Wyznacz postać trygonometryczną liczby
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 10 gru 2014, o 22:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
Witajcie. Mam problem dotyczący tego zadanka.
Wyznacz postać trygonometryczną liczby zespolonej:
\(\displaystyle{ z=\sin (\alpha) - i \cos (\alpha)}\)
oraz oblicz \(\displaystyle{ z^{2}}\)
Nie miałem jakiś zbytnich problemów z wyznaczeniem postaci trygonometrycznej na "cyfrach" niestety z trygonometrii zawsze byłem słaby i teraz się już gubię. Pomoże jakaś dobra dusza?
Wyznacz postać trygonometryczną liczby zespolonej:
\(\displaystyle{ z=\sin (\alpha) - i \cos (\alpha)}\)
oraz oblicz \(\displaystyle{ z^{2}}\)
Nie miałem jakiś zbytnich problemów z wyznaczeniem postaci trygonometrycznej na "cyfrach" niestety z trygonometrii zawsze byłem słaby i teraz się już gubię. Pomoże jakaś dobra dusza?
Ostatnio zmieniony 10 gru 2014, o 22:39 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Punkt 2.7 instrukcji LaTeX-a. Funkcje matematyczne należy zapisywać: sinus - \sin, logarytm - \log, logarytm naturalny - \ln itd.
Powód: Punkt 2.7 instrukcji LaTeX-a. Funkcje matematyczne należy zapisywać: sinus - \sin, logarytm - \log, logarytm naturalny - \ln itd.
- jutrvy
- Użytkownik
- Posty: 1202
- Rejestracja: 24 lis 2014, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 10 razy
- Pomógł: 239 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
Moduł jest \(\displaystyle{ |z|^2 = \sin^2(\alpha) + \cos^2(\alpha)}\), no więc moduł masz. Jak masz problemy z trygonometrią, to podstaw \(\displaystyle{ \sin(\alpha) = x, \cos(\alpha) = y}\) i policz na literkach. Potem wstaw z powrotem zmienne pierwotne i pokaż, co Ci wyszło
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 10 gru 2014, o 22:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
Jedno pytanie skąd + w module, skoro przed i stoi minus? Mnie wychodziło
\(\displaystyle{ \left| z\right| = \sqrt{\sin ^{2}(\alpha) - \cos ^{2}(\alpha) }}\)
\(\displaystyle{ \left| z\right| = \sqrt{\sin ^{2}(\alpha) - \cos ^{2}(\alpha) }}\)
Ostatnio zmieniony 10 gru 2014, o 22:39 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Punkt 2.7 instrukcji LaTeX-a. Funkcje matematyczne należy zapisywać: sinus - \sin, logarytm - \log, logarytm naturalny - \ln itd.
Powód: Punkt 2.7 instrukcji LaTeX-a. Funkcje matematyczne należy zapisywać: sinus - \sin, logarytm - \log, logarytm naturalny - \ln itd.
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 10 gru 2014, o 22:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
jasne, jakieś zaćmienie, spróbuję teraz coś napisać, ale na pewno odezwę się za chwilę.
-- 10 gru 2014, o 22:55 --
czyli jest tak
\(\displaystyle{ \left| z\right| = 1}\)
\(\displaystyle{ \cos(\varphi) = \sin \alpha
\sin (\varphi) = -\cos \alpha}\)
czyli mamy 2 ćwiartkę i wzór na \(\displaystyle{ \varphi = \pi - a_{0}}\)
\(\displaystyle{ a_{0} = 45}\) stopni czyli \(\displaystyle{ \frac{ \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ \varphi= \pi - \frac{ \pi }{4} = \frac{3}{4} \pi}\)
czyli:
\(\displaystyle{ z=1 \left( \cos\frac{3}{4} \pi + i\sin\frac{3}{4} \right)}\)
Czuję że wiele rzeczy pomieszałem...
-- 10 gru 2014, o 22:55 --
czyli jest tak
\(\displaystyle{ \left| z\right| = 1}\)
\(\displaystyle{ \cos(\varphi) = \sin \alpha
\sin (\varphi) = -\cos \alpha}\)
czyli mamy 2 ćwiartkę i wzór na \(\displaystyle{ \varphi = \pi - a_{0}}\)
\(\displaystyle{ a_{0} = 45}\) stopni czyli \(\displaystyle{ \frac{ \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ \varphi= \pi - \frac{ \pi }{4} = \frac{3}{4} \pi}\)
czyli:
\(\displaystyle{ z=1 \left( \cos\frac{3}{4} \pi + i\sin\frac{3}{4} \right)}\)
Czuję że wiele rzeczy pomieszałem...
- jutrvy
- Użytkownik
- Posty: 1202
- Rejestracja: 24 lis 2014, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 10 razy
- Pomógł: 239 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
To aby na pewno jest prawda? Skąd to się wzięło, nie powinno być przypadkiemadamsonm pisze: \(\displaystyle{ \cos(\varphi) = \sin \alpha
\sin (\varphi) = -\cos \alpha}\)
\(\displaystyle{ \cos\varphi = \frac{\sin\alpha}{|z|}}\), co?
A jak wyznaczysz \(\displaystyle{ \sin\varphi}\)?.
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 10 gru 2014, o 22:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
no tak ale \(\displaystyle{ \left| z\right|}\) = 1 tak więc zostaje sam \(\displaystyle{ \sin \alpha}\)
a
\(\displaystyle{ \sin (\varphi) = \frac{- \cos \alpha }{\left| z\right| } = \frac{- \cos \alpha }{1} = - \cos \alpha}\)
a
\(\displaystyle{ \sin (\varphi) = \frac{- \cos \alpha }{\left| z\right| } = \frac{- \cos \alpha }{1} = - \cos \alpha}\)
- yorgin
- Użytkownik
- Posty: 12762
- Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 3440 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
Nie wiem, do czego powyższe ma prowadzić, gdyż jest to przykład działania "na schematach", które nie zawsze muszą dawać wymierne korzyści.
\(\displaystyle{ \sin\alpha-i\cos\alpha=\cos \left( \frac{3}{2}\pi+\alpha \right) +i\sin \left( \frac{3}{2}\pi+\alpha \right)}\)
\(\displaystyle{ \sin\alpha-i\cos\alpha=\cos \left( \frac{3}{2}\pi+\alpha \right) +i\sin \left( \frac{3}{2}\pi+\alpha \right)}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 10 gru 2014, o 22:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
Wyznacz postać trygonometryczną liczby
teraz dobrze rozumiem?
Liczę ten moduł, potem, patrze na postać rzeczywistą i urojoną i stosuje wzory:
\(\displaystyle{ -\cos \alpha = \sin\left(270 + \alpha \right)}\)
oraz
\(\displaystyle{ \sin = \cos (270 + \alpha)}\)
kąt 270 stopni ma miarę \(\displaystyle{ \frac{3}{2} \pi}\)
stąd postać jest taka jak podałeś.
Gdzieś popełniłem teraz błąd czy już jest dobrze?
Liczę ten moduł, potem, patrze na postać rzeczywistą i urojoną i stosuje wzory:
\(\displaystyle{ -\cos \alpha = \sin\left(270 + \alpha \right)}\)
oraz
\(\displaystyle{ \sin = \cos (270 + \alpha)}\)
kąt 270 stopni ma miarę \(\displaystyle{ \frac{3}{2} \pi}\)
stąd postać jest taka jak podałeś.
Gdzieś popełniłem teraz błąd czy już jest dobrze?