płaszczyzna, wektory

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
matematyka464
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 459
Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Pomógł: 1 raz

płaszczyzna, wektory

Post autor: matematyka464 »

Znaleźć wersor \(\displaystyle{ \vec{u}}\) , który tworzy jednakowe kąty z wektorami \(\displaystyle{ \vec{a}=(0,3, -4), \vec{b}=(8,6,0)}\) i jest położony w płaszczyźnie wyznaczonej przez te wektory.
radagast
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Pomógł: 13 razy

płaszczyzna, wektory

Post autor: radagast »

\(\displaystyle{ [x,y,z]}\) -szukany wektor
1) \(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b}=\left[24.-32,-24\right] \left| \right| \left[ -3,4,3\right]}\) i to ma być wektor prostopadły do szukanego.
2) \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }=\left[ 0, \frac{3}{5},-\frac{4}{5} \right] +\left[ \frac{4}{5}, \frac{3}{5},0\right]=\left[ \frac{4}{5}, \frac{6}{5},-\frac{4}{5} \right] || \left[ 2,3,-2\right]}\)i to ma być wektor równoległy do szukanego do szukanego.
3) \(\displaystyle{ x^2+y^2+z^2=1}\) bo to ma być wersor

Teraz już tylko rozwiązać stosowny układ równań i o ile się nie pomyliłam szukany wersor to \(\displaystyle{ \left[ \frac{2}{ \sqrt{17} },\frac{3}{ \sqrt{17} },-\frac{2}{ \sqrt{17} } \right]}\)
matematyka464
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 459
Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Pomógł: 1 raz

płaszczyzna, wektory

Post autor: matematyka464 »

nie rozumiem skąd wzięło się to drugie
radagast
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Pomógł: 13 razy

płaszczyzna, wektory

Post autor: radagast »

skoro wektor ma tworzyć takie same kąty z \(\displaystyle{ \vec{a}}\) oraz z \(\displaystyle{ \vec{b}}\) to musi być równoległy do wektora dwusiecznego, a wektor dwusieczny to właśnie \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }}\)
matematyka464
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 459
Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Pomógł: 1 raz

płaszczyzna, wektory

Post autor: matematyka464 »

a wektor dwusieczny to właśnie \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }}\)
Dlaczego?
radagast
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Pomógł: 13 razy

płaszczyzna, wektory

Post autor: radagast »

bo przekątne rombu są dwusiecznymi jego kątów
matematyka464
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 459
Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Pomógł: 1 raz

płaszczyzna, wektory

Post autor: matematyka464 »

ok, ja po prostu nie rozumiem dlaczego tamten zapis to oznacza.
radagast
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Pomógł: 13 razy

płaszczyzna, wektory

Post autor: radagast »

Jak podzielisz wektor przez jego długość to otrzymasz wektor jednostkowy, a dwa wektory jednostkowe rozpinają romb (oczywiście o ile nie są równoległe).
ODPOWIEDZ