Liczby zespolone - 2 zadania
-
- Użytkownik
- Posty: 171
- Rejestracja: 1 lis 2008, o 13:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 43 razy
- Pomógł: 3 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
1)
Korzystając z liczb zespolonych proszę pokazać, że suma trzech zaznaczonych na rysunku kątów jest kątem prostym (3 kwadraty)
Z wyznaczeniem pierwszego kąta - 45 stopni nie ma problemu. Problem pojawia się w dwóch pozostałych:
\(\displaystyle{ cos\alpha_{2} = \frac {2\sqrt{5}}{5}}\)
I teraz pytanie: jak wyznaczyć miarę kąta, nie używając tablic matematycznych(nie chodzi mi o zapis z arcsin, po prostu miarę kata, żeby po zsumowaniu alfa2 i alfa3 otrzymać \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4}}\)
2)
Rozwiązać równanie:
\(\displaystyle{ z^{2} + (-3+2i)z - 7 + 11i = 0}\)
Należy tutaj policzyć deltę, a pierwiastek z delty obliczyć za pomocą wzoru na pierwiastki z liczb zespolonych, a potem podstawić otrzymane pierwiastki do wzorow na z1 i z2?
Proszę o pomoc.
Korzystając z liczb zespolonych proszę pokazać, że suma trzech zaznaczonych na rysunku kątów jest kątem prostym (3 kwadraty)
Z wyznaczeniem pierwszego kąta - 45 stopni nie ma problemu. Problem pojawia się w dwóch pozostałych:
\(\displaystyle{ cos\alpha_{2} = \frac {2\sqrt{5}}{5}}\)
I teraz pytanie: jak wyznaczyć miarę kąta, nie używając tablic matematycznych(nie chodzi mi o zapis z arcsin, po prostu miarę kata, żeby po zsumowaniu alfa2 i alfa3 otrzymać \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4}}\)
2)
Rozwiązać równanie:
\(\displaystyle{ z^{2} + (-3+2i)z - 7 + 11i = 0}\)
Należy tutaj policzyć deltę, a pierwiastek z delty obliczyć za pomocą wzoru na pierwiastki z liczb zespolonych, a potem podstawić otrzymane pierwiastki do wzorow na z1 i z2?
Proszę o pomoc.
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
Ad 1
Mamy liczby zespolone
\(\displaystyle{ 3+i}\)
\(\displaystyle{ 2+i}\)
\(\displaystyle{ 1+i}\)
Należy je wymnożyć a na koniec przejść z postaci algebraicznej na trygonometryczną
Wymnozyć je jest wygodniej w postaci algebraicznej (bez przechodzenia na postać trygonometryczną )
\(\displaystyle{ z_{1}z_{2}z_{3}=\left| z_{1}\right| \left| z_{2}\right| \left| z_{3}\right| \left( \cos(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))+i\sin(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))\right)}\)
\(\displaystyle{ 10i=\left| z_{1}\right| \left| z_{2}\right| \left| z_{3}\right| \left( \cos(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))+i\sin(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))\right)}\)
W drugim możesz tak rozwiązać jak napisałeś
Mamy liczby zespolone
\(\displaystyle{ 3+i}\)
\(\displaystyle{ 2+i}\)
\(\displaystyle{ 1+i}\)
Należy je wymnożyć a na koniec przejść z postaci algebraicznej na trygonometryczną
Wymnozyć je jest wygodniej w postaci algebraicznej (bez przechodzenia na postać trygonometryczną )
\(\displaystyle{ z_{1}z_{2}z_{3}=\left| z_{1}\right| \left| z_{2}\right| \left| z_{3}\right| \left( \cos(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))+i\sin(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))\right)}\)
\(\displaystyle{ 10i=\left| z_{1}\right| \left| z_{2}\right| \left| z_{3}\right| \left( \cos(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))+i\sin(arg(z_{1})+arg(z_{2})+arg(z_{3}))\right)}\)
W drugim możesz tak rozwiązać jak napisałeś
Ostatnio zmieniony 27 mar 2009, o 13:41 przez Mariusz M, łącznie zmieniany 3 razy.
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
Można przyjąć że bok kwadratu ma długość jednostkową ponieważ pomnożenie liczby zespolonej przez liczbęWatari pisze:Chyba raczej: x+xi, 2x+xi, 3x+xi, nie jest powiedziane, że bok kwadratu ma długość 1. A co mi da pomnożenie tych liczb?
rzeczywistą nie zmienia argumentu
Pomnożenie tych liczb da poprawny wynik ponieważ podczas mnożenia liczb zespolonych argumenty się dodaje
P.S.
Dokładnie takie samo zadanie miałem na algebrze
-
- Użytkownik
- Posty: 171
- Rejestracja: 1 lis 2008, o 13:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 43 razy
- Pomógł: 3 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
Ok dzięki ale ponawiam 1 pytanie:
\(\displaystyle{ cos\alpha_{2} = \frac {2\sqrt{5}}{5}}\)
I teraz pytanie: jak wyznaczyć miarę kąta, nie używając tablic matematycznych(nie chodzi mi o zapis z arcsin, po prostu łukową miarę kąta
Potrzebne mi to jest jeszcze w kilku zadaniach, nie chcę zakładać nowego tematu.
\(\displaystyle{ cos\alpha_{2} = \frac {2\sqrt{5}}{5}}\)
I teraz pytanie: jak wyznaczyć miarę kąta, nie używając tablic matematycznych(nie chodzi mi o zapis z arcsin, po prostu łukową miarę kąta
Potrzebne mi to jest jeszcze w kilku zadaniach, nie chcę zakładać nowego tematu.
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
\(\displaystyle{ \frac{\pi}{2}-\arcsin{ \frac{2 \sqrt{5} }{ 5 } }}\)
Przybliżoną wartość \(\displaystyle{ \arcsin{x}}\) można obliczyć z szeregu
Skorzystać z uogólnionego dwumianu Newtona
i rozwinąć w szereg
\(\displaystyle{ \frac{1}{ \sqrt{1-x^2} }}\)
Następnie scałkować szereg
(wystarczy scałkować wzór na n-ty wyraz szeregu)
Przybliżoną wartość \(\displaystyle{ \arcsin{x}}\) można obliczyć z szeregu
Skorzystać z uogólnionego dwumianu Newtona
i rozwinąć w szereg
\(\displaystyle{ \frac{1}{ \sqrt{1-x^2} }}\)
Następnie scałkować szereg
(wystarczy scałkować wzór na n-ty wyraz szeregu)
-
- Użytkownik
- Posty: 171
- Rejestracja: 1 lis 2008, o 13:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 43 razy
- Pomógł: 3 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
Jeszcze jedno:
Nie odwołując się do pojęcia fazy i modułu liczby zespolonej proszę obliczyć obydwa pierwiastki \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib}}\), gdzie a i b są dowolnymi liczbami rzeczywistymi.
WSKAZÓWKA: należy napisać równanie \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib} = x + iy}\), podnieść je stronami do kwadratu i rozwiązać ze wgzlędu na x i y. Rachunek opieramy na zasadzie, że równość dwóch liczb rzeczywistych polega na równości ich części rzeczywostych i urojonych.
Zrobiłem jak we wskazówce, doszedłem do takiego układu równań:
\(\displaystyle{ a = x^{2} - y^{2}}\)
\(\displaystyle{ b = 2xy}\)
Może to głupie pytanie, ale jak rozwiązać to równanie?:P
Wynik który mam otrzymać: \(\displaystyle{ \sqrt{a+ ib} = +/- \sqrt{\frac{a+\sqrt{a^{2}+b^{2}}}{2}} + i\frac{b}{\sqrt{2(a+\sqrt{a^{2}+b^{2})}}}}\)
Nie odwołując się do pojęcia fazy i modułu liczby zespolonej proszę obliczyć obydwa pierwiastki \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib}}\), gdzie a i b są dowolnymi liczbami rzeczywistymi.
WSKAZÓWKA: należy napisać równanie \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib} = x + iy}\), podnieść je stronami do kwadratu i rozwiązać ze wgzlędu na x i y. Rachunek opieramy na zasadzie, że równość dwóch liczb rzeczywistych polega na równości ich części rzeczywostych i urojonych.
Zrobiłem jak we wskazówce, doszedłem do takiego układu równań:
\(\displaystyle{ a = x^{2} - y^{2}}\)
\(\displaystyle{ b = 2xy}\)
Może to głupie pytanie, ale jak rozwiązać to równanie?:P
Wynik który mam otrzymać: \(\displaystyle{ \sqrt{a+ ib} = +/- \sqrt{\frac{a+\sqrt{a^{2}+b^{2}}}{2}} + i\frac{b}{\sqrt{2(a+\sqrt{a^{2}+b^{2})}}}}\)
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
\(\displaystyle{ \begin{cases} y^2=x^2-a \\ b^2=4x^2y^2 \end{cases}}\)Watari pisze:Jeszcze jedno:
Nie odwołując się do pojęcia fazy i modułu liczby zespolonej proszę obliczyć obydwa pierwiastki \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib}}\), gdzie a i b są dowolnymi liczbami rzeczywistymi.
WSKAZÓWKA: należy napisać równanie \(\displaystyle{ \sqrt{a+ib} = x + iy}\), podnieść je stronami do kwadratu i rozwiązać ze wgzlędu na x i y. Rachunek opieramy na zasadzie, że równość dwóch liczb rzeczywistych polega na równości ich części rzeczywostych i urojonych.
Zrobiłem jak we wskazówce, doszedłem do takiego układu równań:
\(\displaystyle{ a = x^{2} - y^{2}}\)
\(\displaystyle{ b = 2xy}\)
Może to głupie pytanie, ale jak rozwiązać to równanie?:P
Wynik który mam otrzymać: \(\displaystyle{ \sqrt{a+ ib} = +/- \sqrt{\frac{a+\sqrt{a^{2}+b^{2}}}{2}} + i\frac{b}{\sqrt{2(a+\sqrt{a^{2}+b^{2})}}}}\)
\(\displaystyle{ \begin{cases} y^2=x^2-a \\ b^2=4x^2 \left(x^2-a \right) \end{cases}}\)
\(\displaystyle{ \begin{cases} y^2=x^2-a \\ b^2=4x^4 -4a x^2 \end{cases}}\)
\(\displaystyle{ \begin{cases} y^2=x^2-a \\ 4x^4 -4a x^2-b^2=0 \end{cases}}\)
\(\displaystyle{ t=2x^{2}}\)
\(\displaystyle{ t^2-2at-b^2=0}\)
lub
\(\displaystyle{ \begin{cases} x^2-y^2=a \\ y= \frac{b}{2x} \end{cases}}\)
- Mariusz M
- Użytkownik
- Posty: 6909
- Rejestracja: 25 wrz 2007, o 01:03
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 53°02'N 18°35'E
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 1246 razy
Liczby zespolone - 2 zadania
Jeżeli chcesz dostać wynik jaki napisałeś musiszWatari pisze:I wyjdzie z tego taki wynik jak tamten? Ja próbowałem i jakoś nie mogłem do tego doprowadzić
Mógłby ktoś to zrobić do końca?
rozwiązać
\(\displaystyle{ \begin{cases} x^2-y^2=a \\ y= \frac{b}{2x} \end{cases}}\)
Po podstawieniu drugiego równania do pierwszego i pomnożeniu go
przez \(\displaystyle{ 4x^2}\) dostaniesz równanie dwukwadratowe