Sprawdzić, czy działanie jest przemienne, łączne...

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
michalalex132
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 86
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 16:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 14 razy

Sprawdzić, czy działanie jest przemienne, łączne...

Post autor: michalalex132 »

Witam.

Mam następujące zadanie:

Sprawdzić, czy działanie \(\displaystyle{ \cdot}\) w zbiorze A jest przemienne, ma element neutralny, jest łączne, jeśli:

a) \(\displaystyle{ A=\ZZ, a \cdot b =\begin{cases} 0\ \text{gdy}\ a+b\ \text{jest liczbą parzystą} \\ 1\ \text{gdy}\ a+b\ \text{jest liczbą nieparzystą}\end{cases}}\)

b) \(\displaystyle{ A = \RR^2, (x1,x2) \cdot (y1,y2) = (x1+y1, x2-y2)}\) dla dowolnych \(\displaystyle{ (x1,x2), (y1,y2) \in \RR^2}\)

Ponieważ jestem w tym zakresie początkujący, chciałbym prosić o kontrolę moich rozwiązań:

a)
Zbiór \(\displaystyle{ A}\) jest zbiorem wszystkich liczb rzeczywistych \(\displaystyle{ \ZZ}\). Iloczyn kartezjański \(\displaystyle{ a \cdot b}\) (czyli zbiór wszystkich par \(\displaystyle{ (a,b)}\) zbioru \(\displaystyle{ \ZZ}\)) jest przyporządkowany \(\displaystyle{ 0}\) (gdy "zwykłe" dodawanie \(\displaystyle{ a + b}\) jest liczbą parzystą), albo \(\displaystyle{ 1}\) (gdy "zwykłe" dodawanie \(\displaystyle{ a + b}\) jest liczbą nieparzystą).

Czyli to zadanie mogę rozwiązać na 2 sposoby:
- mogę zauważyć, że \(\displaystyle{ a \cdot b = (a+b) mod 2 = a mod2 + b mod2 = (b+a) mod2}\)
- lub mogę rozrysować tabelkę działania dla liczb parzystych (p) i nieparzystych (n) (nie wiem, czy to dobre rozw.): (p,p) -> 0 , (p,n) -> 1, (n,p) -> 1, (n,n)->0

Z powyższych rozumowań będzie wynikało, że na pewno działanie jest przemienne. Nie wiem jak jednak sprawdzić, czy ma element neutralny i czy jest łączne. Jak można byłoby to zrobić?


b)