Mam takie zadanie: Unormować wektor \(\displaystyle{ \vec{a} = [2, 1, 2]}\) i znaleźć wektor do niego prostopadły, leżący w
płaszczyźnie wyznaczonej przez wektor \(\displaystyle{ \vec{a}}\) i wektor \(\displaystyle{ \vec{b} = [2, 2, 1]}\).
O ile unormowanie wektora nie stanowi problemu to nie rozumiem co oznacza zapis "płaszczyzna wyznaczona przez wektor". Jakieś pomysły bądź sugestie?
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
Ostatnio zmieniony 13 lis 2013, o 22:52 przez smigol, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
-
- Użytkownik
- Posty: 219
- Rejestracja: 5 maja 2010, o 18:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 75 razy
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
Raczej płaszczyzna wyznaczona przez wektory \(\displaystyle{ \vec{a}}\) i \(\displaystyle{ \vec{b}}\), tzn. zbiór: \(\displaystyle{ \left\{\alpha\vec{a} + \beta\vec{b} : \alpha, \beta \in \RR\right\}}\).
Wskazówka: iloczyn wektorowy \(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b}}\) da Ci wektor prostopadły do płaszczyzny (wektor normalny) wyznaczonej przez te dwa wektory.
Wskazówka: iloczyn wektorowy \(\displaystyle{ \vec{a} \times \vec{b}}\) da Ci wektor prostopadły do płaszczyzny (wektor normalny) wyznaczonej przez te dwa wektory.
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
A jeśli nie miałem wprowadzonego na zajęciach iloczynu wektorowego?
-
- Użytkownik
- Posty: 219
- Rejestracja: 5 maja 2010, o 18:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 75 razy
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
Możesz to zaatakować iloczynem skalarnym - najpierw znaleźć wektor normalny:
\(\displaystyle{ \begin{cases}
\langle N, \vec{a} \rangle = 0 \\
\langle N, \vec{b} \rangle = 0
\end{cases}}\)
a następnie wektor \(\displaystyle{ \vec{x}}\), prostopadły do \(\displaystyle{ \vec{a}}\) i \(\displaystyle{ N}\):
\(\displaystyle{ \begin{cases}
\langle N, \vec{x} \rangle = 0 \\
\langle \vec{a}, \vec{x} \rangle = 0
\end{cases}}\).
\(\displaystyle{ \begin{cases}
\langle N, \vec{a} \rangle = 0 \\
\langle N, \vec{b} \rangle = 0
\end{cases}}\)
a następnie wektor \(\displaystyle{ \vec{x}}\), prostopadły do \(\displaystyle{ \vec{a}}\) i \(\displaystyle{ N}\):
\(\displaystyle{ \begin{cases}
\langle N, \vec{x} \rangle = 0 \\
\langle \vec{a}, \vec{x} \rangle = 0
\end{cases}}\).
Płaszczyzna wyznaczona przez wektor
Już zrobiłem przy pomocy wektorowego, nie jest szczególnie trudny.
Dziękuję za pomoc.
Dziękuję za pomoc.