Wyznacznie kąta obrotu na podstawie widoku kamery

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
__marcin__
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 18 sty 2017, o 09:03
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice

Wyznacznie kąta obrotu na podstawie widoku kamery

Post autor: __marcin__ »

Witam serdecznie,
Mam pewne trudne zadanie, może ktoś będzie w stanie to rozwiązać.
Należy obliczyć kąt obrotu kamery w osi \(\displaystyle{ O_y}\) na podstawie analizy widoku z tej kamery, zakładając że:
1) W przestrzeni jest umiejscowione źródło wiązki światła i jest znane jego położenie \(\displaystyle{ [P_x,P_y,P_z]}\). Należy założyć że wiązka jest skupiona i promień światła jest widoczny. Poniżej rysunek poglądowy:

2) Światło jest skierowane tak, że jego promień jest równoległy do osi Z w przestrzeni.
3) Na przeciwko źródła światła znajduje się kamera. W obrazie widoku z kamery widać źródło światła oraz promień.
Należy założyć że źródło światła będzie zawsze wyżej od kamery (\(\displaystyle{ Y_{zrodla} > Y_{kamery}}\)).
4) Znana jest odległość kamery od źródła światła \(\displaystyle{ d}\), czyli długość odcinka łączącego środek obiektywu kamery ze źródłem światła.
5) Znane jest położenie źródła światła w polu widoku kamery \(\displaystyle{ [S_x,S_y]}\) wyrażone w pikselach.
6) Znany jest także kąt promienia światła w widoku kamery \(\displaystyle{ \alpha}\) - odchylenie od pionowej krawędzi ekranu widoku kamery.
7) Znany jest punkt przecięcia promienia i górnej krawędzi widoku kamery \(\displaystyle{ [M_x,0]}\) wyrażony w pikselach, czyli wartość współrzędnej \(\displaystyle{ X}\) promienia dla współrzędnej \(\displaystyle{ Y=0}\) w widoku kamery (przyjmuje się lewy górny róg widoku kamery jako punkt \(\displaystyle{ [0,0]}\)px)
8) Znana jest macierz kamery (macierz wewnętrzna - "intrinsic camera matrix"), zatem znane są takie parametry jak \(\displaystyle{ f_x}\) (ogniskowa w osi \(\displaystyle{ X}\)), \(\displaystyle{ f_y}\) (ogniskowa w osi \(\displaystyle{ Y}\)), punkt centralny widoku \(\displaystyle{ (c_x, c_y)}\). Ogniskowa i punkt centralny wyrażone w pikselach.
\(\displaystyle{ K= \left[
\begin{array}{ccc}
f_x & 0 & c_x\\
0 & f_y & c_y\\
0 & 0 & 1\\
\end{array}
\right]
\qquad}\)

9) Jako utrudnienie, kamera może być obrócona o pewien kąt wzdłuż osi \(\displaystyle{ O_z}\) i/lub osi \(\displaystyle{ O_x}\). Należy założyć, że wartość obrotu kamery w osiach \(\displaystyle{ O_z}\) i \(\displaystyle{ O_x}\) jest znana.

Poniżej umieszczam kilka przykładowych zestawów rysunków - lewy obrazek pokazuje umiejscowienie kamery, prawy pokazuje położenie promienia światła w widoku kamery. Podsumowując, w prawym obrazku, położenie promienia (oraz źródła promienia) w widoku kamery, znana odległość od kamery do źródła promienia i znane parametry wewnętrzne kamery, powinny być podstawą do wyznaczenia kąta obrotu kamery w osi \(\displaystyle{ O_y}\)

[url=http://wstaw.org/h/e0124da8632/][/url]
[url=http://wstaw.org/h/b58f4613b0d/][/url]
[url=http://wstaw.org/h/2f75e062586/][/url]

Jeśli przy powyższych założeniach nie będzie możliwie wyznaczenie kąta kamery w osi \(\displaystyle{ O_y}\), to ewentualnie można dodać jeszcze dodatkową kamerę współosiową skierowaną przeciwnie, która będzie miała widok na miejsce padania promienia światła, jednak odległość od tej kamery do tego punktu nie będzie znana.

Pozdrawiam,
Ostatnio zmieniony 18 sty 2017, o 14:13 przez AiDi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Nieregulaminowy zapis - obrazki zamiast zapisu w LaTeX-u.
ODPOWIEDZ