Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
Kamillo178
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: 17 sty 2015, o 18:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 8 razy

Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Post autor: Kamillo178 »

Witam. Proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego zadania:
Znaleźć macierz rzutowania na płaszczyznę \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) wzdłuż prostej \(\displaystyle{ \frac{x+1}{1}= \frac{y-1}{1}= \frac{z}{2}}\)

Moje dotychczasowe próby nie były udane. Pozdrawiam i z góry dziękuję
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Post autor: a4karo »

Bierzesz punkt \(\displaystyle{ (a,b,c)}\) i piszesz równanie parametryczne prostej przechodzącej przez ten punt i równoległej do danej. Patrzysz gdzie sie przecina z płaszczyzną. Koniec.
Kamillo178
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: 17 sty 2015, o 18:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował: 8 razy

Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Post autor: Kamillo178 »

To udało mi się zrobić, ale jak na razie nie udało mi się stworzyć macierzy rzutowania. Wiem, że w przypadku dwuwymiarowym ta macierz podniesiona do kwadratu musi dawać siebiem czy jest tak samo w trójwymiarze?
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Post autor: a4karo »

Nie bede zgadywał co zrobiłęś, bo nie byłęs łaskaw nic napisać.

Pomyśl sam nad odpowiedzią da drugie swoje pytanie.
Awatar użytkownika
Medea 2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2491
Rejestracja: 30 lis 2014, o 11:03
Płeć: Kobieta
Podziękował: 23 razy
Pomógł: 479 razy

Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej

Post autor: Medea 2 »

A ja podpowiem, że w abstrakcyjnych przestrzaniach liniowych taka właśnie jest definicja rzutu (retrakcji): jest to taka funkcja \(\displaystyle{ f \colon X \to X}\), że \(\displaystyle{ f(f(x)) = f(x)}\) dla każdego \(\displaystyle{ x \in X}\), co tłumaczy się na język macierzy: \(\displaystyle{ P^2 = P}\).

Gdybyśmy rzutowali prostopadle na płaszczyznę \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) w kierunku pionowym (osi \(\displaystyle{ OZ}\)), punkt \(\displaystyle{ (x,y,z)}\) przesunąłby się do \(\displaystyle{ (x,y, -x - y)}\). Spróbuj zapisać to w postaci macierzy, żeby upewnić się, że rozumiesz.
ODPOWIEDZ