sprawdzenie kilku zadań

Własności wielomianów; pierwiastki, współczynniki. Dzielenie wielomianów. Wzory Viete'a. RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI wielomianowe (wyższych stopni). Rozkład na czynniki.
Awatar użytkownika
tomek205
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 141
Rejestracja: 20 wrz 2009, o 13:36
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 9 razy
Pomógł: 3 razy

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: tomek205 »

Poproszę o sprawdzenie:
1. Rozwiąż równanie:
a)\(\displaystyle{ x^3-5x^2+4x=0}\)
b)\(\displaystyle{ 4x^3-12x^2=0}\)

a) \(\displaystyle{ x(x^2-5x+4)=0}\)
\(\displaystyle{ x=0}\), delta\(\displaystyle{ =9}\), \(\displaystyle{ x_1=1}\) i \(\displaystyle{ x_2=4}\)

b)\(\displaystyle{ 4x^2(x-3)=0}\)
\(\displaystyle{ x=0}\) v \(\displaystyle{ x=3}\)

2. Rozłóż wielomian na czynniki grupując jego wyrazy:
a)\(\displaystyle{ u(x)=x^3+2x^2+3x+6}\)
\(\displaystyle{ u(x)=x^2(x+2)+3(x+2)}\)
\(\displaystyle{ u(x)=(x^2+3)(x+2)}\)
\(\displaystyle{ x^2+3=0}\): sprzeczność i \(\displaystyle{ x=-2}\)

b)\(\displaystyle{ u(x)=x^3-2x^2-9x+19}\)
\(\displaystyle{ u(x)=x^2(x-2)-9(x-2)}\)
\(\displaystyle{ (x^2-9)(x-2)=0}\)
\(\displaystyle{ (x-3)(x+3)(x-2)=0}\)
\(\displaystyle{ x=3}\) v \(\displaystyle{ x=-3}\) v \(\displaystyle{ x=2}\)

3. Rozłóż wielomian na czynniki liniowe:
\(\displaystyle{ w(x)=x^4+x^3-2x^2}\)
\(\displaystyle{ w(x)=x^2(x^2+x-2)}\)
\(\displaystyle{ x=0}\)
delta=9
\(\displaystyle{ x_1=-2}\) i \(\displaystyle{ x_2=1}\)
\(\displaystyle{ w(x)=x^2(x-2)(x+1)}\)
Awatar użytkownika
JakimPL
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2401
Rejestracja: 25 mar 2010, o 12:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 43 razy
Pomógł: 459 razy

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: JakimPL »

Nie widzę błędów poza ostatnią linijką. Jeżeli \(\displaystyle{ x=\red - \black 2}\), to w postaci iloczynowej wygląda to tak: \(\displaystyle{ (x \red + \black 2)}\). Analogicznie z drugim iloczynem.

Jeśli nadal jesteś nieufny, to wymnóż otrzymane nawiasy, powinieneś dojść do pierwotnej postaci.
Awatar użytkownika
tomek205
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 141
Rejestracja: 20 wrz 2009, o 13:36
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 9 razy
Pomógł: 3 razy

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: tomek205 »

dzięki
Awatar użytkownika
Pan_Pietrucha
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 26 kwie 2010, o 01:20
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 1 raz

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: Pan_Pietrucha »

Masz błąd w ostatniej linice. W postaci iloczynowej zapisuje się (x-\(\displaystyle{ x _{1}}\))(x-\(\displaystyle{ x_{2}}\)) . Ponadto jeśli to mają być czynniki liniowe to chyba powinno się zapisać xx zamiast \(\displaystyle{ x ^{2}}\)
Awatar użytkownika
JakimPL
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2401
Rejestracja: 25 mar 2010, o 12:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 43 razy
Pomógł: 459 razy

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: JakimPL »

To już chyba jest kosmetyka - zresztą \(\displaystyle{ x^2}\) to skrócony zapis \(\displaystyle{ x \cdot x}\) . Nie spotkałem się, żeby w tego typu zadaniach ktokolwiek wymagał podanego przez Ciebie zapisu przy \(\displaystyle{ (x - x_n)}\) gdzie \(\displaystyle{ x_n=0}\). Tak samo nie zaznacza się na ogół pierwiastków podwójnych, przykładowo \(\displaystyle{ (x-3)^2}\) jako \(\displaystyle{ (x-3)(x-3)}\).
Awatar użytkownika
erina
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 230
Rejestracja: 29 mar 2010, o 20:14
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Pruszków
Pomógł: 38 razy

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: erina »

Hm... jeśli w poleceniu masz "rozłóż na czynniki", to chyba nie musisz potem znajdować miejsc zerowych.
Czyli w 2 zadaniu ostatnie linijki są, moim zdaniem, niepotrzebne.
Awatar użytkownika
Pan_Pietrucha
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 26 kwie 2010, o 01:20
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 1 raz

sprawdzenie kilku zadań

Post autor: Pan_Pietrucha »

JakimPL pisze:To już chyba jest kosmetyka - zresztą \(\displaystyle{ x^2}\) to skrócony zapis \(\displaystyle{ x \cdot x}\) . Nie spotkałem się, żeby w tego typu zadaniach ktokolwiek wymagał podanego przez Ciebie zapisu przy \(\displaystyle{ (x - x_n)}\) gdzie \(\displaystyle{ x_n=0}\). Tak samo nie zaznacza się na ogół pierwiastków podwójnych, przykładowo \(\displaystyle{ (x-3)^2}\) jako \(\displaystyle{ (x-3)(x-3)}\).
To na pewno jest kosmetyka . W moim liceum, jeśli polecenie brzmiało rozłóż na czynniki liniowe, trzeba było na takowe rozłożyć. Nauczyciele obcinali punkty za zadnia, jeśli się zapisało w skróconej formie. Nie wiem, czy tak na pewno trzeba robić. Lepiej żeby się jakiś nauczyciel wypowiedział.
ODPOWIEDZ