rownanie rzutu
- tomcza
- Użytkownik
- Posty: 212
- Rejestracja: 20 kwie 2009, o 22:12
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 19 razy
- Pomógł: 2 razy
rownanie rzutu
Dana jest plaszczyzna: \(\displaystyle{ /pi: x+2y-z-2=0}\) i prosta \(\displaystyle{ l: \frac{x-1}{2}= \frac{y-2}{1}=z}\). znalezc rownanie rzutu prostopadlego prostej l na plaszczyznie pi.
no to rownanie parametryczne: x=2t+1, y=2+t, z=t. wektor normalny \(\displaystyle{ \vec{n}=[1,2,-1]}\), wektor kierunkowy \(\displaystyle{ \vec{l}=[2,1,1]}\).
ale jak dalej?:)
no to rownanie parametryczne: x=2t+1, y=2+t, z=t. wektor normalny \(\displaystyle{ \vec{n}=[1,2,-1]}\), wektor kierunkowy \(\displaystyle{ \vec{l}=[2,1,1]}\).
ale jak dalej?:)
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
rownanie rzutu
Można to zrobić na dwa sposoby.
I sposób: z definicji rzutu.
Sprawdzasz najpierw, czy prosta jest prostopadła do płaszczyzny. Jeśli tak, to rzutem jest punkt wspólny. Jeśli nie, to by go znaleźć potrzebne Ci są dwa punkty na rzucie. Jednym jest punkt wspólny, a drugi znajdujesz z definicji: bierzesz dowolny punkt z prostej, piszesz równanie prostej k prostopadłej do płaszczyzny i przechodzącej przez ten punkt, a potem szukasz punktu wspólnego prostej k i płaszczyzny.
Mając dwa punkty, które należą do rzutu łatwo go skonstruować.
II sposób:
Sprawdzasz najpierw, czy prosta jest prostopadła do płaszczyzny. Jeśli tak, to rzutem jest punkt wspólny. Jeśli nie, to piszesz równanie płaszczyzny zawierającej podaną prostą i prostopadłej do podanej płaszczyzny. Wówczas szukany rzutem jest część wspólna obu płaszczyzn.
Pozdrawiam.
I sposób: z definicji rzutu.
Sprawdzasz najpierw, czy prosta jest prostopadła do płaszczyzny. Jeśli tak, to rzutem jest punkt wspólny. Jeśli nie, to by go znaleźć potrzebne Ci są dwa punkty na rzucie. Jednym jest punkt wspólny, a drugi znajdujesz z definicji: bierzesz dowolny punkt z prostej, piszesz równanie prostej k prostopadłej do płaszczyzny i przechodzącej przez ten punkt, a potem szukasz punktu wspólnego prostej k i płaszczyzny.
Mając dwa punkty, które należą do rzutu łatwo go skonstruować.
II sposób:
Sprawdzasz najpierw, czy prosta jest prostopadła do płaszczyzny. Jeśli tak, to rzutem jest punkt wspólny. Jeśli nie, to piszesz równanie płaszczyzny zawierającej podaną prostą i prostopadłej do podanej płaszczyzny. Wówczas szukany rzutem jest część wspólna obu płaszczyzn.
Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
rownanie rzutu
Nie wiem skąd wziąłeś takie równanie.
Ponieważ szukana płaszczyzna zawiera prostą oraz jest prostopadła do podanej płaszczyzny, to wektor normalny szukanej płaszczyzny jest prostopadły zarówno do wektora kierunkowego prostej jak i do wektora normalnego podanej płaszczyzny - zatem jest równoległy (można przyjąć, że równy) do ich iloczynu wektorowego. Dla napisania równania bierzesz dowolny punkt prostej.
Pozdrawiam.
Ponieważ szukana płaszczyzna zawiera prostą oraz jest prostopadła do podanej płaszczyzny, to wektor normalny szukanej płaszczyzny jest prostopadły zarówno do wektora kierunkowego prostej jak i do wektora normalnego podanej płaszczyzny - zatem jest równoległy (można przyjąć, że równy) do ich iloczynu wektorowego. Dla napisania równania bierzesz dowolny punkt prostej.
Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
rownanie rzutu
\(\displaystyle{ \vec{n}\times \vec{l}=\begin{vmatrix}\vec{\imath}&\vec{\jmath}&\vec{k}\\ 1&2&-1\\ 2&1&1\end{vmatrix}=[3,-3,-3]}\)
więc jako wektor normalny płaszczyzny wystarczy wziąć [1,-1,-1]. Punkt np (1,2,0).
Zatem szukanym rzutem jest
\(\displaystyle{ \begin{cases} x+2y-z-2=0\\ x-y-z+1=0\end{cases}}\)
Pozdrawiam.
więc jako wektor normalny płaszczyzny wystarczy wziąć [1,-1,-1]. Punkt np (1,2,0).
Zatem szukanym rzutem jest
\(\displaystyle{ \begin{cases} x+2y-z-2=0\\ x-y-z+1=0\end{cases}}\)
Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
rownanie rzutu
Punkt (1,2,0) jest potrzebny do napisania równania płaszczyzny. Jej wektor normalny się oblicza j.w., a punkt bierze się dowolny z prostej, np (1,2,0). Wtedy równanie szukanej płaszczyzny ma postać
\(\displaystyle{ 1(x-1)-1(y-2)-1(z-0)=0}\)
co po przekształceniu daje \(\displaystyle{ x-y-z+1=0}\).
Pozdrawiam.
\(\displaystyle{ 1(x-1)-1(y-2)-1(z-0)=0}\)
co po przekształceniu daje \(\displaystyle{ x-y-z+1=0}\).
Pozdrawiam.
-
- Użytkownik
- Posty: 5356
- Rejestracja: 10 kwie 2009, o 10:22
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Gliwice
- Pomógł: 1381 razy
rownanie rzutu
Też. Ten punkt wzięłam tylko dlatego, że go widać wprost z równania prostej.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.