Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Podzielność. Reszty z dzielenia. Kongruencje. Systemy pozycyjne. Równania diofantyczne. Liczby pierwsze i względnie pierwsze. NWW i NWD.
Valiors
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 162
Rejestracja: 3 paź 2012, o 17:20
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 68 razy
Pomógł: 3 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Valiors »

1. Ostatnią cyfrą liczby \(\displaystyle{ 2^{1990}}\) jest:
a. \(\displaystyle{ 2}\)
b. \(\displaystyle{ 4}\)
c. \(\displaystyle{ 6}\)
d. \(\displaystyle{ 8}\)
2. Wartością wyrażenia \(\displaystyle{ \frac{\sqrt{147} - \sqrt{48} }{\sqrt{3}}}\) jest:
a. \(\displaystyle{ 3}\)
b. \(\displaystyle{ \sqrt{3}}\)
c. \(\displaystyle{ 2\sqrt{3}}\)
d. \(\displaystyle{ \sqrt{33}}\)
3. Jaka jest \(\displaystyle{ 135.}\) cyfra po przecinku w rozwinięciu dziesiętnym liczby \(\displaystyle{ \frac{2}{7}}\) ?
a. \(\displaystyle{ 4}\)
b. \(\displaystyle{ 1}\)
c. \(\displaystyle{ 5}\)
d. \(\displaystyle{ 7}\)

Bardzo proszę o wytłumaczenie jak zrobić te zadania. Byłbym wdzięczny gdybyście napisali to w jak najprostszym języku, bez tych wszystkich funkcji matematycznych itp.
Ostatnio zmieniony 3 paź 2012, o 18:39 przez loitzl9006, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Nieczytelny zapis - brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm . Temat umieszczony w złym dziale.
Awatar użytkownika
Althorion
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4541
Rejestracja: 5 kwie 2009, o 18:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 9 razy
Pomógł: 662 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Althorion »

Bardzo proszę o wytłumaczenie jak zrobić te zadania. Byłbym wdzięczny gdybyście napisali to w jak najprostszym języku, bez tych wszystkich funkcji matematycznych itp.
Już chociażby odejmowanie i pierwiastkowanie są funkcjami, tak więc będzie z tym pewien problem… Mogę się natomiast podzielić podpowiedziami.

Ad 1.:
Zauważ jak zmienia się ostatnia cyfra kolejnych potęg dwójki.
Ad 2.:
Rozłóż liczby pod pierwiastkami na czynniki pierwsze, będzie Ci łatwiej upraszczać.
Ad 3.:
Rozwiń i znajdź okres.
Valiors
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 162
Rejestracja: 3 paź 2012, o 17:20
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 68 razy
Pomógł: 3 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Valiors »

Najbardziej zależy mi na zadaniu 1. Zauważyłem, że ostatnia cyfra zawsze wynosi kolejno 2, 4, 8, 6. Mimo namysłu, dalej mam pustkę w głowie. Możesz mi podać jeszcze jakąś podpowiedź? Myślałem trochę o dzieleniu, ale nie mogę nic wykombinować.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5221 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Premislav »

\(\displaystyle{ 2 ^{10}=1024}\)
jeśli taką liczbę podniesiemy do potęgi parzystej (wykładnik naturalny, nierówny \(\displaystyle{ 0}\)), to ostatnią cyfrą będzie... właśnie, co?
Jeśli podniesiemy do nieparzystej... to samo pytanie. Dość łatwo to sprawdzić (nie trzeba się zresztą męczyć przy tym z potęgowaniem takiej liczby, można sprawdzić ogólnie dla liczb w postaci \(\displaystyle{ 10k+4, k \in N}\)).
Valiors
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 162
Rejestracja: 3 paź 2012, o 17:20
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 68 razy
Pomógł: 3 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Valiors »

No i wszystko jasne . Jak mogłem być tak bezmyślny? Dziękuje wam obojgu za pomoc.
Ostatnio zmieniony 4 paź 2012, o 19:59 przez Valiors, łącznie zmieniany 1 raz.
Hassgesang
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 26 mar 2012, o 20:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 17 razy

Zadania na poziomie konkursu w gimnazjum.

Post autor: Hassgesang »

Przecież \(\displaystyle{ 2^7=128}\)
ODPOWIEDZ