Wektor

Przestrzenie wektorowe, bazy, liniowa niezależność, macierze.... Formy kwadratowe, twierdzenia o klasyfikacji...
farianek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 71
Rejestracja: 10 maja 2007, o 19:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 23 razy

Wektor

Post autor: farianek »

Pewien wektor tworzy z osiami układu kartezjańskiego kąty \(\displaystyle{ \alpha, 2\alpha, 3\alpha}\), Wyznacz wszystkie możliwe wartości kąta alfa.

mój pomysł to:

\(\displaystyle{ Cos^{2}(\alpha)+Cos^{2}(2\alpha)+Cos^{2}(3\alpha)=1}\)

Dobry ? jeśli tak, to jak się za to zabrać?
Crizz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4094
Rejestracja: 10 lut 2008, o 15:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 805 razy

Wektor

Post autor: Crizz »

Możesz teraz skorzystać ze wzorów na funkcje wielokrotności kąta:
\(\displaystyle{ cos2\alpha=2cos^{2}\alpha-1}\)
\(\displaystyle{ cos3\alpha=4cos^{3}\alpha-3cos\alpha}\)

Po podstawieniu i przyjęciu \(\displaystyle{ cos\alpha=x}\), otrzymujesz równanie:
\(\displaystyle{ 16cos^{6}x-20cos^{4}x+6cos^{2}x=0}\)
\(\displaystyle{ x^{2}(8x^{4}-10x^{2}+3)=0}\)
\(\displaystyle{ 8x^{2}\left(x^{2}-\frac{1}{2}\right)\left(x^{2}-\frac{3}{4}\right)=0}\)

Dalej już pójdzie łatwo.
farianek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 71
Rejestracja: 10 maja 2007, o 19:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Toruń
Podziękował: 23 razy

Wektor

Post autor: farianek »

Dzięki !!
ODPOWIEDZ