Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Definicja. Postać wykładnicza i trygonometryczna. Zagadnienia związane z ciałem liczb zespolonych.
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

a4karo mógłbyś wytłumaczyć jak to zrobiłeś, tak krok po kroku?
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: a4karo »

Wszystko jest napisane krok po kroku, prościej się chyba nie da . NA końcu wykorzystałem fakt, że \(\displaystyle{ \frac{\pi}{3}-\frac{\pi}{4}=\frac{\pi}{12}}\)
\(\displaystyle{ \frac{1+i\sqrt{3}}{1-i}=\frac{2\frac{1+i\sqrt{3}}{2}}{\sqrt{2}\frac{\sqrt{2}-i\sqrt{2}}{2}}=\sqrt{2}\frac{\cos\frac{\pi}{3}+i\sin \frac{\pi}{3}}{\cos \left( -\frac{\pi}{4} \right) +i\sin \left( - \frac{\pi}{4} \right) }=\sqrt{2} \left( \cos\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12} \right)}\)
Sorki, chyba cos przekombinowałem. Powinno być
\(\displaystyle{ \frac{1+i\sqrt{3}}{1-i}=\frac{2\frac{1+i\sqrt{3}}{2}}{\sqrt{2}\frac{\sqrt{2}-i\sqrt{2}}{2}}=\sqrt{2}\frac{\cos\frac{\pi}{3}+i\sin \frac{\pi}{3}}{\cos \left( -\frac{\pi}{4} \right) +i\sin \left( - \frac{\pi}{4} \right) }=\sqrt{2} \left( \cos\frac{7\pi}{12}+i\sin\frac{7\pi}{12} \right)}\)
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

Bardziej chodziło mi o wytłumaczenie, skąd się to wzięło, bo dla mnie to czarna magia :( Na zajęciach wyliczaliśmy najpierw |z|, Arg(z), z i dopiero później używaliśmy de Moivre'a. To co jest po znaku równości jest niezrozumiałe dla mnie...
\(\displaystyle{ \frac{1+i\sqrt{3}}{1-i}=\frac{2\frac{1+i\sqrt{3}}{2}}{\sqrt{2}\frac{\sqrt{2}-i\sqrt{2}}{2}}}\)

Mając ten wynik, teraz wykorzystuję wzór de Moivre'a, tak?
\(\displaystyle{ \sqrt{2} \left( \cos\frac{7\pi}{12}+i\sin\frac{7\pi}{12} \right)}\)
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: a4karo »

Podzieliłęm i pomnożyłęm loicznik przez 2.
Zgadnij, co zrobiłem z mianownikiem?

Na końcu de Moivre, tak
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

Licznik: czemu pomnożyłeś przez akurat przez 2?
Mianownik: wydaje mi się, że obliczyłeś argument...
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: a4karo »

Bo to jest moduł licznika. W mianowniku też moduł.
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

W liczniku moduł mi wyszedł \(\displaystyle{ -2}\)
Ostatnio zmieniony 11 paź 2014, o 23:57 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: Jan Kraszewski »

W jaki sposób moduł może wyjść ujemny?!

JK
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

To gdzie robię błąd?

\(\displaystyle{ 1+ \sqrt{3}i= \sqrt{1 ^{2}+ (\sqrt{3}) ^{2}i ^{2}} = \sqrt{1+3 \cdot (-1)} = \sqrt{1-3} = \sqrt{-2}}\)
Ostatnio zmieniony 12 paź 2014, o 00:15 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: Jan Kraszewski »

Nie znasz wzorów i nie rozumiesz pojęcia. Jaki wzór opisuje moduł liczby \(\displaystyle{ a+bi}\)? Jakie jest znaczenie otrzymanej liczby?

JK
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

Przyznaję, niezbyt rozumiem, dlatego piszę tu, by to zrozumieć i się tego nauczyć. Pomnożyć licznik i mianownik przez sprzężenie mianownika i dopiero wtedy obliczyć |z|?
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22207
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3754 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: a4karo »

To proponuję, żebyś najpierw zajrzał do podręcznika i przerobił ze zrozumieniem elementarz liczb zespolonych. Możesz również wybrac sie na konsultacje do prowadzącego zajęcia.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: Jan Kraszewski »

xyz_ pisze:Przyznaję, niezbyt rozumiem, dlatego piszę tu, by to zrozumieć i się tego nauczyć.
Naukę powinnaś zacząć od definicji, zrozumienia podstawowych pojęć itd. Czy naukę gry w szachy zaczyna się od poznania, jak ruszają się figury, czy od przyglądania się partiom arcymistrzów? Musisz zachować pewną kolejność, inaczej nie nauczysz się porządnie tego materiału, co najwyżej opanujesz bez zrozumienia jakieś schematy, a i to niekoniecznie.

JK
xyz_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 9 paź 2014, o 21:49
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: xyz_ »

No ok, ale tak jak już pisałam, proste przykłady rozwiązywaliśmy na zajęciach i je rozumiem, po prostu mam problem z bardziej złożonymi przykładami, jak np. to trzecie gdzie są ułamki. Nie przerabiałam czegoś takiego i z tym mam problem i chciałam, żebyście mi to wytłumaczyli, jak w takim przypadku obliczyć \(\displaystyle{ |z|, Arg(z)...}\) Ale lepiej odesłać do książek, gdzie jest sucha teoria, która mi w tym przypadku i tak nie pomoże, bo nie potrafię sobie poradzić z tymi ułamkami.
Ostatnio zmieniony 13 paź 2014, o 00:57 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
miodzio1988

Problem z zadaniami z liczb zespolonych

Post autor: miodzio1988 »

Ale Ty nie masz problemu z ułamkiem tylko z elementarnym przykładem, częścią zadania o ułamku. Masz braki, więc musisz nadrobić te braki aby nasza pomoc była przydatna. I jeśli masz książki to z nich korzystaj,a nie my mamy CI wykładać to co masz w książkach
ODPOWIEDZ