macierz odbicia względem płaszczyzny

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
Pinaki
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 13 maja 2011, o 22:25
Płeć: Kobieta

macierz odbicia względem płaszczyzny

Post autor: Pinaki »

Muszę znaleźć macierz odbicia względem płaszczyzny \(\displaystyle{ x + z = 0}\) w \(\displaystyle{ \mathds{R}^3}\). Jak ona wygląda? I jak w ogólnym przypadku szukać takich macierzy?
Ein
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1358
Rejestracja: 4 lip 2009, o 13:27
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 222 razy

macierz odbicia względem płaszczyzny

Post autor: Ein »

Wektory \(\displaystyle{ (-1,0,1),(0,1,0),(1,0,1)}\) są liniowo niezależne, więc tworzą bazę \(\displaystyle{ \mathbb{R}^3}\). Macierz tego odbicia w tej bazie ma postać:

\(\displaystyle{ \left[\begin{array}{ccc}1&0&0\\0&1&0\\0&0&-1\end{array}\right]}\)

Wektory \(\displaystyle{ (-1,0,1)}\) i \(\displaystyle{ (0,1,0)}\) zawierają się w płaszczyźnie \(\displaystyle{ x+z=0}\), więc ich nie ruszamy, stąd mamy w pierwszej i drugiej kolumnie \(\displaystyle{ 1}\). Wektor \(\displaystyle{ (1,0,1)}\) jest zaś prostopadły do tej płaszczyzny, więc odbijamy go względem tej płaszczyzny -- stąd w macierzy mamy \(\displaystyle{ -1}\) w trzeciej kolumnie, która odpowiada właśnie temu wektorowi bazowemu.

Jak chcesz dostać macierz w standardowej bazie, to musisz ją przemnożyć przez macierze zmiany bazy.
ODPOWIEDZ