Witam,
Mam kilka pytań dotyczących momentu obrotowego silnika. Jeżeli dobrze rozumiem, to moment mówi nam ile newtonów/kilogramów silnik jest w stanie przenieść na danym ramieniu. Czyli moment o wartości 1 Nm, (biorąc pod uwagę iż 1 N to ok 0,1 Kg ;z przyspieszenia ziemskiego) daje nam możliwość przeniesienia ok 0.1 Kg obciążenia na ramieniu jednego metra, a tym ramieniem może być np koło zębate o takiej średnicy nałożone na wał silnika, dobrze myślę ?
Dla przykładu jeżeli mam silnik o momencie 0.21 mN m to daje to 0,021 N cm, a wiec pozwoli przenieść 0,0021 Kg = 2,1 g na ramieniu 1 cm, czy tak ? Tym samym gdyby przeznaczeniem silnika był pojazd, to jego masa nie może przekraczać 2,1 g ?
Jeżeli dokumentacja nie podaje momentu to jak go wyznaczyć na podstawie ilości obrotów oraz charakterystyki prądowej ?
Dziękuję.
Moment silnika
- siwymech
- Użytkownik
- Posty: 2429
- Rejestracja: 17 kwie 2012, o 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nowy Targ
- Podziękował: 8 razy
- Pomógł: 608 razy
Moment silnika
1.Moment obrotowy M na wale silnika o mocy P i obrotach n
(1)\(\displaystyle{ M[Nm]=9550 \frac{P}{n}}\),
P[kW], n[obr/min]
2.Moc silnika P w ruchu obrotowym.
(2)\(\displaystyle{ P= \frac{M \cdot n}{9550} [kW]}\)
..................................
P i n na tabliczce znamionowej silnika.
.................................................
Moment siły- obrotowy ogólnie;
\(\displaystyle{ Mo=F[N] \cdot r[m]}\)
F- siła obwodowa
r- ramię działania siły
(1)\(\displaystyle{ M[Nm]=9550 \frac{P}{n}}\),
P[kW], n[obr/min]
2.Moc silnika P w ruchu obrotowym.
(2)\(\displaystyle{ P= \frac{M \cdot n}{9550} [kW]}\)
..................................
P i n na tabliczce znamionowej silnika.
.................................................
Moment siły- obrotowy ogólnie;
\(\displaystyle{ Mo=F[N] \cdot r[m]}\)
F- siła obwodowa
r- ramię działania siły
- Kamil Wyrobek
- Użytkownik
- Posty: 644
- Rejestracja: 24 paź 2010, o 17:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 60 razy
Moment silnika
\(\displaystyle{ P = U \cdot I}\)
W ten sposób odczytasz moc jaką powinien mieć silnik.
Moc ta zamieniana jest przez stojan na moment obrotowy.
Gdyby nie straty w łożyskach, straty w uzwojeniu itp. obie te wartości byłyby sobie równe.
Znając moc silnika z charakterystyki prądowo - napięciowej jesteś w stanie obliczyć (w przybliżeniu)
moment z jakim będzie pracować wał wyjściowy silnika ze wzorów jakie podał p. siwymech,
W ten sposób odczytasz moc jaką powinien mieć silnik.
Moc ta zamieniana jest przez stojan na moment obrotowy.
Gdyby nie straty w łożyskach, straty w uzwojeniu itp. obie te wartości byłyby sobie równe.
Znając moc silnika z charakterystyki prądowo - napięciowej jesteś w stanie obliczyć (w przybliżeniu)
moment z jakim będzie pracować wał wyjściowy silnika ze wzorów jakie podał p. siwymech,
-
- Użytkownik
- Posty: 490
- Rejestracja: 11 sty 2011, o 19:54
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 261 razy
- Pomógł: 7 razy
Moment silnika
Dzięki za pomoc, co do moich rozważań z pierwszego postu to czy są on poprawne? Chodzi mi o to jaki min. moment / moc musi mieć silnik, aby poruszyć dany pojazd czy przenieść obciążenie ?
Dzięki.
Dzięki.