Witam!
Po pierwszych ćwiczeniach z matematyki na mojej uczelni, otrzymaliśmy zestaw zadań, które "powinniśmy umieć rozwiązać" na następne zajęcia. Jednakże mój pan profesor nie ma w zwyczaju "tłumaczenia". Po prostu.. wymaga. Tak więc nauczyć się musimy sami.
Zadań jest sporo, zdaję sobie sprawę, że nikomu nie będzie się chciało robić ich wszystkich, lecz prosiłabym o zrobienie choć po 1 przykładzie z każdego zadania. Najlepiej z wytłumaczeniem "dlaczego tak".
1. Obliczyć sumę, iloczyn, iloraz liczb zespolonych:
\(\displaystyle{ a) \left( 3,1 \right) i \left( 4,-2 \right) ;}\)
b) \(\displaystyle{ \left( 0,-2 \right) i \left( 5,1 \right) .}\)
/ To zadanie akurat zrobiłam - \(\displaystyle{ a \right) suma= \left( 7,-1 \right) ; iloczyn= \left( 14,-2 \right) ; iloraz= \left( \frac{1}{2} , \frac{1}{2} \right)}\)
\(\displaystyle{ b) suma= \left( 5,1 \right) ; iloczyn= \left( 2,-10 \right) ; iloraz: \left( \frac{-1}{13} , \frac{-11}{26} \right)}\)
2. Wykonać działania:
\(\displaystyle{ a) \frac{1+i}{1-i}}\)
\(\displaystyle{ b) \frac{2i}{1+i}}\)
\(\displaystyle{ c) \frac{4-i}{3+2i}}\)
\(\displaystyle{ d) \frac{1}{2-i}}\)
\(\displaystyle{ /\ a \right) -1 b \right) -4 c \right) -1,5 d \right) \frac{1}{2}}\)
3. Obliczyc \(\displaystyle{ Re z^{2} , Im z^{2}, Re \left( z+\overline{z} \right)}\), gdy:
\(\displaystyle{ a \right) z= 2+3i}\)
\(\displaystyle{ b \right) z= 1-2i}\)
\(\displaystyle{ /\ a \right) Re z^{2} = 4 ; Im z^{2}=9, Re \left( z+\overline{z} \right) ;}\)
\(\displaystyle{ b \right) Re z^{2} = 1 ; Im z^{2}=4, Re \left( z+\overline{z} \right) ;}\)
*Nie znalazłam stosownej komendy LaTeXa.
[Zajrzyj tutaj:] https://www.matematyka.pl/latex.htm#8 [yorgin]
4. Znaleźć miejsce geometryczne punktów:
a) moduł równa się \(\displaystyle{ 3}\);
b) argument równa się \(\displaystyle{ \frac{ \pi }{4}}\)
c) \(\displaystyle{ \left| z\right| < 4}\);
d) \(\displaystyle{ \left| z\right| \le 5}\);
e) \(\displaystyle{ \left| z-3+4i\right| < 2}\)
/ Wiem tylko jak zrobić podpunkt a - pitagorasem. Rozwiązania reszty niestety nie widzę.
5. Niech "z" oznacza kolejno liczby \(\displaystyle{ i, i+1, i-1, 2+3i.}\) Zaznaczyć na płaszczyźnie liczby z, liczba sprzężona liczby z*.
6. Zaznaczyć na płaszczyźnie punkty:
a) \(\displaystyle{ 4 \left( \cos \frac{ \pi }{4} + \sin \frac{ \pi }{4} \right)}\)
b) \(\displaystyle{ 2 \left( \cos \frac{ \pi }{2} + \sin \frac{ \pi }{2} \right)}\)
c) \(\displaystyle{ \cos \pi +i\sin \pi \right)}\)
d) \(\displaystyle{ 3 \left( \cos \frac{7 \pi }{6} +i\sin \frac{7 \pi }{6} \right)}\)
7. Przedstawić w postaci trygonometrycznej liczby:
\(\displaystyle{ a \right) \sqrt{3} + i}\)
\(\displaystyle{ b \right) 2i}\)
\(\displaystyle{ c \right) -5}\)
8. Obliczyć:
\(\displaystyle{ a) i^{3}, \Rightarrow = -i}\)
\(\displaystyle{ b) i^{4}, \Rightarrow = 1}\)
\(\displaystyle{ c) \left( -3+3i \right) ^{5},}\)
\(\displaystyle{ d) \left( 1+i \right) ^{10},}\)
\(\displaystyle{ e) \sqrt[4]{-i},}\)
\(\displaystyle{ f) \sqrt[3]{ \left( i-1 \right) ^{4} },}\)
\(\displaystyle{ g) e^{i \frac{ \pi }{2} },}\)
\(\displaystyle{ h) e^{i \pi },}\)
\(\displaystyle{ i) e ^{i \frac{3 \pi }{4} },}\)
9. Wyrazić przez \(\displaystyle{ sin x}\) i \(\displaystyle{ \cos x}\):
a) \(\displaystyle{ \cos 2x}\)
b) \(\displaystyle{ \sin 3x}\)
c) \(\displaystyle{ \cos 5x}\)
10. Wyrazić, że:
\(\displaystyle{ \cos x = \frac{e ^{ix} + e ^{-ix} }{2}}\)
\(\displaystyle{ \sin x = \frac{e ^{ix} - e ^{-ix} }{2i}}\)
11.
Znaleźć wszystkie pierwiastki równań:
\(\displaystyle{ a) x ^{4} + 4 = 0}\)
\(\displaystyle{ b) x ^{6} + 64 = 0}\)
\(\displaystyle{ c) x ^{4} - i = 0}\)
\(\displaystyle{ d) x ^{5} - 1024 = 0}\)
\(\displaystyle{ e) x ^{3} - 3x - 18 = 0}\)
Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Cathy.
Liczby zespolone - wiele zadań.
-
- Użytkownik
- Posty: 31
- Rejestracja: 11 maja 2009, o 17:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 3 razy
Liczby zespolone - wiele zadań.
Ostatnio zmieniony 9 paź 2013, o 11:47 przez yorgin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
-
- Użytkownik
- Posty: 323
- Rejestracja: 3 sty 2013, o 16:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Pomógł: 62 razy
Liczby zespolone - wiele zadań.
Żartujesz, prawda?
Gdybyś włożyła tyle czasu i wysiłku w przeczytanie dowolnego podręcznika ile włożyłaś we wklepanie swojego postu, to już byś wszystko potrafiła sama zrobić. Oczekujesz, że ktoś poświęci czas i przeklepie tutaj taki podręcznik?
ps1. Szkoła się skończyła, a studia polegają na samodzielnym studiowaniu tego, czego potem wymagają na zaliczeniach.
ps2. By krytyka była choć częściowo konstruktywna napiszę, że tak na oko coś nie podoba mi się już rozwiązanie zadania 2.
W jaki sposób dzielimy dwie liczby zespolone podane w postaci algebraicznej?
Mnożymy licznik i mianownik ułamka przez sprzężenie mianownika. Dlaczego? By pozbyć się z mianownika części urojonej. Zaś samo mnożenie jest dokładnie takim samym działaniem jak mnożenie wielomianów. Należy tylko pamiętać, że \(\displaystyle{ i^{2} = -1}\).
Spróbuj jeszcze raz.
Gdybyś włożyła tyle czasu i wysiłku w przeczytanie dowolnego podręcznika ile włożyłaś we wklepanie swojego postu, to już byś wszystko potrafiła sama zrobić. Oczekujesz, że ktoś poświęci czas i przeklepie tutaj taki podręcznik?
ps1. Szkoła się skończyła, a studia polegają na samodzielnym studiowaniu tego, czego potem wymagają na zaliczeniach.
ps2. By krytyka była choć częściowo konstruktywna napiszę, że tak na oko coś nie podoba mi się już rozwiązanie zadania 2.
W jaki sposób dzielimy dwie liczby zespolone podane w postaci algebraicznej?
Mnożymy licznik i mianownik ułamka przez sprzężenie mianownika. Dlaczego? By pozbyć się z mianownika części urojonej. Zaś samo mnożenie jest dokładnie takim samym działaniem jak mnożenie wielomianów. Należy tylko pamiętać, że \(\displaystyle{ i^{2} = -1}\).
Spróbuj jeszcze raz.