Witam,
mam problem z jednym zadaniem.
\(\displaystyle{ B={(1,1,0), (1,0,1), (0,1,1)}\\
B'={(1,1,1), (1,0,0), (1,1,-1)}}\)
Znajdź reprezentację macierzową operatora \(\displaystyle{ T( \vec{x})=\left\langle \vec{u}|\vec{x} \right\rangle \vec{u}}\) w bazach \(\displaystyle{ B}\) i \(\displaystyle{ B'}\) gdzie \(\displaystyle{ \vec{u}=(1,1,1)}\)
Czyli ten wektor \(\displaystyle{ \vec{x}}\) to jest odpowiednio 1,2 i trzeci wektor bazowy i mam wykonać działanie ( operator ) dla każdego i póżniej napisać alfa*(wektor bazy')+beta... odpowiednio dla każdego i rozwiązać to ?
Reprezentacja macierzowa.
-
- Użytkownik
- Posty: 4
- Rejestracja: 20 lut 2015, o 13:39
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Rzeszów
- Podziękował: 4 razy
Reprezentacja macierzowa.
Ostatnio zmieniony 25 lut 2015, o 21:28 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
-
- Użytkownik
- Posty: 34
- Rejestracja: 16 wrz 2014, o 09:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Pomógł: 11 razy
Reprezentacja macierzowa.
Witam,lipton44 pisze:Witam,
mam problem z jednym zadaniem.
\(\displaystyle{ B={(1,1,0), (1,0,1), (0,1,1)}}\)\(\displaystyle{ B'={(1,1,1), (1,0,0), (1,1,-1)}}\)
Znajdź reprezentację macierzową operatora \(\displaystyle{ T( \vec{x})=\left\langle \vec{u}|\vec{x} \right\rangle \vec{u}}\) w bazach \(\displaystyle{ B}\) i \(\displaystyle{ B'}\) gdzie \(\displaystyle{ \vec{u}=(1,1,1)}\)
Czyli ten wektor \(\displaystyle{ \vec{x}}\) to jest odpowiednio 1,2 i trzeci wektor bazowy i mam wykonać działanie ( operator ) dla każdego i póżniej napisać alfa*(wektor bazy')+beta... odpowiednio dla każdego i rozwiązać to ?
jak najbardziej, za \(\displaystyle{ \vec{x}}\) podstawiasz kolejne wektory bazowe, wyliczasz wynik odwzorowania dla tych wektorów i wynik ten rozkładasz w bazie\(\displaystyle{ B'}\), następnie otrzymane współrzędne układasz w kolumny od lewej strony. Można też skorzystać z tego, że wartość iloczynu skalarnego nie zależy od bazy, w której go liczysz (mimo, że sam przepis na obliczenie go zależy). Dlatego wystarczy, że ten wektor \(\displaystyle{ \vec{u}}\) po prawej stronie iloczynu wyrazisz w bazie \(\displaystyle{ B'}\), wtedy obliczenia będą szybsze (iloczyn skalarny możesz liczyć w bazie kanonicznej) i wynik od razu będzie we właściwych bazach.