Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
-
- Użytkownik
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 gru 2010, o 19:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 8 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Jaki jest, Waszym zdaniem, najlepszy sposób na obliczenie argumentu liczby zespolonej, gdy mamy podaną jej postać "standardową" (\(\displaystyle{ z = x + iy}\))? Mam kilka zadań, w których mam wyznaczyć moduł i fazę liczb zespolonych (np. \(\displaystyle{ -1-\sqrt{3}i}\)), ale nie wiem w jaki sposób najlepiej to zrobić.
Dziękuję,
trd
Dziękuję,
trd
-
- Moderator
- Posty: 2828
- Rejestracja: 15 cze 2008, o 15:45
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Seattle, WA
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 356 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Układ równań dwóch funkcji trygonometrycznych. Można też spróbować odczytać z rysunku, jeżeli kąt jest jakiś łatwo zjadliwy.
- Dasio11
- Moderator
- Posty: 10225
- Rejestracja: 21 kwie 2009, o 19:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 40 razy
- Pomógł: 2362 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Można też szukać kąta \(\displaystyle{ \varphi=\arg (x+y \mbox i)}\) takiego, że \(\displaystyle{ \tg \varphi = \frac{y}{x}}\) i potem zweryfikować, który ze znalezionych będzie ok.
- Quaerens
- Użytkownik
- Posty: 2489
- Rejestracja: 5 wrz 2007, o 13:36
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 439 razy
- Pomógł: 181 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Podaj przykład to Ci go rozpiszę.trd pisze:Jaki jest, Waszym zdaniem, najlepszy sposób na obliczenie argumentu liczby zespolonej, gdy mamy podaną jej postać "standardową" (\(\displaystyle{ z = x + iy}\))? Mam kilka zadań, w których mam wyznaczyć moduł i fazę liczb zespolonych (np. \(\displaystyle{ -1-\sqrt{3}i}\)), ale nie wiem w jaki sposób najlepiej to zrobić.
Dziękuję,
trd
-
- Użytkownik
- Posty: 53
- Rejestracja: 12 gru 2010, o 19:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 8 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Jedyne znane mi sposoby to wyobrażenie sobie punktu na płaszczyźnie i jeśli jest to oczywisty punkt, typu (1,0), (1,1) itp., to oczywiście \(\displaystyle{ \phi}\) będzie wynosił odpowiednio \(\displaystyle{ 0}\), \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4}}\)...
Drugi sposób pochodzi stąd: ... zespolonej
Chodziło mi o to, czy, znając te sposoby, można jakoś ułatwić sobie życie (inaczej, niż po prostu zapamiętując wartości arctg dla poszczególnych \(\displaystyle{ \frac{b}{a}}\)).
Drugi sposób pochodzi stąd: ... zespolonej
Chodziło mi o to, czy, znając te sposoby, można jakoś ułatwić sobie życie (inaczej, niż po prostu zapamiętując wartości arctg dla poszczególnych \(\displaystyle{ \frac{b}{a}}\)).
-
- Użytkownik
- Posty: 1824
- Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice, Warszawa
- Podziękował: 73 razy
- Pomógł: 228 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Zdefiniujmy pojęcie dzikiej liczby zespolonej. Oznaczać ją będziemy jako \(\displaystyle{ z_{d}}\). Cechą charakterystyczną dzikich liczb zespolonych jest to, że mają dziki argument.
Przykład:
\(\displaystyle{ z_{d} = 3 + i\sqrt{2}}\)
I jak stąd w dokładny sposób obliczyć takowy dziki argument? Funkcje cyklometryczne dadzą tylko przybliżenie, a ja bym chciał ładny wynik postaci \(\displaystyle{ \frac{x}{\pi}}\). Jest to jakoś wykonalne dla zwykłych śmiertelników?
Przykład:
\(\displaystyle{ z_{d} = 3 + i\sqrt{2}}\)
I jak stąd w dokładny sposób obliczyć takowy dziki argument? Funkcje cyklometryczne dadzą tylko przybliżenie, a ja bym chciał ładny wynik postaci \(\displaystyle{ \frac{x}{\pi}}\). Jest to jakoś wykonalne dla zwykłych śmiertelników?
-
- Użytkownik
- Posty: 5101
- Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 1001 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Dlaczego tak twierdzisz? Można podać dokładny wynik. Jest to \(\displaystyle{ \arc\tg\frac{\sqrt{2}}{3}}\). Jeśli zaś chodzi Ci o rozwinięcie dziesiętne tej liczby, to podejrzewam że nie uda Ci się go do końca wypisać, chyba że każdą następną cyfrę będziesz pisał dwa razy szybciej niż poprzednią.Marcinek665 pisze: Przykład:
\(\displaystyle{ z_{d} = 3 + i\sqrt{2}}\)
Funkcje cyklometryczne dadzą tylko przybliżenie
-
- Użytkownik
- Posty: 1824
- Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice, Warszawa
- Podziękował: 73 razy
- Pomógł: 228 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Oczywiście, że jest to wartość dokładna, ale taka postać tej liczby jest całkowicie bezużyteczna. Jeśli twierdzisz inaczej, to podnieś moją dziką liczbę zespoloną do potęgi chociażby 20 przy pomocy pana de Moivre'a.
-
- Użytkownik
- Posty: 5101
- Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 1001 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
To w tym kontekście odpowiem na pytanie.
Jeśli chcemy numerycznie policzyć \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{20}}\), czy też \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{2011}}\), to chyba lepiej to zrobić bezpośrednio. W końcu to tylko kilkanaście, no może kilkadziesiąt mnożeń.
Przypuszczam, że nie.Marcinek665 pisze: Jest to jakoś wykonalne dla zwykłych śmiertelników?
Jeśli chcemy numerycznie policzyć \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{20}}\), czy też \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{2011}}\), to chyba lepiej to zrobić bezpośrednio. W końcu to tylko kilkanaście, no może kilkadziesiąt mnożeń.
-
- Użytkownik
- Posty: 177
- Rejestracja: 10 sty 2012, o 19:12
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 93 razy
- Pomógł: 2 razy
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Sorki że odświeżam, ale mam podobny problem co autor tematu.
Mamy liczbę np. \(\displaystyle{ z=100-100i}\)
więc
\(\displaystyle{ \varphi=\arctan \frac{-100}{100}= -45}\)
Co tu więcej weryfikować?
Na czym polega ta weryfikacja, bo ten sposób z \(\displaystyle{ \arctan}\) wydaje mi się najlepszy.Dasio11 pisze:Można też szukać kąta \(\displaystyle{ \varphi=\arg (x+y \mbox i)}\) takiego, że \(\displaystyle{ \tg \varphi = \frac{y}{x}}\) i potem zweryfikować, który ze znalezionych będzie ok.
Mamy liczbę np. \(\displaystyle{ z=100-100i}\)
więc
\(\displaystyle{ \varphi=\arctan \frac{-100}{100}= -45}\)
Co tu więcej weryfikować?
Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej
Chodzi o przedział w którym się argument znajduje. Zauważmy, że:
\(\displaystyle{ z_{1} = 1 + i}\)
\(\displaystyle{ z_{2} = -1 - i}\)
\(\displaystyle{ \frac{b_{1}}{a_{1}} = \frac{b_{2}}{a_{2}} = 1}\)
Jednakże wiemy, że:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) \in \left( 0 ; \frac{ \pi }{2} \right)}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) \in \left( \pi ; \frac{3 \pi }{2} \right)}\)
Dlatego możemy(to o tą weryfikację raczej chodzi) stwierdzić:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) = \arctan(1) = \frac{ \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) = \arctan(1) + \pi = \frac{5 \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ z_{1} = 1 + i}\)
\(\displaystyle{ z_{2} = -1 - i}\)
\(\displaystyle{ \frac{b_{1}}{a_{1}} = \frac{b_{2}}{a_{2}} = 1}\)
Jednakże wiemy, że:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) \in \left( 0 ; \frac{ \pi }{2} \right)}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) \in \left( \pi ; \frac{3 \pi }{2} \right)}\)
Dlatego możemy(to o tą weryfikację raczej chodzi) stwierdzić:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) = \arctan(1) = \frac{ \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) = \arctan(1) + \pi = \frac{5 \pi }{4}}\)