- Posty: 4438
- Rejestracja: 17 kwie 2007, o 13:44
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 12 razy
- Pomógł: 1313 razy
Ciekawa tożsamość
Mamy równoważnie \(\displaystyle{ \sqrt{3}\cos\frac{\pi}{9}-4\sin\frac{\pi}{9}\cos\frac{\pi}{9}=\sin\frac{\pi}{9}}\). Stąd \(\displaystyle{ \sqrt{3}\cos\frac{\pi}{9}-2\sin\frac{2\pi}{9}=\sin\frac{\pi}{9}}\), tj. \(\displaystyle{ \frac{\sqrt{3}}{2}\cos\frac{\pi}{9}-\frac{1}{2}\sin\frac{\pi}{9}=\sin\frac{2\pi}{9}}\). Zatem \(\displaystyle{ \sin\frac{\pi}{3}\cos\frac{\pi}{9}-\cos\frac{\pi}{3}\sin\frac{\pi}{9}=\sin\frac{2\pi}{9}}\), tj. \(\displaystyle{ \sin(\frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{9})=\sin\frac{2\pi}{9}}\). Przejściami równoważnymi doszliśmy do oczywistej tożsamości, więc wyjściowy wzór również jest tożsamością.
Warto byłoby tylko przeprowadzić dowód bardziej formalnie, przechodząc równościami od lewej strony do prawej.
Warto byłoby tylko przeprowadzić dowód bardziej formalnie, przechodząc równościami od lewej strony do prawej.
Ciekawa tożsamość
Bardzo fajnie. Ja zrobiłem trochę topornie, ale wyszło
Najpierw do kwadratu i podstawienie \(\displaystyle{ t=\cos \frac{\pi}{9}}\) plus skorzystanie z tego, że \(\displaystyle{ 8t^3-6t-1=0}\)
Najpierw do kwadratu i podstawienie \(\displaystyle{ t=\cos \frac{\pi}{9}}\) plus skorzystanie z tego, że \(\displaystyle{ 8t^3-6t-1=0}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 1251
- Rejestracja: 30 sty 2007, o 20:22
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Koziegłówki/Wrocław
- Podziękował: 352 razy
- Pomógł: 33 razy
Ciekawa tożsamość
Przepraszam, ale mam pytanie troszkę nie związane z samą ideą tego tematu - w której klasie na sprawdzianie pojawiło się to zadanie i na jaką było ocenę?
Ciekawa tożsamość
To jest druga klasa liceum, ale materiał licealny robimy już od 3 gimnazjum. Z tego co pamiętam, to cały sprawdzian był na 6, a to było drugie od końca zadanie, jakoś tak. Dodam, że to było w grupie średniej z matmy ( która przerabia materiał do matmy rozszerzonej ), ale chyba tam nikt nie zrobił, choć tego nie jestem zbyt pewny...