Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
mazet
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 6 wrz 2012, o 17:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Podziękował: 3 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: mazet »

Cześć, potrzebuję pomocy z zadaniem, wielkie dzięki z góry za odpowiedź.

Zortogonalizować układ wektorów \(\displaystyle{ v1 = (-1,0,-1,1), v2 = (0,1,1,1,), v3 = (0,1,1,0), v4 = (1,1,1,-1)}\) metodą Grama-Schmidta. Zapisać układ wektor \(\displaystyle{ x = (3,2,4,-4)}\) jako kombinację liniową wektorów \(\displaystyle{ {v1,v2,v3,v4}}\) i wektorów układu zortogonalizowanego. Wsk. Wykorzystać fakt, że pewne wektory danego układu są ortogonalne.

P.S.: Co to znaczy macierz:
- ortogonalna,
- odwracalna,
- diagonalizowalna.

Jeszcze raz z góry dziękuję, pozdrawiam serdecznie.
Awatar użytkownika
jsf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 3 wrz 2012, o 18:32
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Komorów k. W-wy
Pomógł: 17 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: jsf »

Co do ortogonalizacji, tu ... a-Schmidta masz gotowy wzorek i nawet przykład.

Zapisanie wektora \(\displaystyle{ x}\) jako kombinacji wektorów \(\displaystyle{ v_{1},~v_{2},~v_{3},~v_{4}}\) jest jeszcze prostsze. Piszesz \(\displaystyle{ x=av_{1}+bv_{2}+cv_{3}+dv_{4}}\), gdzie \(\displaystyle{ a,~b,~c,~d \in \mathbb{R}}\). Jak to wszystko wymnożysz i dodasz, dostaniesz układ czterech równań z czterema niewiadomymi (porównując \(\displaystyle{ i}\)-tą współrzędną wektora \(\displaystyle{ x}\) z \(\displaystyle{ i}\)-tą współrzędną wektora, który otrzymasz po prawej stronie równania). Wyliczasz (jeżeli rozwiązanie istnieje) odpowiednie \(\displaystyle{ a,~b,~c,~d}\) i koniec, bo twoje zortogonalizowane wektory rozpinają tę samą przestrzeń, co wektory wyjściowe. Jeżeli się przyłożysz i poczytasz o wektorach ortogonalnych, to ten punkt możesz zrobić jeszcze szybciej, poprzez rozbicie tego wektora na wektory ortogonalne:
\(\displaystyle{ x=\frac{<x,e_{1}>}{<e_{1},e_{1}>}e_{1}+...+\frac{<x,e_{4}>}{<e_{4},e_{4}>}e_{4},}\)
gdzie \(\displaystyle{ e_{1},...,e_{4}}\) to wektory ortogonalne otrzymane z pozostałych w podpunkcie pierwszym.

PS.
Pojęcia możesz sobie sprawdzić w Wikipedii. To naprawdę dobra stronka.
Ostatnio zmieniony 6 wrz 2012, o 19:55 przez jsf, łącznie zmieniany 1 raz.
mazet
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 6 wrz 2012, o 17:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Podziękował: 3 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: mazet »

Dziękuję ślicznie, znalazłem te pojęcia na Wiki ale to zbytnie teoretyczne "krzaki" jak dla mnie, potrafiłbyś wyjaśnić to na najprostszych nawet pojedynczych przykładach, tak po podwórkowemu?
Awatar użytkownika
jsf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 3 wrz 2012, o 18:32
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Komorów k. W-wy
Pomógł: 17 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: jsf »

W ortogonalizacji GS naprawdę wszystko jest w Wikipedii i to krok po kroku, Ciebie interesują tylko działy: "Proces ortogonalizacji" - tu masz podany algorytm, a ten "operator rzutowania ortogonalnego" to po prostu funkcja dwóch zmiennych (\(\displaystyle{ u}\) i \(\displaystyle{ v}\)) i dział "Przykład".

W definicji macierzy ortogonalnej masz zapis \(\displaystyle{ A^{T}A=I}\) i kiedy się przyjrzysz, to to znaczy tylko tyle, że kolumnami/wierszami macierzy \(\displaystyle{ A}\) są wektory ortogonalne długości \(\displaystyle{ 1}\) - czyli wektory ortonormalne.

Macierz odwracalna opisana jest bez krzaczków. Pamiętaj o kryterium, że macierzy o wyznaczniku \(\displaystyle{ 0}\) odwrócić się nie da.

Macierz diagonalizowalna to taka, że w pewnej bazie poza przekątną ma same zera. Czyli taka macierz \(\displaystyle{ A}\), że istnieje macierz zamiany bazy \(\displaystyle{ B}\), że \(\displaystyle{ B^{-1}AB}\) jest w postaci diagonalnej.

Nie umiem pisać macierzy w TeXu, więc przykładów nie podam, ale te definicje są tak proste, że sam łatwo przykłady znajdziesz.
Ostatnio zmieniony 7 wrz 2012, o 00:33 przez jsf, łącznie zmieniany 4 razy.
mazet
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 6 wrz 2012, o 17:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Podziękował: 3 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: mazet »

Dlaczego takie ||V|| liczone jest jakoś dziwnie jako pierwiastek z jakiś kwadratów każdej liczby? Jeżeli mnoży się dwie takie same macierze można tak zrobić? Czy to jest cokolwiek innego?

P.S. I: Liczyłem sobie do e4 aż. Ale po jakiś takich obliczeniach wyszło mi jakieś 21-10 pierwiastków z 3 na 3, całość pod pierwiastkiem, na bank chyba nie może tak być skoro mam potem podstawiać te liczby :/ Nie umiem pisać w tym Latexie, zrobię zaraz zdjęcie dalszych obliczeń.

P.S. II: Wygląda to tak, dalej nie wiem za co się zabrać... Te liczby są kijowe jakieś:

Kod: Zaznacz cały

http://www.speedyshare.com/NbhD3/Desktop.rar
Awatar użytkownika
jsf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 3 wrz 2012, o 18:32
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Komorów k. W-wy
Pomógł: 17 razy

Zortogonalizować układ wektorów metodą Grama-Schmidta...

Post autor: jsf »

Pomogę Ci z tym na PW.
ODPOWIEDZ