Mam pytanie dotyczące rzutu ortogonalnego.
Czy dla danego wektora istnieje jedna wersja tego rzutu na daną podprzestrzeń, czy zależy ona od wyboru bazy w tej przestrzeni ?
Rzut ortogonalny
-
- Użytkownik
- Posty: 9
- Rejestracja: 13 lut 2012, o 12:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 2 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 151
- Rejestracja: 27 sie 2010, o 22:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: tarnów
- Pomógł: 28 razy
Rzut ortogonalny
Dla każdego wektora istnieje tylko jeden rzut ortogonalny. Jego obraz oczywiście zależy o bazy.
-
- Użytkownik
- Posty: 9
- Rejestracja: 13 lut 2012, o 12:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 2 razy
Rzut ortogonalny
Czyli inaczej mówiąc wektor, który otrzymujemy w wyniku rzutu ortagonalnego różni się w zależności od wyboru bazy?
-
- Użytkownik
- Posty: 151
- Rejestracja: 27 sie 2010, o 22:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: tarnów
- Pomógł: 28 razy
Rzut ortogonalny
No tak. Weźmy taki przykład. Mamy płaszczyznę i bazę (0,1) (1,0). Bierzemy podzbiory oś OX i punkt A (1,2). Rzut punktu A na oś OX to liczba 1 na osi OX. Jeżeli natomiast zmienisz bazę płaszczyzny na (0,2) (2,0) to rzut punktu A na oś OX to liczba 1/2 na osi czyli punkt (1/2,0) w przestrzeni.
-
- Użytkownik
- Posty: 9
- Rejestracja: 13 lut 2012, o 12:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 2 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 164
- Rejestracja: 25 lip 2006, o 22:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Pomógł: 36 razy
Rzut ortogonalny
Wydaje mi się, że rzut ortogonalny nie zależy od wyboru bazy.
Podany przykład nie jest dobry, ;ponieważ współrzędne wektora są zależne od bazy.
Aby otrzymać rzut ortogonalny należy pomnożyć liczbę 1/2 przez wektor bazowy (2,0) i otrzymamy wektor (1,0) jak poprzednio. Współrzędna wektora to nie jest wektor, trzeba ją pomnożyć przez wektor bazowy.
Pozdrawiam.
Podany przykład nie jest dobry, ;ponieważ współrzędne wektora są zależne od bazy.
Aby otrzymać rzut ortogonalny należy pomnożyć liczbę 1/2 przez wektor bazowy (2,0) i otrzymamy wektor (1,0) jak poprzednio. Współrzędna wektora to nie jest wektor, trzeba ją pomnożyć przez wektor bazowy.
Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 151
- Rejestracja: 27 sie 2010, o 22:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: tarnów
- Pomógł: 28 razy
Rzut ortogonalny
Rzutem punktu na oś jest punkt czyli liczba rzeczywista, ale coś w tym jest, bo przecież w innej bazie ten sam wektor ma różne współrzędne, niemniej jednak zapisujemy go inaczej.