Małe twierdzenie Fermata, postać skrócona

Podzielność. Reszty z dzielenia. Kongruencje. Systemy pozycyjne. Równania diofantyczne. Liczby pierwsze i względnie pierwsze. NWW i NWD.
gszpetkowski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 25 lis 2013, o 16:59
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

Małe twierdzenie Fermata, postać skrócona

Post autor: gszpetkowski »

Na wstępnie chciałbym zaznaczyć, że bardziej jestem programistą niż matematykiem i mogę coś przeinaczać. W do liczb pierwszych natrafiłem na małe twierdzenie Fermata w postaci:

\(\displaystyle{ a^{n}\equiv a \pmod{n}}\) (3.2)

Twierdzenie zostało przedstawione w postaci, że jeżeli \(\displaystyle{ n}\) jest liczbą pierwszą, to dla każdego całkowitego \(\displaystyle{ a}\) zachodzi relacja przystawania modulo (ang. congruence) dla liczb \(\displaystyle{ a^{n}}\) oraz \(\displaystyle{ a}\) względem \(\displaystyle{ n}\). Innymi słowy zachodzi \(\displaystyle{ n \mid a^{n} - a}\). Nie zgłębiając w dowód trafiłem następnie na alternatywną postać, mianowicie:

\(\displaystyle{ a^{n-1}\equiv 1 \pmod{n}}\) (3.3)

W wolnym tłumaczeniu zostało to opatrzone komentarzem, że gdy \(\displaystyle{ a}\) is względnie pierwsze (ang. coprime) z \(\displaystyle{ n}\), to możliwe jest podzielenie obydwu stron (3.2). Postać (3.3) zachodzi w sytuacji gdy \(\displaystyle{ n}\) jest liczbą pierwszą i \(\displaystyle{ n}\) nie dzieli \(\displaystyle{ a}\).

Nie jestem natomiast pewien w jaki sposób można przejść z postaci (3.2) do (3.3) i czy poniższy sposób rozumowania jest poprawny:

\(\displaystyle{ a^{n}\equiv a \pmod{n}}\)
\(\displaystyle{ a \cdot a^{n-1}\equiv a \cdot 1 \pmod{n}}\)
\(\displaystyle{ n \mid a \cdot a^{n-1} - a \cdot 1}\)
\(\displaystyle{ n \mid a \cdot (a^{n-1} - 1)}\)

Ostatnie o ile dobrze pamiętam można przedstawić także w postaci, że istnieje takie \(\displaystyle{ k}\) całkowite, że:

\(\displaystyle{ a \cdot (a^{n-1} - 1) = n \cdot k}\)

a zatem (zero oczywiście nie jest liczbą pierwszą):