płaszczyzna, wektory
-
- Użytkownik
- Posty: 459
- Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 208 razy
- Pomógł: 1 raz
płaszczyzna, wektory
Znaleźć wersor \(\displaystyle{ \vec{u}}\) , który tworzy jednakowe kąty z wektorami \(\displaystyle{ \vec{a}=(0,3, -4), \vec{b}=(8,6,0)}\) i jest położony w płaszczyźnie wyznaczonej przez te wektory.
-
- Użytkownik
- Posty: 50
- Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Pomógł: 13 razy
płaszczyzna, wektory
\(\displaystyle{ [x,y,z]}\) -szukany wektor
1) \(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b}=\left[24.-32,-24\right] \left| \right| \left[ -3,4,3\right]}\) i to ma być wektor prostopadły do szukanego.
2) \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }=\left[ 0, \frac{3}{5},-\frac{4}{5} \right] +\left[ \frac{4}{5}, \frac{3}{5},0\right]=\left[ \frac{4}{5}, \frac{6}{5},-\frac{4}{5} \right] || \left[ 2,3,-2\right]}\)i to ma być wektor równoległy do szukanego do szukanego.
3) \(\displaystyle{ x^2+y^2+z^2=1}\) bo to ma być wersor
Teraz już tylko rozwiązać stosowny układ równań i o ile się nie pomyliłam szukany wersor to \(\displaystyle{ \left[ \frac{2}{ \sqrt{17} },\frac{3}{ \sqrt{17} },-\frac{2}{ \sqrt{17} } \right]}\)
1) \(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b}=\left[24.-32,-24\right] \left| \right| \left[ -3,4,3\right]}\) i to ma być wektor prostopadły do szukanego.
2) \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }=\left[ 0, \frac{3}{5},-\frac{4}{5} \right] +\left[ \frac{4}{5}, \frac{3}{5},0\right]=\left[ \frac{4}{5}, \frac{6}{5},-\frac{4}{5} \right] || \left[ 2,3,-2\right]}\)i to ma być wektor równoległy do szukanego do szukanego.
3) \(\displaystyle{ x^2+y^2+z^2=1}\) bo to ma być wersor
Teraz już tylko rozwiązać stosowny układ równań i o ile się nie pomyliłam szukany wersor to \(\displaystyle{ \left[ \frac{2}{ \sqrt{17} },\frac{3}{ \sqrt{17} },-\frac{2}{ \sqrt{17} } \right]}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 459
- Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 208 razy
- Pomógł: 1 raz
-
- Użytkownik
- Posty: 50
- Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Pomógł: 13 razy
płaszczyzna, wektory
skoro wektor ma tworzyć takie same kąty z \(\displaystyle{ \vec{a}}\) oraz z \(\displaystyle{ \vec{b}}\) to musi być równoległy do wektora dwusiecznego, a wektor dwusieczny to właśnie \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 459
- Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 208 razy
- Pomógł: 1 raz
płaszczyzna, wektory
Dlaczego?a wektor dwusieczny to właśnie \(\displaystyle{ \frac{ \vec{a} }{| \vec{a} | } +\frac{ \vec{b} }{ | \vec{b} | }}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 459
- Rejestracja: 3 lis 2013, o 12:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 208 razy
- Pomógł: 1 raz
-
- Użytkownik
- Posty: 50
- Rejestracja: 14 kwie 2011, o 22:43
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Pomógł: 13 razy
płaszczyzna, wektory
Jak podzielisz wektor przez jego długość to otrzymasz wektor jednostkowy, a dwa wektory jednostkowe rozpinają romb (oczywiście o ile nie są równoległe).