Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Definicja. Postać wykładnicza i trygonometryczna. Zagadnienia związane z ciałem liczb zespolonych.
trd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 53
Rejestracja: 12 gru 2010, o 19:27
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 8 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: trd »

Jaki jest, Waszym zdaniem, najlepszy sposób na obliczenie argumentu liczby zespolonej, gdy mamy podaną jej postać "standardową" (\(\displaystyle{ z = x + iy}\))? Mam kilka zadań, w których mam wyznaczyć moduł i fazę liczb zespolonych (np. \(\displaystyle{ -1-\sqrt{3}i}\)), ale nie wiem w jaki sposób najlepiej to zrobić.

Dziękuję,
trd
Afish
Moderator
Moderator
Posty: 2828
Rejestracja: 15 cze 2008, o 15:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Seattle, WA
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 356 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Afish »

Układ równań dwóch funkcji trygonometrycznych. Można też spróbować odczytać z rysunku, jeżeli kąt jest jakiś łatwo zjadliwy.
Awatar użytkownika
Dasio11
Moderator
Moderator
Posty: 10225
Rejestracja: 21 kwie 2009, o 19:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 40 razy
Pomógł: 2362 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Dasio11 »

Można też szukać kąta \(\displaystyle{ \varphi=\arg (x+y \mbox i)}\) takiego, że \(\displaystyle{ \tg \varphi = \frac{y}{x}}\) i potem zweryfikować, który ze znalezionych będzie ok.
Awatar użytkownika
Quaerens
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2489
Rejestracja: 5 wrz 2007, o 13:36
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 439 razy
Pomógł: 181 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Quaerens »

trd pisze:Jaki jest, Waszym zdaniem, najlepszy sposób na obliczenie argumentu liczby zespolonej, gdy mamy podaną jej postać "standardową" (\(\displaystyle{ z = x + iy}\))? Mam kilka zadań, w których mam wyznaczyć moduł i fazę liczb zespolonych (np. \(\displaystyle{ -1-\sqrt{3}i}\)), ale nie wiem w jaki sposób najlepiej to zrobić.

Dziękuję,
trd
Podaj przykład to Ci go rozpiszę.
trd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 53
Rejestracja: 12 gru 2010, o 19:27
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 8 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: trd »

Jedyne znane mi sposoby to wyobrażenie sobie punktu na płaszczyźnie i jeśli jest to oczywisty punkt, typu (1,0), (1,1) itp., to oczywiście \(\displaystyle{ \phi}\) będzie wynosił odpowiednio \(\displaystyle{ 0}\), \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4}}\)...

Drugi sposób pochodzi stąd: ... zespolonej

Chodziło mi o to, czy, znając te sposoby, można jakoś ułatwić sobie życie (inaczej, niż po prostu zapamiętując wartości arctg dla poszczególnych \(\displaystyle{ \frac{b}{a}}\)).
Marcinek665
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1824
Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice, Warszawa
Podziękował: 73 razy
Pomógł: 228 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Marcinek665 »

Zdefiniujmy pojęcie dzikiej liczby zespolonej. Oznaczać ją będziemy jako \(\displaystyle{ z_{d}}\). Cechą charakterystyczną dzikich liczb zespolonych jest to, że mają dziki argument.

Przykład:

\(\displaystyle{ z_{d} = 3 + i\sqrt{2}}\)

I jak stąd w dokładny sposób obliczyć takowy dziki argument? Funkcje cyklometryczne dadzą tylko przybliżenie, a ja bym chciał ładny wynik postaci \(\displaystyle{ \frac{x}{\pi}}\). Jest to jakoś wykonalne dla zwykłych śmiertelników?
norwimaj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5101
Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 1001 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: norwimaj »

Marcinek665 pisze: Przykład:

\(\displaystyle{ z_{d} = 3 + i\sqrt{2}}\)

Funkcje cyklometryczne dadzą tylko przybliżenie
Dlaczego tak twierdzisz? Można podać dokładny wynik. Jest to \(\displaystyle{ \arc\tg\frac{\sqrt{2}}{3}}\). Jeśli zaś chodzi Ci o rozwinięcie dziesiętne tej liczby, to podejrzewam że nie uda Ci się go do końca wypisać, chyba że każdą następną cyfrę będziesz pisał dwa razy szybciej niż poprzednią.
Marcinek665
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1824
Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice, Warszawa
Podziękował: 73 razy
Pomógł: 228 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Marcinek665 »

Oczywiście, że jest to wartość dokładna, ale taka postać tej liczby jest całkowicie bezużyteczna. Jeśli twierdzisz inaczej, to podnieś moją dziką liczbę zespoloną do potęgi chociażby 20 przy pomocy pana de Moivre'a.
norwimaj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5101
Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 1001 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: norwimaj »

To w tym kontekście odpowiem na pytanie.
Marcinek665 pisze: Jest to jakoś wykonalne dla zwykłych śmiertelników?
Przypuszczam, że nie.

Jeśli chcemy numerycznie policzyć \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{20}}\), czy też \(\displaystyle{ (3 + i\sqrt{2})^{2011}}\), to chyba lepiej to zrobić bezpośrednio. W końcu to tylko kilkanaście, no może kilkadziesiąt mnożeń.
dawid91
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 177
Rejestracja: 10 sty 2012, o 19:12
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 93 razy
Pomógł: 2 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: dawid91 »

Sorki że odświeżam, ale mam podobny problem co autor tematu.
Dasio11 pisze:Można też szukać kąta \(\displaystyle{ \varphi=\arg (x+y \mbox i)}\) takiego, że \(\displaystyle{ \tg \varphi = \frac{y}{x}}\) i potem zweryfikować, który ze znalezionych będzie ok.
Na czym polega ta weryfikacja, bo ten sposób z \(\displaystyle{ \arctan}\) wydaje mi się najlepszy.
Mamy liczbę np. \(\displaystyle{ z=100-100i}\)
więc
\(\displaystyle{ \varphi=\arctan \frac{-100}{100}= -45}\)
Co tu więcej weryfikować?
Winged
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 16 lis 2012, o 15:08
Płeć: Mężczyzna
Pomógł: 11 razy

Najlepszy sposób na obliczanie argumentu liczby zespolonej

Post autor: Winged »

Chodzi o przedział w którym się argument znajduje. Zauważmy, że:
\(\displaystyle{ z_{1} = 1 + i}\)
\(\displaystyle{ z_{2} = -1 - i}\)
\(\displaystyle{ \frac{b_{1}}{a_{1}} = \frac{b_{2}}{a_{2}} = 1}\)
Jednakże wiemy, że:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) \in \left( 0 ; \frac{ \pi }{2} \right)}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) \in \left( \pi ; \frac{3 \pi }{2} \right)}\)
Dlatego możemy(to o tą weryfikację raczej chodzi) stwierdzić:
\(\displaystyle{ \arg(z_{1}) = \arctan(1) = \frac{ \pi }{4}}\)
\(\displaystyle{ \arg(z_{2}) = \arctan(1) + \pi = \frac{5 \pi }{4}}\)
ODPOWIEDZ