Cześć. Przygotowuję się do egzaminu rozwiązując zadania z ubiegłych lat i mam pewien problem następującym zadaniem:
Na płaszczyźnie zespolonej narysuj rozwiązania równania \(\displaystyle{ |z-i|+|z+i|=2}\)
Wszystko pięknie, podstawiam za z \(\displaystyle{ x+yi}\), liczę moduły, podnoszę obustronie do kwadratu i... za nic nie mogę pozbyć się pierwiastka który powstaje z 2ab (ze wzoru skróconego mnożenia \(\displaystyle{ \left(a+b \right)^{2}}\)). Byłby ktoś w stanie coś poradzić lub przedstawić rozwiązanie zadania? Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Ostatnio zmieniony 2 lut 2015, o 17:21 przez Kacperdev, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nieczytelny zapis - brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
Powód: Nieczytelny zapis - brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
- kerajs
- Użytkownik
- Posty: 8581
- Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 307 razy
- Pomógł: 3349 razy
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Tak na oko to odcinek o końcach w punktach \(\displaystyle{ 0+i}\) oraz \(\displaystyle{ 0-i}\)
Edit :
Tu masz bardzo podobne: 332869.htm
Edit :
Tu masz bardzo podobne: 332869.htm
Ostatnio zmieniony 2 lut 2015, o 17:29 przez kerajs, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kacperdev
- Użytkownik
- Posty: 3260
- Rejestracja: 23 mar 2010, o 19:19
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 686 razy
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Popatrz na to zadanie inaczej. To równanie mówi nam tyle, że suma odległości pewnej liczby \(\displaystyle{ z}\) od \(\displaystyle{ i}\) oraz \(\displaystyle{ -i}\) wynosi \(\displaystyle{ 2}\). Ale zobacz, że odległość między \(\displaystyle{ i}\) a \(\displaystyle{ -i}\) już wynosi dwa.
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Racja, jeżeli spojrzeć na to z tej strony wydaje się to oczywiste, jednak sam rysunek raczej nie zadowoli w takim przypadku wykładowcy. Czy mogę w jakiś sposób dojść do tego matematycznie?
- Kacperdev
- Użytkownik
- Posty: 3260
- Rejestracja: 23 mar 2010, o 19:19
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 686 razy
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Wydaje mi się, że można by tu skorzystać z nierówności trójkąta wykluczając wszystkie \(\displaystyle{ z}\) poza osi urojonej.
Bo, gdy \(\displaystyle{ z}\) nie leży na osi urojonej, to oznacza, że \(\displaystyle{ |z-i|+|z+i| > \left| i-(-i)\right| =2}\)
Bo, gdy \(\displaystyle{ z}\) nie leży na osi urojonej, to oznacza, że \(\displaystyle{ |z-i|+|z+i| > \left| i-(-i)\right| =2}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 22206
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Ale nie chcesz twierdzić, że jak leży na tej osi, to zachodzi równość?Kacperdev pisze:Wydaje mi się, że można by tu skorzystać z nierówności trójkąta wykluczając wszystkie \(\displaystyle{ z}\) poza osi urojonej.
Bo, gdy \(\displaystyle{ z}\) nie leży na osi urojonej, to oznacza, że \(\displaystyle{ |z-i|+|z+i| > \left| i-(-i)\right| =2}\)
- Kacperdev
- Użytkownik
- Posty: 3260
- Rejestracja: 23 mar 2010, o 19:19
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 686 razy
Co z tym pierwiastkiem? Płaszczyzna zespolona.
Chcę twierdzić, że rozwiązaniem jest odcinek na częsci urojonej między \(\displaystyle{ -i}\) a \(\displaystyle{ i}\). Ten zabieg z warunkiem trójkąta ma zawęzić grono podejrzanych.
Rozpatrywanie samej osi wydaje mi się już proste.
Rozpatrywanie samej osi wydaje mi się już proste.