Witam.
Jaką wartość ma jednostka urojona?
Czy jej wartości nie da się przedstawić za pomocą normalnych liczb?
Czy po prostu nie definiuje się jej wartości?
Wartość jednostki urojonej.
-
- Użytkownik
- Posty: 135
- Rejestracja: 16 lis 2017, o 17:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 1 raz
Re: Wartość jednostki urojonej.
Jednostka urojona ma wartość \(\displaystyle{ i}\). Ma moduł równy \(\displaystyle{ 1}\). Twoje pytanie wynika z głębokiego zakorzenienia intuicji związanych z liczbami rzeczywistymi. A liczby zespolone to znaczące rozszerzenie liczb rzeczywistych. Choćby ze względu na możliwość pierwiastkowania liczb ujemnych. Ponadto (w pewnym sensie) liczby zespolone są dwuwymiarowe. Dlatego Twoje pytanie nie jest zasadne, bo jest pozbawione matematycznego sensu.
A co to są normalne liczby? To właśnie wynika z Twoich intuicji związanych z liczbami rzeczywistymi. Otóż nigdy liczba urojona nie będzie rzeczywista. Choćby dlatego, że \(\displaystyle{ i^2=-1.}\) Liczby rzeczywiste podniesione do kwadratu są nieujemne.
Co ciekawsze, nie można porównywać liczb zespolonych tak jak to się robi dla liczb rzeczywistych. Doszłoby wtedy do anomalii. Np. jeśli \(\displaystyle{ i>0}\), to musiałoby być \(\displaystyle{ i^3>0}\), więc \(\displaystyle{ -i>0}\) czyli \(\displaystyle{ i<0}\). Podobnie byłoby w przypadku \(\displaystyle{ i<0}\). Więc nie można powiedzieć czy liczba \(\displaystyle{ i}\) jest "dodatnia" czy "ujemna".
Liczby zespolone to bogactwo.
A co to są normalne liczby? To właśnie wynika z Twoich intuicji związanych z liczbami rzeczywistymi. Otóż nigdy liczba urojona nie będzie rzeczywista. Choćby dlatego, że \(\displaystyle{ i^2=-1.}\) Liczby rzeczywiste podniesione do kwadratu są nieujemne.
Co ciekawsze, nie można porównywać liczb zespolonych tak jak to się robi dla liczb rzeczywistych. Doszłoby wtedy do anomalii. Np. jeśli \(\displaystyle{ i>0}\), to musiałoby być \(\displaystyle{ i^3>0}\), więc \(\displaystyle{ -i>0}\) czyli \(\displaystyle{ i<0}\). Podobnie byłoby w przypadku \(\displaystyle{ i<0}\). Więc nie można powiedzieć czy liczba \(\displaystyle{ i}\) jest "dodatnia" czy "ujemna".
Liczby zespolone to bogactwo.
-
- Użytkownik
- Posty: 135
- Rejestracja: 16 lis 2017, o 17:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 1 raz
Wartość jednostki urojonej.
Aha.
Czyli ta jednostka urojona to tylko narzedzie pomocnicze i nie występuje w wyniku?
Czyli ta jednostka urojona to tylko narzedzie pomocnicze i nie występuje w wyniku?
-
- Użytkownik
- Posty: 826
- Rejestracja: 8 wrz 2013, o 11:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Pomógł: 187 razy
Re: Wartość jednostki urojonej.
Liczba \(\displaystyle{ i}\) jest równie realna jak liczby rzeczywiste.
Re: Wartość jednostki urojonej.
Kaf, jak najbardziej. Proponuję lekturę jednego z moich .
Kod: Zaznacz cały
https://www.dropbox.com/s/4hrcdbwo1b3h16e/rownania.pdf?dl=0
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Re: Wartość jednostki urojonej.
Wykład ładnie przedstawiony , użyty tutaj pomysł po drobnych poprawkach
działa także na równanie czwartego stopnia-- 26 grudnia 2017, 09:40 --
Według mnie aby przedstawić komuś sposób rozwiązywania równań trzeciego stopnia
potrzebujemy co najmniej trzech przykładów (gotowców po waszemu)
1. Równanie bez wyrazu \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)
z równaniem rozwiązującym o rzeczywistych pierwiastkach
2. Równanie bez wyrazu \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)
z równaniem rozwiązującym o zespolonych pierwiastkach (casus irreducibilis)
3. Równanie z wyrazem \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)
działa także na równanie czwartego stopnia-- 26 grudnia 2017, 09:40 --
mariuszm pisze:Wykład ładnie przedstawiony , użyty tutaj pomysł po drobnych poprawkach
działa także na równanie czwartego stopnia
Według mnie aby przedstawić komuś sposób rozwiązywania równań trzeciego stopnia
potrzebujemy co najmniej trzech przykładów (gotowców po waszemu)
1. Równanie bez wyrazu \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)
z równaniem rozwiązującym o rzeczywistych pierwiastkach
2. Równanie bez wyrazu \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)
z równaniem rozwiązującym o zespolonych pierwiastkach (casus irreducibilis)
3. Równanie z wyrazem \(\displaystyle{ a_{2}x^{2}}\)