Obrót w R3

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
matematix
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 574
Rejestracja: 9 lip 2007, o 22:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 356 razy
Pomógł: 14 razy

Obrót w R3

Post autor: matematix »

Witam.
Mam wyprowadzić wzór na obrót względem osi y o kąt \(\displaystyle{ \alpha}\) w przestrzeni \(\displaystyle{ R^{3}}\). Ma ktoś jakiś pomysł?
Stork
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 56
Rejestracja: 6 lis 2009, o 20:30
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kwidzyn
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 4 razy

Obrót w R3

Post autor: Stork »

z \(\displaystyle{ R^{3}}\) musisz przejść do \(\displaystyle{ R^{2}xC}\) i potem był jakiś wzór na to nie pamiętam dokładnie jaki :p na końcu znów się wracało na \(\displaystyle{ R^{3}}\). Może jutro jak nikt nie odpowie to znajdę chwilę czasu i Ci to rozpiszę
Awatar użytkownika
Zordon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4977
Rejestracja: 12 lut 2008, o 21:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 910 razy

Obrót w R3

Post autor: Zordon »

Jeśli znasz wzór na obrót w \(\displaystyle{ R^2}\) to jest łatwo, wystarczy zobaczyć na co przechodzą wektory bazowe.
matematix
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 574
Rejestracja: 9 lip 2007, o 22:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 356 razy
Pomógł: 14 razy

Obrót w R3

Post autor: matematix »

Zacząłem to robć tak:
\(\displaystyle{ e_{1}=[1,0,0], e _{1}'=[x',0,y']}\), bo współrzędna igrekowa się nie zmienia w obrocie wokół osi \(\displaystyle{ y}\). Teraz tak: \(\displaystyle{ e_{1} \circ e_{1}' =[1,0,0] \circ [x',0,y']=x'}\). Z drugiej strony \(\displaystyle{ e_{1} \circ e_{1}'= \left| e_{1} \right| \cdot \left| e_{1}' \right| \cdot cos \alpha=cos \alpha}\), stąd \(\displaystyle{ x'=cos \alpha}\). Teraz mam problem z wyliczeniem \(\displaystyle{ y'}\), mianowicie: \(\displaystyle{ cos ^{2}\alpha +(y') ^{2}=1 \Leftrightarrow (y') ^{2}=sin ^{2}\alpha \Leftrightarrow y'= \pm sin\alpha}\). Nie wiem jak określić znak... Stąd proszę o Wasze sugestie. Z góry dzięki.
Awatar użytkownika
Zordon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4977
Rejestracja: 12 lut 2008, o 21:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 910 razy

Obrót w R3

Post autor: Zordon »

Znak należy określić tak aby macierz przekształcenia była izometrią i zachowywała orientację (tzn. wyznacznik powinien być 1). Ale moim zdaniem przekombinowałeś mocno.
Pewnie znasz wzór na obrót o kąt \(\displaystyle{ \alpha}\) wokół \(\displaystyle{ (0,0)}\) w \(\displaystyle{ R^2}\). Macierz tego przekształcenia jest taka:
\(\displaystyle{ \begin{pmatrix}
\cos\alpha & -\sin\alpha \\
\sin\alpha & \cos\alpha
\end{pmatrix}}\)


Zatem przykładowo macierz obrotu wokół osi Z w \(\displaystyle{ R^3}\) wyglądałaby tak:
\(\displaystyle{ \begin{pmatrix}
\cos\alpha & -\sin\alpha & 0\\
\sin\alpha & \cos\alpha & 0\\
0 & 0 & 1
\end{pmatrix}}\)


Więc jak powinno być u Ciebie?
matematix
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 574
Rejestracja: 9 lip 2007, o 22:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 356 razy
Pomógł: 14 razy

Obrót w R3

Post autor: matematix »

macierz obrotu względem y: \(\displaystyle{ \begin{pmatrix} cos \alpha &0&-sin \alpha\\0&1&0\\sin \alpha&0& cos \alpha\end{pmatrix}}\). Dobrze?
Awatar użytkownika
Zordon
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4977
Rejestracja: 12 lut 2008, o 21:42
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 910 razy

Obrót w R3

Post autor: Zordon »

jasne, że tak
ODPOWIEDZ