Liczby zespolone - wiele zadań.

Definicja. Postać wykładnicza i trygonometryczna. Zagadnienia związane z ciałem liczb zespolonych.
cathy123
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 31
Rejestracja: 11 maja 2009, o 17:24
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 3 razy

Liczby zespolone - wiele zadań.

Post autor: cathy123 »

Witam!

Po pierwszych ćwiczeniach z matematyki na mojej uczelni, otrzymaliśmy zestaw zadań, które "powinniśmy umieć rozwiązać" na następne zajęcia. Jednakże mój pan profesor nie ma w zwyczaju "tłumaczenia". Po prostu.. wymaga. Tak więc nauczyć się musimy sami.

Zadań jest sporo, zdaję sobie sprawę, że nikomu nie będzie się chciało robić ich wszystkich, lecz prosiłabym o zrobienie choć po 1 przykładzie z każdego zadania. Najlepiej z wytłumaczeniem "dlaczego tak".

1. Obliczyć sumę, iloczyn, iloraz liczb zespolonych:

\(\displaystyle{ a) \left( 3,1 \right) i \left( 4,-2 \right) ;}\)
b) \(\displaystyle{ \left( 0,-2 \right) i \left( 5,1 \right) .}\)

/ To zadanie akurat zrobiłam - \(\displaystyle{ a \right) suma= \left( 7,-1 \right) ; iloczyn= \left( 14,-2 \right) ; iloraz= \left( \frac{1}{2} , \frac{1}{2} \right)}\)
\(\displaystyle{ b) suma= \left( 5,1 \right) ; iloczyn= \left( 2,-10 \right) ; iloraz: \left( \frac{-1}{13} , \frac{-11}{26} \right)}\)

2. Wykonać działania:
\(\displaystyle{ a) \frac{1+i}{1-i}}\)
\(\displaystyle{ b) \frac{2i}{1+i}}\)
\(\displaystyle{ c) \frac{4-i}{3+2i}}\)
\(\displaystyle{ d) \frac{1}{2-i}}\)
\(\displaystyle{ /\ a \right) -1 b \right) -4 c \right) -1,5 d \right) \frac{1}{2}}\)

3. Obliczyc \(\displaystyle{ Re z^{2} , Im z^{2}, Re \left( z+\overline{z} \right)}\), gdy:
\(\displaystyle{ a \right) z= 2+3i}\)
\(\displaystyle{ b \right) z= 1-2i}\)
\(\displaystyle{ /\ a \right) Re z^{2} = 4 ; Im z^{2}=9, Re \left( z+\overline{z} \right) ;}\)
\(\displaystyle{ b \right) Re z^{2} = 1 ; Im z^{2}=4, Re \left( z+\overline{z} \right) ;}\)

*Nie znalazłam stosownej komendy LaTeXa.
[Zajrzyj tutaj:] https://www.matematyka.pl/latex.htm#8 [yorgin]

4. Znaleźć miejsce geometryczne punktów:
a) moduł równa się \(\displaystyle{ 3}\);
b) argument równa się \(\displaystyle{ \frac{ \pi }{4}}\)
c) \(\displaystyle{ \left| z\right| < 4}\);
d) \(\displaystyle{ \left| z\right| \le 5}\);
e) \(\displaystyle{ \left| z-3+4i\right| < 2}\)
/ Wiem tylko jak zrobić podpunkt a - pitagorasem. Rozwiązania reszty niestety nie widzę.

5. Niech "z" oznacza kolejno liczby \(\displaystyle{ i, i+1, i-1, 2+3i.}\) Zaznaczyć na płaszczyźnie liczby z, liczba sprzężona liczby z*.

6. Zaznaczyć na płaszczyźnie punkty:
a) \(\displaystyle{ 4 \left( \cos \frac{ \pi }{4} + \sin \frac{ \pi }{4} \right)}\)
b) \(\displaystyle{ 2 \left( \cos \frac{ \pi }{2} + \sin \frac{ \pi }{2} \right)}\)
c) \(\displaystyle{ \cos \pi +i\sin \pi \right)}\)
d) \(\displaystyle{ 3 \left( \cos \frac{7 \pi }{6} +i\sin \frac{7 \pi }{6} \right)}\)

7. Przedstawić w postaci trygonometrycznej liczby:
\(\displaystyle{ a \right) \sqrt{3} + i}\)
\(\displaystyle{ b \right) 2i}\)
\(\displaystyle{ c \right) -5}\)

8. Obliczyć:
\(\displaystyle{ a) i^{3}, \Rightarrow = -i}\)
\(\displaystyle{ b) i^{4}, \Rightarrow = 1}\)
\(\displaystyle{ c) \left( -3+3i \right) ^{5},}\)
\(\displaystyle{ d) \left( 1+i \right) ^{10},}\)
\(\displaystyle{ e) \sqrt[4]{-i},}\)
\(\displaystyle{ f) \sqrt[3]{ \left( i-1 \right) ^{4} },}\)
\(\displaystyle{ g) e^{i \frac{ \pi }{2} },}\)
\(\displaystyle{ h) e^{i \pi },}\)
\(\displaystyle{ i) e ^{i \frac{3 \pi }{4} },}\)

9. Wyrazić przez \(\displaystyle{ sin x}\) i \(\displaystyle{ \cos x}\):
a) \(\displaystyle{ \cos 2x}\)
b) \(\displaystyle{ \sin 3x}\)
c) \(\displaystyle{ \cos 5x}\)

10. Wyrazić, że:
\(\displaystyle{ \cos x = \frac{e ^{ix} + e ^{-ix} }{2}}\)
\(\displaystyle{ \sin x = \frac{e ^{ix} - e ^{-ix} }{2i}}\)

11.

Znaleźć wszystkie pierwiastki równań:
\(\displaystyle{ a) x ^{4} + 4 = 0}\)
\(\displaystyle{ b) x ^{6} + 64 = 0}\)
\(\displaystyle{ c) x ^{4} - i = 0}\)
\(\displaystyle{ d) x ^{5} - 1024 = 0}\)
\(\displaystyle{ e) x ^{3} - 3x - 18 = 0}\)


Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Cathy.
Ostatnio zmieniony 9 paź 2013, o 11:47 przez yorgin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Powermac5500
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 3 sty 2013, o 16:16
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 62 razy

Liczby zespolone - wiele zadań.

Post autor: Powermac5500 »

Żartujesz, prawda?

Gdybyś włożyła tyle czasu i wysiłku w przeczytanie dowolnego podręcznika ile włożyłaś we wklepanie swojego postu, to już byś wszystko potrafiła sama zrobić. Oczekujesz, że ktoś poświęci czas i przeklepie tutaj taki podręcznik?

ps1. Szkoła się skończyła, a studia polegają na samodzielnym studiowaniu tego, czego potem wymagają na zaliczeniach.

ps2. By krytyka była choć częściowo konstruktywna napiszę, że tak na oko coś nie podoba mi się już rozwiązanie zadania 2.
W jaki sposób dzielimy dwie liczby zespolone podane w postaci algebraicznej?
Mnożymy licznik i mianownik ułamka przez sprzężenie mianownika. Dlaczego? By pozbyć się z mianownika części urojonej. Zaś samo mnożenie jest dokładnie takim samym działaniem jak mnożenie wielomianów. Należy tylko pamiętać, że \(\displaystyle{ i^{2} = -1}\).
Spróbuj jeszcze raz.
Ser Cubus
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1406
Rejestracja: 6 maja 2012, o 22:46
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 107 razy
Pomógł: 145 razy

Liczby zespolone - wiele zadań.

Post autor: Ser Cubus »

łaskawy ten Twój profesor ...


tak swoją drogą, nawet na takiej wikipedii masz napisane jak to wszytko zrobić:
ODPOWIEDZ