Witam. Proszę o pomoc w rozwiązaniu następującego zadania:
Znaleźć macierz rzutowania na płaszczyznę \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) wzdłuż prostej \(\displaystyle{ \frac{x+1}{1}= \frac{y-1}{1}= \frac{z}{2}}\)
Moje dotychczasowe próby nie były udane. Pozdrawiam i z góry dziękuję
Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej
-
- Użytkownik
- Posty: 20
- Rejestracja: 17 sty 2015, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Śląsk
- Podziękował: 8 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej
Bierzesz punkt \(\displaystyle{ (a,b,c)}\) i piszesz równanie parametryczne prostej przechodzącej przez ten punt i równoległej do danej. Patrzysz gdzie sie przecina z płaszczyzną. Koniec.
-
- Użytkownik
- Posty: 20
- Rejestracja: 17 sty 2015, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Śląsk
- Podziękował: 8 razy
Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej
To udało mi się zrobić, ale jak na razie nie udało mi się stworzyć macierzy rzutowania. Wiem, że w przypadku dwuwymiarowym ta macierz podniesiona do kwadratu musi dawać siebiem czy jest tak samo w trójwymiarze?
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej
Nie bede zgadywał co zrobiłęś, bo nie byłęs łaskaw nic napisać.
Pomyśl sam nad odpowiedzią da drugie swoje pytanie.
Pomyśl sam nad odpowiedzią da drugie swoje pytanie.
- Medea 2
- Użytkownik
- Posty: 2491
- Rejestracja: 30 lis 2014, o 11:03
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 479 razy
Macierz rzutowania na płaszczyznę wzdłuż prostej
A ja podpowiem, że w abstrakcyjnych przestrzaniach liniowych taka właśnie jest definicja rzutu (retrakcji): jest to taka funkcja \(\displaystyle{ f \colon X \to X}\), że \(\displaystyle{ f(f(x)) = f(x)}\) dla każdego \(\displaystyle{ x \in X}\), co tłumaczy się na język macierzy: \(\displaystyle{ P^2 = P}\).
Gdybyśmy rzutowali prostopadle na płaszczyznę \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) w kierunku pionowym (osi \(\displaystyle{ OZ}\)), punkt \(\displaystyle{ (x,y,z)}\) przesunąłby się do \(\displaystyle{ (x,y, -x - y)}\). Spróbuj zapisać to w postaci macierzy, żeby upewnić się, że rozumiesz.
Gdybyśmy rzutowali prostopadle na płaszczyznę \(\displaystyle{ x+y+z=0}\) w kierunku pionowym (osi \(\displaystyle{ OZ}\)), punkt \(\displaystyle{ (x,y,z)}\) przesunąłby się do \(\displaystyle{ (x,y, -x - y)}\). Spróbuj zapisać to w postaci macierzy, żeby upewnić się, że rozumiesz.