Strona 1 z 1
Właściwości oscylacyjne zawieszenia w samochodzie
: 16 cze 2015, o 00:00
autor: aGabi94
Wyobraź sobie,że badamy właściwości oscylacyjne układu zawieszenia w samochodzie o masie \(\displaystyle{ 2000 kg}\). Zawieszenie obciążone "całym" samochodem siada o \(\displaystyle{ 10 cm}\), a amplituda drgań zmniejsza się o \(\displaystyle{ 50 \%}\) w ciągu jednego cyklu. Wyznacz a) stałą sprężystości resorów\(\displaystyle{ k}\), b) stałą tłumienia amortyzatorów\(\displaystyle{ b}\) dla jednego koła, zakładając,że na każde koło przypada\(\displaystyle{ 500 kg}\) masy samochodu. Proszę o pomoc.
Czy w a) wystarczy wykorzystać wzór \(\displaystyle{ F=kx}\) ?
Właściwości oscylacyjne zawieszenia w samochodzie
: 16 cze 2015, o 04:41
autor: SlotaWoj
Ad. a) Tak, ale należy założyć, że przy każdym kole jest
niezależny resor.
Ad. b)
Jeśli to
\(\displaystyle{ b}\) jest użyte w równaniu ruchu tak:
- \(\displaystyle{ \mbox{...}+b\frac{dx(t)}{dt}+\mbox{...}}\)
to jest ono powiązane z:
- \(\displaystyle{ \beta=\frac{b}{2m}}\)
występującym w rozwiązaniu równania ruchu, które jest takie:
- \(\displaystyle{ x(t)=A_0e^{-\beta t}\cos(\omega t+\phi_0)}\)
gdzie
\(\displaystyle{ A_0}\) i
\(\displaystyle{ \phi_0}\) to początkowe: amplituda i faza drgań,
oraz bezwymiarowym współczynnikiem tłumienia:
- \(\displaystyle{ \zeta=\frac{b}{2\sqrt{mk}}}\)
używanym we wzorze na częstość drgań tłumionych:
- \(\displaystyle{ \omega=\omega_0 \sqrt{1-\zeta^2}}\)
gdzie
\(\displaystyle{ \omega_0=\sqrt{\frac{k}{m}}}\) to częstość drgań nietłumionych.
Występujący w rozwiązaniu równania ruchu czynnik poprzedzający
\(\displaystyle{ \cos}\) czasami zapisuje się tak:
- \(\displaystyle{ A(t)=A_0e^{-\beta t}}\)
Z zadaniu jest:
- \(\displaystyle{ \frac{A(T)}{A(0)}=\frac{1}{2}}\)
gdzie
\(\displaystyle{ T=\frac{2\pi}{\omega}}\) to okres drgań tłumionych.