Jutro mam mieć kartkówkę z równań i chcę coś tam napisać. Ale za bardzo nie rozumiem i chcę chociaż 1 sposób skumać metodę przeciwnych współczynników. Wiem że coś się tam mnoży potem dodaje ale do końca nie wiem. Liczę na waszą pomoc.
Np. Taki przykład, co mam z nim zrobić?
\(\displaystyle{ 3y- \frac{1}{2}=2}\)
\(\displaystyle{ 7-3x=5y}\)
i
\(\displaystyle{ 2x-3=4y}\)
\(\displaystyle{ -5+3x=y}\)
Jak mam zrobić ten pierwszy przykład?
\(\displaystyle{ 3y- \frac{1}{2}=2 *2}\)
\(\displaystyle{ 7-3x=5y}\)
\(\displaystyle{ 6y-4x=4}\)
\(\displaystyle{ 7-3x=5y}\)
Tak to ma wyglądać? Proszę, pomóżcie
Metoda przeciwnych współczynników
-
- Użytkownik
- Posty: 3018
- Rejestracja: 23 mar 2005, o 10:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdynia
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 322 razy
Metoda przeciwnych współczynników
pierwszy przykład masz skopany od samego początku - treść.
podaję zasadę na drugim:
porządkujesz zapis układu w kolejności: \(\displaystyle{ ax + by = c}\)
wybierasz przez jaką liczbę należy pomnożyć stronami któreś z równań aby po zsumowaniu ich, jedna niewiadoma się wyzerowała --> drugie mnożysz przez ( \(\displaystyle{ -4}\)) i\(\displaystyle{ y}\) znika, a po zsumowaniu otrzymasz:
\(\displaystyle{ -10 \, x = -17}\);
dalej: wyznaczasz \(\displaystyle{ x}\) i podstawiasz do któregoś i wyznaczasz \(\displaystyle{ y}\);
albo tak samo kombinujesz z \(\displaystyle{ \,\, x \,\,}\) ( pierwsze perzez \(\displaystyle{ -3}\), drugie przez \(\displaystyle{ 2}\) );
zależy jak wymaga nauczyciel.
podaję zasadę na drugim:
porządkujesz zapis układu w kolejności: \(\displaystyle{ ax + by = c}\)
wybierasz przez jaką liczbę należy pomnożyć stronami któreś z równań aby po zsumowaniu ich, jedna niewiadoma się wyzerowała --> drugie mnożysz przez ( \(\displaystyle{ -4}\)) i\(\displaystyle{ y}\) znika, a po zsumowaniu otrzymasz:
\(\displaystyle{ -10 \, x = -17}\);
dalej: wyznaczasz \(\displaystyle{ x}\) i podstawiasz do któregoś i wyznaczasz \(\displaystyle{ y}\);
albo tak samo kombinujesz z \(\displaystyle{ \,\, x \,\,}\) ( pierwsze perzez \(\displaystyle{ -3}\), drugie przez \(\displaystyle{ 2}\) );
zależy jak wymaga nauczyciel.