teoria wielomiany

Własności wielomianów; pierwiastki, współczynniki. Dzielenie wielomianów. Wzory Viete'a. RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI wielomianowe (wyższych stopni). Rozkład na czynniki.
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

witam, mam egzamin komisyjny i problem z kilkoma pojęciami

Kod: Zaznacz cały

- pojęcie rozkładu wielomianu na czynniki
- własność rozkładu wielomianu na czynniki stopnia co najwyżej drugiego
- pojęcie równania wielomianowego stopnia n
- pojęcie k-krotnego pierwiastka wielomianu
- pojęcie postaci iloczynowej wielomianu drugiego stopnia
- pojęcie nierówności wielomianowej
czy ktoś mógłby mi to wyjaśnić? po swojemu? na przykładach? proszę o pomoc
Ostatnio zmieniony 6 sie 2008, o 23:19 przez prozac, łącznie zmieniany 1 raz.
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

Patrzyłeś do podręcznika? Tam masz dużo napisane. Poczytaj o tym sam, spytaj się ponownie, jeśli czegoś nie będziesz rozumiał. Podręcznik to najlepsze źródło wiedzy do egzaminu poprawkowego
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

wielomiany są w części "2" podręcznika.. ja mam tylko "1"
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

To zmienia postać rzeczy. W takim razie postaram Ci się pomóc w miarę moich możliwości czasowych

[ Dodano: 6 Sierpnia 2008, 22:55 ]
Masz może zeszyt z notatkami?

[ Dodano: 6 Sierpnia 2008, 22:55 ]
Co to za podręcznik? Może akurat go mam
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

tak, nie mam skanera ale mogę Ci porobić fotki aparatem i przesłać
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

Wystarczy jak podasz mi tematy lekcji
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

Kod: Zaznacz cały

- działania na wielomianach
- obliczanie wartości liczbowej wielomianów
- pierwiastki wielomianu
- działania w zbiorze wielomianów
- działania, stopnie, współczynniki, pierwiastki
- rozkład wielomianu na czynniki
brakuje nierówności wielomianowej, ale na zagadnieniach mam więc też poproszę
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

Pojęcie rozkładu wielomianu na czynniki
Ogólnie można powiedzieć, że jest na to kilka sposobów.
1) Wzory skróconego mnożenia
2) Grupowanie składników, wyłączanie przed nawias
3) Twierdzenie Bezout i twierdzenie o pierwiastkach wymiernych

1. Wzory skróconego mnożenia
Potrzebujesz znać takie wzory:
\(\displaystyle{ (a+b)^2=a^2+2ab+b^2}\)
\(\displaystyle{ (a-b)^2=a^2-2ab+b^2}\)
\(\displaystyle{ a^2-b^2=(a-b)(a+b)}\)
\(\displaystyle{ (a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+b^3}\)
\(\displaystyle{ (a-b)^3=a^3-a^2b+ab^2-b^3}\)
\(\displaystyle{ a^3-b^3=(a-b)(a^2+ab+b^2)}\)
\(\displaystyle{ a^3+b^3=(a+b)(a^2-ab+b^2)}\)

Jeśli interesuje Cię więcej, spojrzyj tutaj .

Przykładowe zadania:

zad.1
Rozłóż wielomian na czynniki
a) \(\displaystyle{ x^2-7}\) b) \(\displaystyle{ x^7-100x^5}\) c) \(\displaystyle{ 49x^4 -\frac{1}{81}}\) d) \(\displaystyle{ (x+3)^2+2(x+3)+1}\)

a) Zauważ, że można ten przykład przedstawić w postaci \(\displaystyle{ x^2-(\sqrt{7})^2}\). Teraz łatwo można to rozłożyć wykorzystując wzór na różnicę kwadratów, mianowicie \(\displaystyle{ x^2-(\sqrt{7})^2=(x+\sqrt{7})(x-\sqrt{7})}\).
Ogólnie, jeśli masz przykład \(\displaystyle{ ax^m-b}\), to bardzo łatwo da się go rozwiązać jeśli wyciągnie się a przed nawias. \(\displaystyle{ ax^m-b=a(x^m-\frac{b}{a})}\). Teraz jak zapewne się domyślasz można przekształcić to jeszcze tak: \(\displaystyle{ =a(x^m-(\sqrt[m]{\frac{b}{a}})^m)}\) i zastosować wzór na \(\displaystyle{ p^m-q^m}\). Jeśli m jest liczbą nieparzystą to \(\displaystyle{ ax^m+b}\) można rozwiązać analogicznie, tj. \(\displaystyle{ =a(x^m+\frac{b}{a})=a(x^m+(\sqrt[m]{\frac{b}{a}})^m)}\).
Dla przykładu rozłóż na czynniki wielomiany \(\displaystyle{ -5x^2+5}\) i \(\displaystyle{ 10x^3+50}\).
b) Pamiętaj o tym, że zawsze należy (jeśli można ) wyłączać jak najwięcej przed nawias (!), to bardzo pomaga. W naszym przypadku mamy \(\displaystyle{ x^7-100x^5=x^5(x^2-100)}\). Teraz łatwo już zrobić to dalej korzystając w wzoru na różnicę kwadratów \(\displaystyle{ =x^5(x^2-10^2)=x^5(x-10)(x+10)}\).
c) Masz te 7 wzorów, warto umieć je skojarzyć. Liczby \(\displaystyle{ 49}\) i \(\displaystyle{ \frac{1}{81}}\) przypominają kwadraty liczb, podobnie jest z \(\displaystyle{ x^4=(x^2)^2}\). Nasz przykład wygląda więc tak:
\(\displaystyle{ 49x^4-\frac{1}{81}=(7x^2)^2-(\frac{1}{9})^2=(7x^2-\frac{1}{9})(7x^2+\frac{1}{9})}\). Pierwszy nawias skojarz z podpunktem a). Ten nawias nadal ma coś wspólnego ze wzorami skróconego mnożenia. Wykorzystując wskazówkę, która napisałem pod przykładem rozłóżmy jeszcze ten wielomian
\(\displaystyle{ (7x^2-\frac{1}{9})(7x^2+\frac{1}{9})=7(x^2-\frac{1}{63})(7x^2+\frac{1}{9})=7(x^2-(\sqrt{\frac{1}{63}})^2) (7x^2+\frac{1}{9})=7(x-\sqrt{\frac{1}{63}})(x+\sqrt{\frac{1}{63}})(7x^2+\frac{1}{9})}\).
d) Czy to wyrażenie nie jest podobne do \(\displaystyle{ (a+b)^2=a^2+2ab+b^2}\) ??
\(\displaystyle{ (x+3)^2+2\cdot (x+3) 1+1^2 = ((x+3)+1)^2=(x+4)^2}\)

W ramach ćwiczeń rozwiąż jeszcze takie przykłady (oczywiście chodzi o rozłożenie na czynniki wielomianu ):
- \(\displaystyle{ 64x^{10}+x^7}\)
- \(\displaystyle{ 4x^2-5}\)
- \(\displaystyle{ x^4-2x^2+1}\)
- \(\displaystyle{ (x^2-6)^3-8}\)

Rozwiązania możesz zamieścić w tym wątku, będę mógł sprawdzić, czy dobrze zrobiłeś

Jest jeszcze taka jedna sprawa, która może Ci się przydać.
Rozłożyć \(\displaystyle{ a^4+4}\) na czynniki. Nie ma wzoru na sumę czwartych potęg ( bo \(\displaystyle{ m}\) jest parzyste (zobacz na górę postu)), więc nie można tego zrobić tak prosto. Jest jednak sprytny sposób mianowicie:
\(\displaystyle{ x^4+4=(x^2)^2+2^2=(x^2)^2+2^2+4x^2-4x^2=((x^2)^2+2\cdot 2\cdot x^2 +2^2)-4x^2=(x^2+2)^2-(2x)^2=(x^2+2+2x)(x^2+2-2x)}\)
Trick polega na tym, że do wielomianu dodajemy 0 ( bo 0 nic nie zmienia ). Jednak to zero jest w postaci \(\displaystyle{ 0=4x^2-4x^2}\). Sprytne, co nie? W ramach ćwiczeń rozłóż jeszcze taki wielomian \(\displaystyle{ x^8+256}\).

[ Dodano: 7 Sierpnia 2008, 18:20 ]
2. Grupowanie wyrazów
Przy tej metodzie najważniejsze jest patrzenie na współczynniki wielomianów.
zad.
Rozłóż wielomiany na czynniki.
a)
\(\displaystyle{ x^3+4x^2+x+4}\)
Zauważ, że współczynniki przy dwóch pierwszych wyrazach są takie same, jak przy dwóch następnych. Możemy zatem zrobić tak:
\(\displaystyle{ x^3+4x^2+x+4=x^2(x+4)+(x+4)=(x+4)(x^2+1)}\)
b) \(\displaystyle{ 6x^3-5x^2+6-5}\)
Tutaj podobnie współczynniki przy dwóch pierwszych są takie same jak przy dwóch następnych. Znów zapiszmy to tak:
\(\displaystyle{ 6x^3-5x^2+6x-5=x^2(6x-5)+(6x-5)=(x^2+1)(6x-5)}\).
c) \(\displaystyle{ 10x^3+25x^2-8x-20}\)
Tutaj współczynniki przy pierwszym wyrazie i przy trzecim są proporcjonalne do tych przy drugim i ostatnim wyrazie. Zapiszmy zatem tak:
\(\displaystyle{ 10x^3+25x^2-8x-20=10x^3-8x+25x^2-20=2x(5x^2-4)+5(5x^2-4)=(5x^2-4)(2x+5)=5(x^2-\frac{4}{5})(2x+5)=5(x^2-(\sqrt{\frac{4}{5}})^2)(2x+5)=5(x+\sqrt{\frac{4}{5}})(x-\sqrt{\frac{4}{5}})(2x+5)}\).
d) \(\displaystyle{ 2x^3-3x^2-6x+9}\)
Podobnie jak w poprzednim przykładzie współczynniki przy pierwszym i trzecim wyrazie są proporcjonalne do tych przy drugim i ostatnim wyrazie. Jest zatem
\(\displaystyle{ 2x^3-3x^2-6x+9=2x^3-6x-3x^2+9=2x(x^2-3)-3(x^2-3)=(2x-3)(x^2-3)=(2x-3)(x-\sqrt{3})(x+\sqrt{3})}\)

To spróbuj rozwiązać sam:
a) \(\displaystyle{ 3x^4-7x^3+3x^2-7x}\) b) \(\displaystyle{ x^6+3x^5+2x^4+6x^3}\) c)\(\displaystyle{ x^3-\frac{1}{2} x^2 +x - \frac{1}{2}}\) d) \(\displaystyle{ 15x^6-10x^5+45x^4-30x^3}\)

[ Dodano: 9 Sierpnia 2008, 17:10 ]
Twierdzenie Bezouta
Liczba \(\displaystyle{ a}\) jest pierwiastkiem wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\) wtedy i tylko wtedy, gdy wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\) jest podzielny przez dwumian \(\displaystyle{ x-a}\).

Twierdzenie
Reszta z dzielenia wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\) przez dwumian \(\displaystyle{ x-a}\) jest równa \(\displaystyle{ W(a)}\).

Twierdzenie
Jeżeli wielomian \(\displaystyle{ W(x)=a_n x^n + a_{n-1} x^{n-1} + a_{n-2} x^{n-2} +\ldots + a_2 x^2+a_1 x +a_0}\), \(\displaystyle{ a_n 0}\) i \(\displaystyle{ a_0 0}\), o współczynnikach całkowitych ma pierwiastek wymierny, który można zapisać w postaci ułamka nieskracalnego, to licznik tego ułamka jest dzielnikiem wyrazu wolnego \(\displaystyle{ a_0}\), natomiast mianownik - dzielnikiem współczynnika \(\displaystyle{ a_n}\) przy najwyższej potędze zmiennej.


Przykład
Dany jest wielomian \(\displaystyle{ W(x)=x^4+x^3-7x^2-x+6}\). Ustal, przez który z podanych dwumianów dzieli się wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\).
\(\displaystyle{ x-1 \qquad x+1 \qquad x-2 \qquad x+2}\)
Rozwiązanie
Korzystając z tw. Bezout mamy:
\(\displaystyle{ W(1)=1+1-7-1+6=0}\)
\(\displaystyle{ W(-1)=1-1-7+1+6=0}\)
\(\displaystyle{ W(2)=16+8-28-2+6=0}\)
\(\displaystyle{ W(-2)=16-8-28+2+6=4 0}\),
Wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\) dzieli się przez dwumiany \(\displaystyle{ x-1}\), \(\displaystyle{ x-2}\) i \(\displaystyle{ x+1}\).
Ostatnio zmieniony 18 sie 2008, o 13:26 przez frej, łącznie zmieniany 1 raz.
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

\(\displaystyle{ 3x^4-7x^3+3x^2-7x=x^3(7x-3)(7x-3)=(x^3-1)(7x-3)}\)
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

\(\displaystyle{ 3x^4-7x^3+3x^2-7x=x^3(3x-7)+x(3x-7)=(3x-7)(x^3+x)=x(3x-7)(x^2+1)}\)

[ Dodano: 9 Sierpnia 2008, 18:32 ]
Krotność pierwiastka
Liczbę \(\displaystyle{ a}\) nazywamy \(\displaystyle{ k}\)-krotnym pierwiastkiem wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\), \(\displaystyle{ k \mathbb{N}}\) wtedy i tylko wtedy, gdy wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\) jest podzielny przez \(\displaystyle{ (x-a)^k}\), ale nie jest podzielny przez \(\displaystyle{ (x-a)^{k+1}}\). Liczbę \(\displaystyle{ k}\) nazywamy krotnością pierwiastka.

Przykład
\(\displaystyle{ W(x)=x^2-10x+25=(x-5)^2}\)
Korzystając z definicji widać, że \(\displaystyle{ 5}\) jest dwukrotnym pierwiastkiem wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\).

\(\displaystyle{ G(x)=x^4-2x^2+1=(x^2-1)^2=((x-1)(x+1))^2=(x+1)^2 (x-1)^2}\)
Ten wielomian ma dwa pierwiastki dwukrotne, którymi są liczby \(\displaystyle{ -1}\) i \(\displaystyle{ 1}\).

Ćwiczenie
Zbadaj krotność pierwiastka \(\displaystyle{ x=1}\) wielomianu \(\displaystyle{ W(x)=x^4-x^3-3x^2+5x-2}\).
W tym zadaniu chodzi o to, żeby dzielić wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\) przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\) tak długo, dopóki powstały wielomian nie będzie podzielny przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\).
Rozwiązanie
Sprawdźmy, czy liczba \(\displaystyle{ 1}\) jest pierwiastkiem wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\). Najłatwiej jest to zrobić korzystając z twierdzenia Bezout.
\(\displaystyle{ W(1)=1^4-1^3-3\cdot 1^2+5\cdot 1 -2=0}\),
zatem na mocy twierdzenia Bezouta wielomian \(\displaystyle{ W(x)}\) jest podzielny przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\). Po podzieleniu wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\) przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\) powstał nam wielomian \(\displaystyle{ F(x)=x^3-3x+2}\) ( wykonaj to dzielenie dla treningu). Mamy zatem:
\(\displaystyle{ W(x)=(x-1)(x^3-3x+2)=(x-1) F(x)}\).
W myśl tego, co napisałem nad rozwiązaniem sprawdźmy, czy wielomian \(\displaystyle{ F(x)}\) jest podzielny przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\).
\(\displaystyle{ F(1)=1^3-3\cdot 1 +1=0}\). Podobnie jak poprzednio po podzieleniu mamy:
\(\displaystyle{ W(x)=(x-1)F(x)=(x-1)(x-1)(x^2+x-2)=(x-1)^2 (x^2+x-2)=(x-1)^2 G(x)}\) ( tutaj też możesz podzielić sobie wielomian \(\displaystyle{ F(x)}\) przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\) w ramach treningu )
Wielomian \(\displaystyle{ G(x)}\) jest trójmianem kwadratowym, więc można go rozłożyć na czynniki (tzn. przedstawić w postaci iloczynowej ( to spróbuj sam!)) lub kolejny raz skorzystać z tw. Bezout.
\(\displaystyle{ G(1)=1+1-2=0}\), więc po podzieleniu wielomianu \(\displaystyle{ G(x)}\) przez dwumian \(\displaystyle{ x-1}\) mamy:
\(\displaystyle{ W(x)=(x-1)^2G(x)=(x-1)^2 (x-1)(x+2)=(x-1)^3 (x+2)}\)

Widzimy więc, że \(\displaystyle{ 1}\) jest trzykrotnym pierwiastkiem wielomianu \(\displaystyle{ W(x)}\).
To tak, żebyś sobie przyswoił pojęcie krotności wielomianu, ale raczej czegoś takiego nie będziesz miał na egzaminie ( chociaż nie ma doświadczenia w tego typu sprawdzianach nabytej wiedzy).
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

a czy taka definicja jest również poprawna?

pojęcie k-krotnego pierwiastka wielomianu
Rozkładając dany wielomian na czynniki może się zdarzyć następująca sytuacja:

\(\displaystyle{ W(x)=x^2-2x+1=(x-1)^2}\)
Wielomian ten ma jeden pierwiastek, 1. Ten pierwiastek jest 2-krotny. Inne przykładowe wielomiany:

\(\displaystyle{ A(x)=(x-4)^6(x+2)^3}\)
W tym przykładzie pierwiastkami są:
4, pierwiastek 6-krotny,
-2, pierwiastek 3-krotny.



tłumacz mi na lżejszych przykładach, ja zdaję na ocenę dopuszczający
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

To jest dokładnie to samo Po prostu trzeba patrzeć do jakiej potęgi jest \(\displaystyle{ (x-a)}\) i to jest krotność pierwiastka \(\displaystyle{ a}\)
.

własność rozkładu wielomianu na czynniki stopnia co najwyżej drugiego

Jeśli się nie mylę to tutaj po prostu chodzi o to, że każdy wielomian da się rozłożyć na czynniki będące wielomianami co najwyżej \(\displaystyle{ 2}\) stopnia. Udowodnił to Gauss, to tak w ramach ciekawostki.

pojęcie równania wielomianowego stopnia n

Rozwiązać równanie znaczy znaleźć takie liczby, dla których równanie jest spełnione. W równaniach wielomianowych chodzi o to, żeby wszystko przenieść na jedną stronę i rozłożyć na czynniki przyrównując do zera. Można, jak dobrze pamiętasz, rozkładać na czynniki przy pomocy wzorów skróconego mnożenia, grupowania i tw. Bezout.

Tak na rozgrzewkę
zad
Znajdź liczby spełniające równanie:
\(\displaystyle{ (x+5)(x^2+x-20)(x^2-5)=0}\)
\(\displaystyle{ (x+5)(x^2+x-20)(x^2-5)=(x+5)(x-4)(x+5)(x-\sqrt{5})(x+\sqrt{5})}\) ( ten trójmian kwadratowy został przedstawiony w postaci iloczynowej, delta i te sprawy )
Teraz, żeby lewa strona była równa zero, któryś z nawiasów musi być równy \(\displaystyle{ 0}\). Zatem
\(\displaystyle{ x=-5 x=4 x=\sqrt{5} x=-\sqrt{5}}\)
Teraz przykład dla Ciebie:
\(\displaystyle{ (2x^2+9x+9)(9x^2 +1)=0}\)

I jeszcze jedno dla Ciebie, żebyś się nie nudził
Znajdź pierwiastki podanego wielomianu i ustal ich krotności.
\(\displaystyle{ a) x^7(x-1)^3 (x+2) (x+5)^5 \qquad b) x(x+3)^2 (2x-1)^3 (x+3) x^2}\)

1. wzory skróconego mnożenia

Rozwiąż równania:
\(\displaystyle{ a) (2x-1)^2=100 \qquad b) (5-2x)^2=(3+x)^2 \qquad c) (5-x)^3=-8 \qquad d) x^2(x-5)=x^2 \qquad e) x(3-2x)=(3-2x)^2}\)


Rozwiązania
a) \(\displaystyle{ (2x-1)^2=10^2 (2x-1)^2-10^2=0}\)
Skorzystajmy w tym miejscu z wzoru na różnicę kwadratów.
\(\displaystyle{ (2x-1)^2-10^2=(2x-1+10)(2x-1-10)=(2x+9)(2x-11)=2(x+4\frac{1}{2})2(x-5\frac{1}{2})=0 x=-4\frac{1}{2} x=5\frac{1}{2}}\)

b) \(\displaystyle{ (5-2x)^2=(3+x)^2 (5-2x)^2-(3+x)^2=0}\)
Tutaj podobnie jak wyżej skorzystajmy z tego samego wzoru.
\(\displaystyle{ (5-2x)^2-(3+x)^2=(5-2x+3+x)(5-2x-3-x)=(8-x)(2-3x)=3(8-x)(\frac{2}{3}-x)=0 x=8 x=\frac{2}{3}}\)

c) \(\displaystyle{ (5-x)^3=-8 (5-x)^3+2^3=0}\)
Tutaj skorzystamy ze wzoru na sumę sześcianów.
\(\displaystyle{ (5-x)^3+2^3=(7-x)((5-x)^2-2(5-x)+4)=(7-x)(25-10x+x^2-10+2x+4)=(7-x)(x^2-8x+19)=0}\)
\(\displaystyle{ \Delta=(-8)^2-4\cdot 19 x^2(5-x)-x^2=0 x^2(5-x-1)=x^2(4-x)=0}\)
Zatem rozwiązaniami tego równania są liczby \(\displaystyle{ x=0 x=4}\).

e) Spróbuj zrobić sam. Podpowiem, że trzeba zrobić to tak jak w e)

2. Grupowanie lub tw. Bezout
Rozwiąż równania
\(\displaystyle{ a) 4x^4 -5x^2 +1=0 \qquad b) 6x^3+6x^2 -3x -3 \qquad c) 2x^5-18x^3 +2x^2 -18=0 \qquad 5=3x+5x^4 -3x^5}\)

Rozwiązania
a) \(\displaystyle{ 4x^4 -5x^2 +1=4x^4 -4x^2 -x^2+1=4x^2(x^2+1)-(x^2+1)=(4x^2 -1)(x^2+1)=0}\)
Drugi czynnik nie może być równy \(\displaystyle{ 0}\) ( dlaczego?), zajmijmy się pierwszym.
\(\displaystyle{ 4x^2-1=0 x^2=\frac{1}{4} x=\frac{1}{2} x=-\frac{1}{2}}\)
b) To zrób sam
c) To też, robi się prawie identycznie.
d) \(\displaystyle{ 5=3x+5x^4 -3x^5 3x^5-5x^4 -3x+5=x^4(3x-5)-(3x-5)=(3x-5)(x^4-1)=0}\)
\(\displaystyle{ 3x-5=0 x^4-1=0}\)
\(\displaystyle{ x=\frac{5}{3} x=1 x=-1}\).
Ostatnio zmieniony 11 sie 2008, o 20:12 przez frej, łącznie zmieniany 1 raz.
prozac
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 18
Rejestracja: 6 sie 2008, o 22:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z brzucha
Podziękował: 2 razy

teoria wielomiany

Post autor: prozac »

frej jak zwykle rozbudowana definicja, a tak nie mogłoby być?

pojęcie równania wielomianowego stopnia n
Równanie wielomianowe powstaje wtedy, kiedy przyrównujemy dany wielomian do zera, przykład:
\(\displaystyle{ W(x)=x^3-2x^2-x+2}\)
\(\displaystyle{ x^3-2x^2-x+2=0}\)
Równanie to jest stopnia 3.




?
frej

teoria wielomiany

Post autor: frej »

Mogłoby tak być. Napisałem tyle, ponieważ oprócz takiej definicji, którą podałeś, chciałem Ci przybliżyć rozwiązywanie takich równań wielomianowych. Bo chyba o to chodziło, tak?

Co do definicji, to oczywiście jest ok.
sigma_algebra1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 384
Rejestracja: 3 maja 2007, o 22:44
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Wrocław
Pomógł: 92 razy

teoria wielomiany

Post autor: sigma_algebra1 »

Niby ok ale można się "czepiać" . Równanie wielomianowe to równanie postaci W(x) = 0, gdzie W(x) jest wielomianem.
Niby to samo, ale jeśli przyrównasz Twój wielomian do 2 to dalej będzie równanie wielomianowe (czy tez algebraiczne). Niby szczegół ale dla mnie robi różnicę.
ODPOWIEDZ