\(\displaystyle{ \left| z+1\right| <\left| z-3\right|}\)
Jak znaleźć liczby zespolone, które spełniają taką nierówność?
Czy można to zrobić graficznie?
nierówność z modułem liczby zespolonej
-
- Użytkownik
- Posty: 875
- Rejestracja: 8 paź 2009, o 10:13
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: R do M
- Podziękował: 56 razy
- Pomógł: 234 razy
nierówność z modułem liczby zespolonej
Rozpisz sobie \(\displaystyle{ z=x+iy}\), potem użyj modułu \(\displaystyle{ |z|=\sqrt{x^2+y^2}}\), wyjdzie nierówność z jedną niewiadomą.
-
- Użytkownik
- Posty: 426
- Rejestracja: 29 paź 2015, o 16:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 21 razy
- Pomógł: 90 razy
nierówność z modułem liczby zespolonej
Tak. Wyrażenia w nierówności są modułami liczb zespolonych różniących się tylko częścią rzeczywistą. W układzie współrzędnych narysuj dowolną prostą \(\displaystyle{ y=a}\) równoległą do osi \(\displaystyle{ OY}\). Zaznacz na prostej punkty \(\displaystyle{ (-2;a)}\), \(\displaystyle{ (1,a)}\), \(\displaystyle{ (2,a)}\), które odpowiadają punktom \(\displaystyle{ z-3}\), \(\displaystyle{ z}\), \(\displaystyle{ z+1}\), w przypadku, gdy moduły liczb \(\displaystyle{ z-3}\) i \(\displaystyle{ z+1}\) są sobie równe. Jeśli liczbę "\(\displaystyle{ z}\)" będziemy przesuwać w lewą stronę po prostej to \(\displaystyle{ \left| z-3\right|>\left| z+1\right|}\). Stąd wynika, że \(\displaystyle{ \Re(z)<1}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 1130
- Rejestracja: 1 lis 2008, o 22:33
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 72 razy
- Pomógł: 156 razy
nierówność z modułem liczby zespolonej
tak?macik1423 pisze:Rozpisz sobie \(\displaystyle{ z=x+iy}\), potem użyj modułu \(\displaystyle{ |z|=\sqrt{x^2+y^2}}\), wyjdzie nierówność z jedną niewiadomą.
\(\displaystyle{ \sqrt{(x+1)^2+y^2} < \sqrt{(x-3)^2+y^2}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 22206
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
nierówność z modułem liczby zespolonej
Rozwiązanie podane przez macik1423 prowadzi do poprawnego wyniku, ale sprowadza zagadnienie do czystych rachunków. Tymczasem to zadanie ma sens geometryczny (który próbował wskazać Straznik Teksasu), a o którym nie można zapominać, gdy zajmujemy sie liczbami zespolonymi.
Pamiętać należy mianowicie, że liczby zespolone to punkty na płaszczyźnie, a \(\displaystyle{ |a-b|}\) to po prostu odległość dwóch punktów.
Zatem zadanie w jężyku polskim (nie w języku znaczków) brzmi: znależć na płaszczyźnie zbiór takich punktów \(\displaystyle{ z}\), których odległośc od liczby \(\displaystyle{ -1}\) (czyli punktu \(\displaystyle{ (-1,0)}\)) jest mniejsza niż odległośc od \(\displaystyle{ 3}\), czyli punktu \(\displaystyle{ (3,0)}\). To juz jest elementarna geometria.
Rozwiąż podobne: znależć zbiór punktów \(\displaystyle{ z}\) dla których \(\displaystyle{ |z+i|+|z-2+3i|=25}\)
Pamiętać należy mianowicie, że liczby zespolone to punkty na płaszczyźnie, a \(\displaystyle{ |a-b|}\) to po prostu odległość dwóch punktów.
Zatem zadanie w jężyku polskim (nie w języku znaczków) brzmi: znależć na płaszczyźnie zbiór takich punktów \(\displaystyle{ z}\), których odległośc od liczby \(\displaystyle{ -1}\) (czyli punktu \(\displaystyle{ (-1,0)}\)) jest mniejsza niż odległośc od \(\displaystyle{ 3}\), czyli punktu \(\displaystyle{ (3,0)}\). To juz jest elementarna geometria.
Rozwiąż podobne: znależć zbiór punktów \(\displaystyle{ z}\) dla których \(\displaystyle{ |z+i|+|z-2+3i|=25}\)