Na płaszczyźnie zespolonej narysowac zbiory.
\(\displaystyle{ A=\{ z\in C:\quad 1 < \left|z+4 \right| \le 6 \}}\)
\(\displaystyle{ B=\{ z\in C:\quad \left|iz-1 \right| \le 6 \wedge Arg < \frac{7}{6}\pi \}}\)
\(\displaystyle{ C=\{ z\in C:\quad \left| \frac{z+3i}{z} \right|>1 \}}\)
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
-
- Użytkownik
- Posty: 4094
- Rejestracja: 10 lut 2008, o 15:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 12 razy
- Pomógł: 805 razy
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
Warunek nałożony na zbiór A:
\(\displaystyle{ 1<|z+4| \le 6}\)
niech \(\displaystyle{ z=x+yi}\), wówczas:
\(\displaystyle{ 1<\sqrt{(x+4)^{2}+y^{2}} \le 6}\)
\(\displaystyle{ 1<(x+4)^{2}+y^{2} \le 36}\),
zatem na płaszczyźnie Gaussa będzie to pierścień kołowy o promieniu zewnętrznym równym 6, wewnętrznym 1 oraz o środku w punkcie \(\displaystyle{ (-4,0)}\) (sprawdź jeszcze obliczenia)
Pierwszy z warunków nałożony na zbiór B:
\(\displaystyle{ |iz-1| \le 6}\)
niech \(\displaystyle{ z=x+yi}\), wtedy:
\(\displaystyle{ |xi-(y+1)| \le 6}\)
\(\displaystyle{ x^{2}+(y+1)^{2} \le 36}\),
zatem na płaszczyźnie Gaussa będzie to iloczyn mnogościowy koła o promieniu 6 i środku w punkcie \(\displaystyle{ (0,-2)}\) oraz kąta opisanego warunkiem \(\displaystyle{ Arg(z)<\frac{7}{6}\pi}\).
Warunek nałożony na zbiór C przekształcamy do postaci:
\(\displaystyle{ |z+3i|>|z|}\), od razu wykluczając punkt \(\displaystyle{ (0,0)}\). Dalej już sobie poradzisz.
\(\displaystyle{ 1<|z+4| \le 6}\)
niech \(\displaystyle{ z=x+yi}\), wówczas:
\(\displaystyle{ 1<\sqrt{(x+4)^{2}+y^{2}} \le 6}\)
\(\displaystyle{ 1<(x+4)^{2}+y^{2} \le 36}\),
zatem na płaszczyźnie Gaussa będzie to pierścień kołowy o promieniu zewnętrznym równym 6, wewnętrznym 1 oraz o środku w punkcie \(\displaystyle{ (-4,0)}\) (sprawdź jeszcze obliczenia)
Pierwszy z warunków nałożony na zbiór B:
\(\displaystyle{ |iz-1| \le 6}\)
niech \(\displaystyle{ z=x+yi}\), wtedy:
\(\displaystyle{ |xi-(y+1)| \le 6}\)
\(\displaystyle{ x^{2}+(y+1)^{2} \le 36}\),
zatem na płaszczyźnie Gaussa będzie to iloczyn mnogościowy koła o promieniu 6 i środku w punkcie \(\displaystyle{ (0,-2)}\) oraz kąta opisanego warunkiem \(\displaystyle{ Arg(z)<\frac{7}{6}\pi}\).
Warunek nałożony na zbiór C przekształcamy do postaci:
\(\displaystyle{ |z+3i|>|z|}\), od razu wykluczając punkt \(\displaystyle{ (0,0)}\). Dalej już sobie poradzisz.
-
- Użytkownik
- Posty: 28
- Rejestracja: 1 mar 2008, o 21:31
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Chełmno
- Podziękował: 3 razy
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
Mógłbyś mi powiedzie jak narysowac ten \(\displaystyle{ Arg< \frac{7}{6} \pi}\), bo niestety nie wiem , jak ten kąt zaznaczyc
- Maciej87
- Użytkownik
- Posty: 377
- Rejestracja: 26 sty 2009, o 09:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 46 razy
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
Co do zadań typu (a), bo widzę że jest ich sporo na forum.
Równanie \(\displaystyle{ 1<\left|z-(-4)\right|<6}\)
to pierścień kołowy z samej definicji modułu.
Bo \(\displaystyle{ \left|z-z_0\right|<r}\) to nic innego jak definicja koła o śrdoku \(\displaystyle{ z_0}\) i promieniu \(\displaystyle{ r}\).
Chodzi mi o to, że za dużo rozwiązań opiera się na przechodzeniu do \(\displaystyle{ z=x+iy}\) i twardym liczeniu.
Własności geometrycznych wtedy wcale nie widać.
Jeszcze taki przypadek:
\(\displaystyle{ |iz-1|<6}\).
Wiemy że \(\displaystyle{ |w-1|<6}\) to stosowne koło o \(\displaystyle{ z_0=1,r=6}\).
Żeby dostać \(\displaystyle{ z}\) takie że \(\displaystyle{ w=iz}\), należy wziąć
\(\displaystyle{ z=-i\cdot w}\) czyli obrócić nasze koło, mnożąc przez \(\displaystyle{ -i}\). Jest to obrót o \(\displaystyle{ -\frac{\pi}{2}}\), w związku z czym mamy koło \(\displaystyle{ z_0=-i,r=6}\)
Równanie \(\displaystyle{ 1<\left|z-(-4)\right|<6}\)
to pierścień kołowy z samej definicji modułu.
Bo \(\displaystyle{ \left|z-z_0\right|<r}\) to nic innego jak definicja koła o śrdoku \(\displaystyle{ z_0}\) i promieniu \(\displaystyle{ r}\).
Chodzi mi o to, że za dużo rozwiązań opiera się na przechodzeniu do \(\displaystyle{ z=x+iy}\) i twardym liczeniu.
Własności geometrycznych wtedy wcale nie widać.
Jeszcze taki przypadek:
\(\displaystyle{ |iz-1|<6}\).
Wiemy że \(\displaystyle{ |w-1|<6}\) to stosowne koło o \(\displaystyle{ z_0=1,r=6}\).
Żeby dostać \(\displaystyle{ z}\) takie że \(\displaystyle{ w=iz}\), należy wziąć
\(\displaystyle{ z=-i\cdot w}\) czyli obrócić nasze koło, mnożąc przez \(\displaystyle{ -i}\). Jest to obrót o \(\displaystyle{ -\frac{\pi}{2}}\), w związku z czym mamy koło \(\displaystyle{ z_0=-i,r=6}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 4094
- Rejestracja: 10 lut 2008, o 15:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 12 razy
- Pomógł: 805 razy
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
Maciej87, w sumie to masz rację, tylko ciężko w ten sposób wytłumaczyć zadanie komuś, kto nie zna konstrukcji płaszczyzny Gaussa przez obrót (albo wzorów na obrót w układzie współrzędnych, działań na argumentach, czegokolwiek) i mi np nie chciało by się co chwilę pisac postów w stylu "skąd to się wzięło". Ale byłoby fajnie, gdybyś napisał do takich zadań jakąs teorię w kompendium
- Maciej87
- Użytkownik
- Posty: 377
- Rejestracja: 26 sty 2009, o 09:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 46 razy
Narysowac zbiory na płaszyźnie Gaussa
Mmm. Crizz, w sumie Ty też masz rację.
Trochę mnie rozczarowało, bo ten dział przez zadania stoi dość nisko. Liczymy tu w kółko potęgi i przekształcamy moduły. A mnie Funkcje Analityczne i przekształcenia zespolone oczarowały. Tu mnie boli Osobiście geometrii analitycznej bardzo nie lubię.
A tak poważnie, to może i lepiej jak sobie policzą równania. Aczkolwiek obstawiam że będą się zastanawiać po co każą im się uczyć liczb zespolonych, skoro żadnych ułatwień nie wnoszą.
Ale to nie nasz problem
Trochę mnie rozczarowało, bo ten dział przez zadania stoi dość nisko. Liczymy tu w kółko potęgi i przekształcamy moduły. A mnie Funkcje Analityczne i przekształcenia zespolone oczarowały. Tu mnie boli Osobiście geometrii analitycznej bardzo nie lubię.
A tak poważnie, to może i lepiej jak sobie policzą równania. Aczkolwiek obstawiam że będą się zastanawiać po co każą im się uczyć liczb zespolonych, skoro żadnych ułatwień nie wnoszą.
Ale to nie nasz problem