Proszę o pomoc w zadaniu:
Znajdź równanie krawędziowe prostej przechodzącej przez rzut punktu \(\displaystyle{ P = (1,1,1)}\) na płaszczyznę \(\displaystyle{ \pi =2x+y-z=0}\) i prostopadłej do płaszczyzny przechodzącej przez punkty \(\displaystyle{ A = (1,0,0), B=( 10^{10} , 9^{9} , 0), C= ( \pi , e, 0)}\)
Równanie krawędziowe prostej
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 24 kwie 2017, o 22:46
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
Równanie krawędziowe prostej
Ostatnio zmieniony 6 maja 2017, o 17:19 przez AiDi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8585
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3351 razy
Re: Równanie krawędziowe prostej
1.
Prosta \(\displaystyle{ m}\) przechodząca przez P i prostopadła do \(\displaystyle{ \pi}\) ma równanie:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x=1+2t \\ y=1+t \\ z=1-t \end{cases}}\)
Rzut P na \(\displaystyle{ \pi}\) to punkt (X) przebicia tej płaszczyzny przez prostą m.
Wylicz jego współrzędne
\(\displaystyle{ \begin{cases} \begin{cases} x=1+2t \\ y=1+t \\ z=1-t \end{cases} \\ 2x+y-z=0 \end{cases}}\)
2.
Wektor kierunkowy szukanej prostej to normalny płaszczyzny ABC.
Wylicz:
\(\displaystyle{ \vec{k}= \vec{AB} \times \vec{AC}}\)
3.
Z wyników 1),2) uzyskasz równanie parametryczne / kanoniczne szukanej prostej.
4.
Równanie krawędziowe uzyskasz z wybrania dwóch płaszczyzn które zawierają prostą z 3)
Prosta \(\displaystyle{ m}\) przechodząca przez P i prostopadła do \(\displaystyle{ \pi}\) ma równanie:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x=1+2t \\ y=1+t \\ z=1-t \end{cases}}\)
Rzut P na \(\displaystyle{ \pi}\) to punkt (X) przebicia tej płaszczyzny przez prostą m.
Wylicz jego współrzędne
\(\displaystyle{ \begin{cases} \begin{cases} x=1+2t \\ y=1+t \\ z=1-t \end{cases} \\ 2x+y-z=0 \end{cases}}\)
2.
Wektor kierunkowy szukanej prostej to normalny płaszczyzny ABC.
Wylicz:
\(\displaystyle{ \vec{k}= \vec{AB} \times \vec{AC}}\)
3.
Z wyników 1),2) uzyskasz równanie parametryczne / kanoniczne szukanej prostej.
4.
Równanie krawędziowe uzyskasz z wybrania dwóch płaszczyzn które zawierają prostą z 3)
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 24 kwie 2017, o 22:46
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Równanie krawędziowe prostej
Punkt \(\displaystyle{ P'}\) wyszedł mi \(\displaystyle{ (1/3, 2/3, 4/3)}\)
a wektor kierunkowy prostej \(\displaystyle{ k = (0,0,m)}\), gdzie \(\displaystyle{ m= 10^{10}e -e -9 ^{9} \pi + 9 ^{9})}\)
To równanie parametryczne tej prostej to jest:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x=1/3 +0\cdot t \\ y=2/3+0\cdot t \\z=4/3+m\cdot t \end{cases}}\)
?
Jak teraz to przedstawić w postaci krawędziowej? Jakie te dwie płaszczyzny wziąć, jest jakaś reguła na to?
a wektor kierunkowy prostej \(\displaystyle{ k = (0,0,m)}\), gdzie \(\displaystyle{ m= 10^{10}e -e -9 ^{9} \pi + 9 ^{9})}\)
To równanie parametryczne tej prostej to jest:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x=1/3 +0\cdot t \\ y=2/3+0\cdot t \\z=4/3+m\cdot t \end{cases}}\)
?
Jak teraz to przedstawić w postaci krawędziowej? Jakie te dwie płaszczyzny wziąć, jest jakaś reguła na to?
Ostatnio zmieniony 6 maja 2017, o 20:35 przez AiDi, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.Symbol mnożenia to \cdot.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.Symbol mnożenia to \cdot.
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8585
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3351 razy
Re: Równanie krawędziowe prostej
Ponieważ jest nieskończenie wiele płaszczyzn których wspólną krawędzią jest wyliczona prosta to nie ma reguły albo ja jej nie znam.
Zwykle wybierasz dowolny punkt do prostej nie należący np M i wyliczasz wektor normalny płaszczyzny:
\(\displaystyle{ \vec{n}= \vec{k} \times \vec{P'M}}\)
oraz jej równanie zaczepiając ją w M lub P'. Analogicznie druga płaszczyzna ale wybrany dowolny punkt nie może należeć do prostej ani do obliczonej płaszczyzny.
Tu masz dużo łatwiej bo prosta jest prostopadła do XOY więc równoległa do XOZ(y=0) i YOZ (x=0). Wystarczy je przesunąć aby zawierały prostą: \(\displaystyle{ y= \frac{2}{3} \ , \ x= \frac{1}{3}}\)
Szukane równanie krawędziowe:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x= \frac{1}{3} \\ y= \frac{2}{3} \end{cases}}\)
Jeśli chcesz to sprawdzić dobierz:
a) \(\displaystyle{ M= \left( \frac{1}{3},0, \frac{4}{3} \right)}\)
b) \(\displaystyle{ N= \left( 0,\frac{2}{3}, \frac{4}{3} \right)}\)
i postępuj jak napisałem na początku postu.
PS
Oczywiście możesz wybrać zupełnie inne płaszczyzny, ale każda z nich będzie kombinacją liniową płaszczyzn które wskazałem (i vice versa).
Zwykle wybierasz dowolny punkt do prostej nie należący np M i wyliczasz wektor normalny płaszczyzny:
\(\displaystyle{ \vec{n}= \vec{k} \times \vec{P'M}}\)
oraz jej równanie zaczepiając ją w M lub P'. Analogicznie druga płaszczyzna ale wybrany dowolny punkt nie może należeć do prostej ani do obliczonej płaszczyzny.
Tu masz dużo łatwiej bo prosta jest prostopadła do XOY więc równoległa do XOZ(y=0) i YOZ (x=0). Wystarczy je przesunąć aby zawierały prostą: \(\displaystyle{ y= \frac{2}{3} \ , \ x= \frac{1}{3}}\)
Szukane równanie krawędziowe:
\(\displaystyle{ \begin{cases} x= \frac{1}{3} \\ y= \frac{2}{3} \end{cases}}\)
Jeśli chcesz to sprawdzić dobierz:
a) \(\displaystyle{ M= \left( \frac{1}{3},0, \frac{4}{3} \right)}\)
b) \(\displaystyle{ N= \left( 0,\frac{2}{3}, \frac{4}{3} \right)}\)
i postępuj jak napisałem na początku postu.
PS
Oczywiście możesz wybrać zupełnie inne płaszczyzny, ale każda z nich będzie kombinacją liniową płaszczyzn które wskazałem (i vice versa).