Obliczenie siły w przenośniku

klof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 26 lut 2012, o 11:28
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: klof »

Witam wszystkich.
Zadanie polega na wyliczeniu oporów ruchu przenośnika zgrzebłowego w celu obliczenia siły \(\displaystyle{ S _{4}}\). Urobek transportowany jest "w dół".
Dane do zadania:
\(\displaystyle{ \alpha = 15 stopni}\)- kąt podłużny nachylenia przenośnika
\(\displaystyle{ L=150 m}\)- długość przenośnika
S\(\displaystyle{ _{3} =70 kN}\)- wartość siły \(\displaystyle{ S _{3}}\)
\(\displaystyle{ q _{u} =120 \frac{Mg}{km}}\) - masa urobku
\(\displaystyle{ q _{ł} =39}\) \(\displaystyle{ \frac{kg}{m}}\) - masa zgrzebeł z łancuchami
\(\displaystyle{ f _{1} =0,25}\)- współczynnik tarcia zgrzebeł i łańcuchów o płytę ślizgową
\(\displaystyle{ f _{2} =0,4}\)- współczynnik tarcia urobku o płytę ślizgową

Prosiłbym również o podanie wskazówek, jak wyglądałoby rozpisanie sił w przypadku, gdy kąt nachylenia przenośnika wynosi 0 stopni.


Oto zdjęcie poglądowe:
AU
AU
29n78zm.jpg (15.25 KiB) Przejrzano 191 razy
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: kruszewski »

A co "zalecają" przedmiotowe podręczniki?
Forum pomoże ale nie zrobi roboty za PT Pytającego.
W.Kr.
klof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 26 lut 2012, o 11:28
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: klof »

W analogicznym przykładzie, którego zdjęcie zamieszczam poniżej, opory ruchu są dla mnie zrozumiałe. Moje zadanie muszę w taki sam sposób rozpisać. Chodzi mi głównie o znak - wszystkie te opory mają znak "-", ponieważ urobek transportowany jest w górę, więc będą zwiększały wartość siły na "górze". Mam jednak kłopot z ustaleniem znaków dla przykładu umieszczonego na forum. Podręcznik głosi, że siły składowe oporów ruchu, które zwiększają siłę w punkcie (w naszym przypadku w punkcie 4) przyjmujemy ze znakiem "+', a siły składowe zmniejszające siłę w punkcie przyjmujemy ze znakiem "-".
Co do ustalenia znaku oporów od ruchu łańcucha i oporów od ruchu urobku (współczynniki f1 i f2) nie mam wątpliwości - będzie to znak dodatni, ponieważ tarcie sprawi, że w punkcie 4 pojawią się większe napięcia i w konsekwencji pojawi się większa siła (i oczywiście strzałki będą skierowane w górę).
Mam jednak problem z rozstrzygnięciem wpływu ciężaru urobku i ciężaru łańcuchów i zgrzebeł.

Rozpisanie sił w podobnym przykładzie:
AU
AU
25iyu4h.jpg (15.25 KiB) Przejrzano 191 razy
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: kruszewski »

Siły te, o której Kolega pisze, to składowe sił ciężkości zgrzebeł z łańcuchem i nadawy, urobku. Siły te są skierowane wzdłuż gałęzi łańcuchów, jako te, które należy pokonać przy transporcie nadawy w górę. Mają więc znak plus, są "dodatniej" wartości. Gdyby bęben napędowy był niżej niż zwrotny, wtedy składowe te byłyby skierowane do bębna napędowego, pomniejszając siły w gałęziach łańcucha. Można to wyobrazić sobie jako "wspomaganie napędu przez siły składowe od grawitacji". Są więc "ujemne" wg tej konwencji, bo pomniejszają potrzebną siłę obwodową na bębnie napędowym.
A prywatnie, to takie określenie mnie się nie podoba.
W.Kr.
klof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 26 lut 2012, o 11:28
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: klof »

Dziękuję za odpowiedź. Czy mógłby Pan jeszcze powiedzieć, skąd bierze się przy składowych związanych z tarciem \(\displaystyle{ cos\alpha}\)?
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: kruszewski »

Jeżeli popatrzeć na wzór wg którego określa się siłę tarcia: \(\displaystyle{ T=N \cdot \mu}\)
i zauważymy, że siła \(\displaystyle{ N}\) jest prostopadłą do powierzchni, tu nachylonego pod kŧem \(\displaystyle{ \alpha}\) do poziomu dna koryta przenośnika, to składowa normalna ciężaru ma postać:
\(\displaystyle{ N=G \cdot cos \alpha}\) lub:
\(\displaystyle{ \frac{N}{G}= cos \alpha}\)
Jak widać, jest to "współczynnik proporcjonalności" reakcji płaszczyzny równi do ciężaru na niej położonego zależny od kąta \(\displaystyle{ \alpha}\) nachylenia równi.
kacperkusta
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 10 maja 2018, o 11:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice

Re: Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: kacperkusta »

Witam, mam podobne zadanie. Czy mógłbym prosić o rozrysowane siły z zadania jak temacie.
Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.-- 10 maja 2018, o 11:28 --Witam, mam podobne zadanie. Czy mógłbym prosić o rozrysowane siły z zadania jak temacie.
Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Obliczenie siły w przenośniku

Post autor: kruszewski »

Odpowiedzią na list nie będzie odrobienie zadania za Kolegę.
Proszę pokazać tu swoje starania włożone w rozwiązanie problemu.
ODPOWIEDZ