Czy wyrażenie jest wielomianem?
-
- Użytkownik
- Posty: 370
- Rejestracja: 29 gru 2009, o 19:49
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznań
- Podziękował: 45 razy
- Pomógł: 8 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
Proszę o wyjaśnienie dlaczego \(\displaystyle{ W(x)= \sqrt{x}}\) i \(\displaystyle{ W(x)=(x ^{3}+x+1) ^{-1}}\) nie jest wielomianem?
-
- Użytkownik
- Posty: 10
- Rejestracja: 8 sty 2013, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 2 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
A jaki jest algorytm aby sprawdzić czy dane wyrażenie jest wielomianem(bez użycia pochodnej)?
Bo problem jest przy napisaniu programu w mathematice ... nie wiem jak przekształcić wyrażenie żeby operować na potęgach
Bo problem jest przy napisaniu programu w mathematice ... nie wiem jak przekształcić wyrażenie żeby operować na potęgach
-
- Użytkownik
- Posty: 344
- Rejestracja: 14 lut 2013, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nisko
- Podziękował: 19 razy
- Pomógł: 52 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
Wynika to z definicji wielomianu. N należy do liczb naturalnych
W 1 przypadku N = 1/2, w drugim jest to funkcja wymierna.
Gdzie tutaj pochodne?
W 1 przypadku N = 1/2, w drugim jest to funkcja wymierna.
Gdzie tutaj pochodne?
-
- Użytkownik
- Posty: 10
- Rejestracja: 8 sty 2013, o 18:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 2 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
bo chodzi o to jak sie odnosic do tych potęg w mathematice ale to pytanie chyba na inny dział
- yorgin
- Użytkownik
- Posty: 12762
- Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 17 razy
- Pomógł: 3440 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
Wielomian jest funkcją postaciwaga pisze:Proszę o wyjaśnienie dlaczego \(\displaystyle{ W(x)= \sqrt{x}}\) i \(\displaystyle{ W(x)=(x ^{3}+x+1) ^{-1}}\) nie jest wielomianem?
\(\displaystyle{ W(x)=a^nx_n+a_{n-1}x^{n-1}+\ldots+a_1x+a_0}\), gdzie \(\displaystyle{ a_i\in\RR}\) oraz \(\displaystyle{ n\in\NN}\). A żadna z wymienionych przez Ciebie takiej postaci nie ma.
-
- Użytkownik
- Posty: 5101
- Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 1001 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
Najpierw trzeba ustalić, czy rozmawiamy o wielomianach jako o wyrażeniach (tak jak na studiach matematycznych, a przynajmniej na algebrze), czy funkcjach (tak jak w szkole).
Jeśli to pierwsze, to nie są to wielomiany, bo jest symbol \(\displaystyle{ \sqrt{\phantom{2}}}\) i jest potęga o wykładniku nienaturalnym.
Jeśli rozmawiamy o funkcjach, to metodą rozwiązania może być spojrzenie na dziedzinę funkcji albo na zbiór miejsc zerowych, granice, różniczkowalność itp.
Jeśli to pierwsze, to nie są to wielomiany, bo jest symbol \(\displaystyle{ \sqrt{\phantom{2}}}\) i jest potęga o wykładniku nienaturalnym.
Jeśli rozmawiamy o funkcjach, to metodą rozwiązania może być spojrzenie na dziedzinę funkcji albo na zbiór miejsc zerowych, granice, różniczkowalność itp.
-
- Użytkownik
- Posty: 5101
- Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 1001 razy
Czy wyrażenie jest wielomianem?
Tak, oczywiście tu dziedziny wystarczą. Ale jak widzę takie polecenie, to od razu mi przychodzi do głowy kolejne pytanie: czy istnieje taki wielomian \(\displaystyle{ w}\), że \(\displaystyle{ w(x)=\sqrt{x}}\) dla \(\displaystyle{ x\ge0}\). I tu z pomocą przyjdzie albo nieróżniczkowalność w zerze, albo zbadanie asymptotyki i otrzymanie sprzeczności \(\displaystyle{ 0<\deg w<1}\).
Za to autorzy podręczników czasem przesadzają i dają podobne zadania (z wielomianem albo z funkcją wymierną), gdzie dziedzina nie wystarcza i uczniowie nie mają dostępnych żadnych narzędzi do rozwiązania zadania. Z własnego doświadczenia wiem, że nauczyciele też nie widzą tu problemu i mówią, że dana funkcja nie jest wielomianem, bo nie wygląda jak wielomian.
Za to autorzy podręczników czasem przesadzają i dają podobne zadania (z wielomianem albo z funkcją wymierną), gdzie dziedzina nie wystarcza i uczniowie nie mają dostępnych żadnych narzędzi do rozwiązania zadania. Z własnego doświadczenia wiem, że nauczyciele też nie widzą tu problemu i mówią, że dana funkcja nie jest wielomianem, bo nie wygląda jak wielomian.