Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
- Poszukujaca
- Użytkownik
- Posty: 2775
- Rejestracja: 21 maja 2012, o 23:32
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 1019 razy
- Pomógł: 166 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
No tak. Okazała się tutaj pomocna równość: \(\displaystyle{ z \overline{z} = |z|}\).
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Niestety nie, a kerajs Cię w tym błędzie umacnia;Poszukujaca pisze:Ok.. Więc na oba pierwiastki mamy jeden wzór: \(\displaystyle{ z=\frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\).
Oczywiście jeśli \(\displaystyle{ z \in C}\) to \(\displaystyle{ a, b \in R}\), więc część urojona pierwiastka bierze się tylko z wyrażenia \(\displaystyle{ \sqrt{b^2-4ac}}\), które z uwagi, że jest pierwiastkiem kwadratowym ma dwa sprzężone rozwiązania.
-- 5 cze 2015, o 08:43 --
Nie, nie pomieszało mi się... Przecież \(\displaystyle{ a,b}\) to współczynniki z równania kwadratowego. I \(\displaystyle{ a, b \in C}\).
-- 5 cze 2015, o 08:48 --
Zastanawiam się jak można na końcu ładnie skomentować ten wynik. \(\displaystyle{ \sqrt{4a^{2}}=\left\{ 2a,-2a \right\}}\), więc wtedy byłoby \(\displaystyle{ z_{1}=z=\frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a} \wedge z_{2}=z=\frac{b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\). Wiemy jednak, że te dwa wzory są równoważne, bo \(\displaystyle{ \sqrt{b^2-4ac}=\left\{ w,-w \right\}}\).
Czy dobrze wnioskuję?
Przede wszystkim zapis: nie ma tu rozróżnienia między pierwiastkiem algebraicznym (czyli rozwiązaniem równania \(\displaystyle{ x^2=a}\) a funkcją oznaczaną symbolem \(\displaystyle{ \sqrt{\ \ }}\)
Rzeczywiście istnieją dwa pierwiastki równania \(\displaystyle{ x^2=4}\) (są to \(\displaystyle{ 2}\) i \(\displaystyle{ -2}\)) ale \(\displaystyle{ \sqrt{4}=2}\) i inaczej nie będzie, bo tak sie cały świat umówił. Jeżeli chcesz pisać \(\displaystyle{ \sqrt{4}=\pm 2}\) to musisz zrezygnowac z nazywania tego pierwiastka funkcją (odsyłam do szkolnej definicji funkcji).
Zatem stwierdzenie:
jest bez sensu, bo to \(\displaystyle{ \sqrt{\ \ }}\) oznacza funkcję (ten jeden z pierwiastków algebraicznych, który przyjęto oznaczac tym symbolem.na oba pierwiastki mamy jeden wzór: \(\displaystyle{ z=\frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\).
Prawidłowe za to jest stwierdzenie:
Mamy dwa pierwiastki \(\displaystyle{ z_1=\frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\) i \(\displaystyle{ z_2=\frac{-b-\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\), które jest prawdziwe niezależnie od tego czym jest funkcja \(\displaystyle{ \sqrt{}}\). A wyprowadzenie jest takie:
\(\displaystyle{ az^2+bz+c=a\left[\left(z+\frac{b}{2a}\right)^2+\frac{c}{a}-\frac{b^2}{4a^2}\right]
=a\left[\left(z+\frac{b}{2a}\right)^2-\frac{b^2-4ac}{4a^2}\right]
=a\left(z+\frac{b}{2a}-\sqrt{\frac{b^2-4ac}{4a^2}}\right)\left(z+\frac{b}{2a}+\sqrt{\frac{b^2-4ac}{4a^2}}\right)}\)
I tu za \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) możesz przyjąć dowolny (ale w oby nawiasach ten sam) pierwiastek
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Z całym szacunkiem a4karo, ale mnie nie przekonałeś. Skoro współczynniki trójmianu są zespolone to pierwiastek kwadratowy ma dwa rozwiązania. Podobnie jak w dowolnym zbiorze zadań zawierającym liczby zespolone przykłady z zapisem \(\displaystyle{ \sqrt{} \ ,\ \left( \sqrt[n]{}\right)}\) mają w odpowiedziach nie jeden, a dwa ( n ) rozwiązania.a4karo pisze:Niestety nie, a kerajs Cię w tym błędzie umacnia;Poszukujaca pisze: Czy dobrze wnioskuję?
(...)
Zatem stwierdzenie:jest bez sensu, bo to \(\displaystyle{ \sqrt{\ \ }}\) oznacza funkcję (ten jeden z pierwiastków algebraicznych, który przyjęto oznaczac tym symbolem.na oba pierwiastki mamy jeden wzór: \(\displaystyle{ z=\frac{-b+\sqrt{b^2-4ac}}{2a}}\).
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Nie muszę cie o tym przekonywać. Odpowiedz mi tylko na pytanie ile to jest \(\displaystyle{ \sqrt{4}}\)?
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Wiedząc że \(\displaystyle{ 4}\) jest zespolona (co wynika z założeń ) to są dwie prawidłowe odpowiedzi : \(\displaystyle{ 2}\) i \(\displaystyle{ -2}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
A jak odróżnisz \(\displaystyle{ 4}\) zespolone od niezespolonego? Jaka jest różnica między \(\displaystyle{ \sqrt{4}}\) i \(\displaystyle{ \sqrt{4+i-i}}\)?
Jakie sa pierwiastki trójmianu \(\displaystyle{ z^2-6z+5}\)? A trójmianu \(\displaystyle{ z^2-6z+(2+i)(2-i)}\)?
Ile to jest \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}}\) a ile \(\displaystyle{ 2+i+\sqrt{4} -i}\).
Może jak przemyślisz odpowiedzi na te pytania, to coś Ci sie wyjaśni
Jakie sa pierwiastki trójmianu \(\displaystyle{ z^2-6z+5}\)? A trójmianu \(\displaystyle{ z^2-6z+(2+i)(2-i)}\)?
Ile to jest \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}}\) a ile \(\displaystyle{ 2+i+\sqrt{4} -i}\).
Może jak przemyślisz odpowiedzi na te pytania, to coś Ci sie wyjaśni
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Ale tak nie prowadzi się dyskusji, a4karo . Odpowiedziałem Ci na poprzednie pytanie, więc spodziewałem się konkluzji a nie kolejnych pytań.
Sądzę że zarówno autorce tematu, jak i zadającej/cemu jej to pytanie, jest wszystko jedno czy będzie to jeden , czy dwa proste wzorki.
Sądzę że zarówno autorce tematu, jak i zadającej/cemu jej to pytanie, jest wszystko jedno czy będzie to jeden , czy dwa proste wzorki.
odpowiedzi:
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Pytania były po to, żebyś sobie przemyślał temat.
Niestety nie rozumiem odpowiedzi na ostatnie pytanie:
czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4 \text{ i } 0}\), czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4}\) a \(\displaystyle{ 2+i+\sqrt{4}-i= 4 \text{ i } 0}\) ?
Nie czujesz się niekomfortowo z tym, że po dodaniu zera otrzymujesz różne wyniki?
Problem polega też na tym, że widząc zapis \(\displaystyle{ \sqrt{4}}\) nie wiesz, czy to jest przypadkiem \(\displaystyle{ \sqrt{4+0i}}\). Nie możesz zatem wnioskować, że \(\displaystyle{ \sqrt{9\cdot 4}=\sqrt{9}\sqrt{4}}\), bo nie masz pewności, że jakiś chochlik nie wstawił zespolonego zera.
W matematyce nie ma przymusu trzymania się woli większości. Jeżeli chcesz, możesz sobie zakładać, że \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) nie jest funkcją. Ale jeżeli chcesz takich rzeczy nauczać (a tu na forum pomagamy zrozumieć), to raczej w temacie HydePark.
Niestety nie rozumiem odpowiedzi na ostatnie pytanie:
czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4 \text{ i } 0}\), czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4}\) a \(\displaystyle{ 2+i+\sqrt{4}-i= 4 \text{ i } 0}\) ?
Nie czujesz się niekomfortowo z tym, że po dodaniu zera otrzymujesz różne wyniki?
Problem polega też na tym, że widząc zapis \(\displaystyle{ \sqrt{4}}\) nie wiesz, czy to jest przypadkiem \(\displaystyle{ \sqrt{4+0i}}\). Nie możesz zatem wnioskować, że \(\displaystyle{ \sqrt{9\cdot 4}=\sqrt{9}\sqrt{4}}\), bo nie masz pewności, że jakiś chochlik nie wstawił zespolonego zera.
W matematyce nie ma przymusu trzymania się woli większości. Jeżeli chcesz, możesz sobie zakładać, że \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) nie jest funkcją. Ale jeżeli chcesz takich rzeczy nauczać (a tu na forum pomagamy zrozumieć), to raczej w temacie HydePark.
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Będzie ona zrozumiała gdy przyjmiesz, że w naszej dyskusji ja odnoszę się wyłącznie do wzoru na pierwiastki trójmianu kwadratowego o współczynnikach zespolonych:a4karo pisze:Niestety nie rozumiem odpowiedzi na ostatnie pytanie:
czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4 \text{ i } 0}\), czy \(\displaystyle{ 2+\sqrt{4}= 4}\) a \(\displaystyle{ 2+i+\sqrt{4}-i= 4 \text{ i } 0}\) ?
\(\displaystyle{ z= \frac{-b+ \sqrt{b^2-4ac} }{2a}}\) gdzie \(\displaystyle{ a,b,c \in \CC}\)
którym, jak pisałeś, wprowadzam w błąd autorkę tematu.
Tu wiem (sam je zresztą wyliczam) że wyrażenie podpierwiastkowe jest zespolone, nawet jak wygląda na liczbę rzeczywistą nieujemną. I dlatego twierdziłem, że wzór opisuje dwa z-ety.
Właśnie sądziłem, że trzymam się standardu. A wzmiankowanie o przykładach ze zbiorów zadań miało to jeszcze potwierdzić.a4karo pisze:W matematyce nie ma przymusu trzymania się woli większości. Jeżeli chcesz, możesz sobie zakładać, że \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) nie jest funkcją.
Konkludując:
Przy założeniach j.w. (a w każdym poscie o założeniach pisałem) nadal uważasz ze wprowadzam Koleżankę Poszukująca w błąd?
Niezależnie od odpowiedzi nasza rozmowa o szczególe wzoru, z którego nigdy nikt nie skorzysta, zapewniła tematowi 300 nadmiarowych odsłon. Zabawne.
Nie mam aspiracji aby na Forum uprawiać jakąkolwiek dydaktykę. Swoje posty zwykle traktuję jako wskazówki, sugestie lub rozwiązania (zdarza się że błędne) problemów. A jeśli czasem miewają niezamierzony walor edukacyjny, to wyłącznie dzięki błyskotliwości ich czytelników.a4karo pisze:Ale jeżeli chcesz takich rzeczy nauczać (a tu na forum pomagamy zrozumieć), to raczej w temacie HydePark.
-
- Użytkownik
- Posty: 22207
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Wyprowadzić wzór na pierwiastki zespolone trójmianu
Myślę, że nie ma sensu kontynuowanie tej wymiany zdań.
Mam tylko jedną prośbę: pożycz mi \(\displaystyle{ \sqrt{10000+0i}}\) do pierwszego i pozwól mi ustalać znaczenie tego symbolu wg Twoich zasad przy pożyczce i spłacie .
Mam tylko jedną prośbę: pożycz mi \(\displaystyle{ \sqrt{10000+0i}}\) do pierwszego i pozwól mi ustalać znaczenie tego symbolu wg Twoich zasad przy pożyczce i spłacie .