Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
philosopher
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 12 paź 2016, o 12:15
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 4 razy

Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Post autor: philosopher »

Pytanie jest teoretyczne, mianowicie istnieją jakieś zasady stosowania działań elementarnych do obliczania macierzy odwrotnej i wyznacznika?

Pytam, ponieważ przy liczeniu wyznacznika/macierzy odwrotnej - jak zamieniam wiersze lub kolumny to wynik mi się nie zgadza, a jak oblicze bez zmiany wierszy/kolumn to jest wszystko w porządku
Jak na razie zdarzyły mi się tylko kilka takich przypadków, dlatego nie wiem czy to moje błędy rachunkowe czy moja niewiedza... dodam, że wiem że przy każdej zmianie wiesza/kolumny wynik wyznacznika macierzy się zmienia na przeciwny , ale z wynikiem macierzy odwrotnej nic się nie dzieje?

1. Czy jeśli zamieniam wiersze to czy mogę również zamienić kolumny (w trakcie liczenia)?
2. Przy zmianie wierszy (przy liczeniu macierzy odwrotnej) oczywiście należy też zmienić wiersze macierzy jednostkowej, rozumiem że tak samo jest przy zmianie kolumn? czyli u macierzy jednostkowej też należy zmienić kolumny?
3. Mogę dowolnie mnożyć/dodawać/odejmował wiersze przez inne wiersze, a także przez liczby? przy liczeniu zarówno macierzy odwrotnej jak i wyznacznika.
miodzio1988

Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Post autor: miodzio1988 »

Pytam, ponieważ przy liczeniu wyznacznika/macierzy odwrotnej - jak zamieniam wiersze lub kolumny to wynik mi się nie zgadza, a jak oblicze bez zmiany wierszy/kolumn to jest wszystko w porządku
Bo zamiana wierszy powoduje zmianę znaku.
ale z wynikiem macierzy odwrotnej nic się nie dzieje?
Bo nie ma prawa się nic dziać dopóki po lewej stronie uzyskasz macierz jednostkową.

1. W trakcie liczenia wyznacznika tak
2. Zmiany kolumn nie polecam w tej metodzie.
3. Bez mnożenia przez zero tak. Ale pamiętaj, że wtedy Ci wyznacznik się zmienia
philosopher
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 12 paź 2016, o 12:15
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 4 razy

Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Post autor: philosopher »

miodzio1988 pisze: 3. Bez mnożenia przez zero tak. Ale pamiętaj, że wtedy Ci wyznacznik się zmienia
Możesz sprecyzować?
czyli jeśli mnożę jakiś wiersz np. przez -1 to wynik wyznacznika będzie niepoprawny?

ale rozumiem, że przy liczeniu macierzy odwrotnej, rzędu macierzy, układów liniowych takie operacje są poprawne, tak?
miodzio1988

Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Post autor: miodzio1988 »

czyli jeśli mnożę jakiś wiersz np. przez -1 to wynik wyznacznika będzie niepoprawny?
tak
philosopher
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 12 paź 2016, o 12:15
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 4 razy

Zasady stosowania działań elementarnych -wyznacznik,odwrotna

Post autor: philosopher »

Dzięki za pomoc
ODPOWIEDZ