Mnemotechnika w matematyce

Miejsce wymiany doświadczeń dla nauczycieli i wykładowców.
macik1423
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 875
Rejestracja: 8 paź 2009, o 10:13
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: R do M
Podziękował: 56 razy
Pomógł: 234 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: macik1423 »

Witam, czy macie jakieś mnemotechniczne sposoby zapamiętywania wzorów, pojęć matematycznych?
Podam tutaj znane dla mnie przykłady:
1) zapamiętanie nazw liczb w dzieleniu/odejmowaniu: "kobietę puszczamy zawsze przodem, więc dzielna/odjemna (kobieta) jest przed dzielnikiem/odjemnikiem (panem)",
2) rozpoznanie czy ułamek typu \(\displaystyle{ \frac{7}{7}}\) jest ułamkiem niewłaściwym: "jesteś na urodzinach i zjadasz \(\displaystyle{ \frac{7}{7}}\) tortu, pozostałe osoby są na ciebie złe, że zjadłeś cały tort, jak się wtedy czujesz: niewłaściwie",
3) dzielenie przez zero: "zapamiętaj cholero nie dziel przez zero",
4) odcięta: "X przypomina nożyczki, więc ta oś jest osią odciętych",
5) wzory Viete'a: "słowo baca",
6) znaki funkcji trygonometrycznych:
"W pierwszej ćwiartce same plusy,
w drugiej tylko sinus,
w trzeciej tangens i kotangens,
a w czwartej kosinus."
7) funkcja wypukła: "w słowie wypukła występuje litera u, czyli krzywa, która leży nad styczną (tak jakby krzywa była literą u) jest funkcją wypukłą".
loitzl9006
Moderator
Moderator
Posty: 3050
Rejestracja: 21 maja 2009, o 19:08
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Starachowice
Podziękował: 29 razy
Pomógł: 816 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: loitzl9006 »

o tortach było, to ja w podobnych klimatach:

trójkąty podobne - analogia z ciastami

Przepis na ciasto:
4 szkl. mąki
3 jajka
2 szkl. cukru

chcesz upiec takie samo, ale \(\displaystyle{ 2}\)-krotnie większe:

8 szkl. mąki
6 jajek
4 szkl. cukru

dlatego trójkąty \(\displaystyle{ 4,3,2}\) i \(\displaystyle{ 8,6,4}\) są podobne
norwimaj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5101
Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 1001 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: norwimaj »

macik1423 pisze:1) zapamiętanie nazw liczb w dzieleniu/odejmowaniu: "kobietę puszczamy zawsze przodem, więc dzielna/odjemna (kobieta) jest przed dzielnikiem/odjemnikiem (panem)",
Nie zawsze kobietę puszczamy przodem.
macik1423 pisze:4) odcięta: "X przypomina nożyczki, więc ta oś jest osią odciętych",
Jak sobie poradzisz z sytuacją, gdy na osi odciętych będziesz mieć zmienną \(\displaystyle{ S,}\) a na osi rzędnych \(\displaystyle{ W}\)?
macik1423 pisze:6) znaki funkcji trygonometrycznych:
"W pierwszej ćwiartce same plusy,
w drugiej tylko sinus,
w trzeciej tangens i kotangens,
a w czwartej kosinus."
To nie łatwiej już dowiedzieć się, co to jest ten sinus i kosinus?
loitzl9006 pisze: Przepis na ciasto:
4 szkl. mąki
3 jajka
2 szkl. cukru

chcesz upiec takie samo, ale \(\displaystyle{ 2}\)-krotnie większe:

8 szkl. mąki
6 jajek
4 szkl. cukru

dlatego trójkąty \(\displaystyle{ 4,3,2}\) i \(\displaystyle{ 8,6,4}\) są podobne
Zdolny uczeń zrozumie, że te ciasta są podobne w skali \(\displaystyle{ 2.}\)
macik1423
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 875
Rejestracja: 8 paź 2009, o 10:13
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: R do M
Podziękował: 56 razy
Pomógł: 234 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: macik1423 »

A co z uczniem niezdolnym?
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5220 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: Premislav »

Moim zdaniem uczeń niezdolny może zrozumieć to, co jest na poziomie szkoły średniej lub niższym (no OK, szkoły bywają bardzo różne, ale powiedzmy to, co jest w podstawie programowej), jeśli tylko włoży odpowiednio dużo pracy. Inna sprawa, że nie widzę powodu, by ktoś, kto nie wiąże swojej przyszłości z matematyką ani tego nie lubi, poświęcał ten czas, ale systemu edukacji nie zmienię.
Raczej bym powiedział, że to jest dobry sposób dla ucznia leniwego, któremu się nie chce zastanowić nad sensem tego, czego się uczy.

A żeby nie offtopować, dorzucę totalny hit z pierwszej liceum (gdy to zobaczyłem, zrobiło mi się przykro, mimo że ja jestem z tych niezdolnych):
przy rozwiązywaniu nierówności z wartością bezwzględną typu
\(\displaystyle{ \left|\text{ jakieś wyrażenie } \right| \ge \text{ jakaś liczba }}\) (no albo nierówność w drugą stronę) uczniowie mogą mieć problem ze skojarzeniem, czy rozpatrując przypadki, mają użyć spójnika "\(\displaystyle{ \wedge}\)", czy "\(\displaystyle{ \vee}\)". Ależ żaden problem!
Jeśli mamy nierówność \(\displaystyle{ \left|\text{ jakieś wyrażenie } \right| \ge \text{ jakaś liczba }}\), to kręcimy znakiem nierówności zgodnie z ruchem wskazówek zegara i mamy równoważnie
\(\displaystyle{ \left( \text{ jakieś wyrażenie } \ge\text{ jakaś liczba }\right) \vee \left( \text{ jakieś wyrażenie } \le -\text{ jakaś liczba }\right)}\)
Analogicznie dla nierówności \(\displaystyle{ \left|\text{ jakieś wyrażenie } \right| \le \text{ jakaś liczba }}\) - kręcimy w prawo i mamy koniunkcję.
norwimaj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5101
Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 1001 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: norwimaj »

macik1423 pisze:A co z uczniem niezdolnym?
Nie wiem, czy mam wystarczające kompetencje do wypowiadania się w imieniu pustego zbioru osób, ale zaryzykuję postawienie kilku hipotez:
Hipoteza 1: uczeń mało zdolny spyta, czy dwa razy większy trójkąt ma dwa razy więcej wierzchołków, czym wywoła oburzenie nauczyciela,
Hipoteza 2: obliczy na kalkulatorze, że skala podobieństwa ciast jest równa dokładnie \(\displaystyle{ 0{,}7937005259,}\)
Hipoteza 3: zapyta, o co chodzi.
Konradek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 163
Rejestracja: 29 lis 2011, o 20:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 20 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: Konradek »

Moja nauczycielka w liceum mawiała, że jak się odcina głowę, to poziomo.
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8581
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3349 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: kerajs »

Pamiętaj cholero, nie dzieli się przez zero.


suuuuma, Luuuub, svvvvma, Lvvvvvb


Alternatywa do parzystych i nieparzystych wielokrotności kąta prostego we wzorach redukcyjnych np: \(\displaystyle{ \cos \left( 90 ^{\circ} \pm \alpha \right) , \tan \left( 180 ^{\circ} \pm \alpha \right)}\):
Funkcja, gdy (jej pierwszy kąt) ,,stoi' \(\displaystyle{ \left( 90 ^{\circ}, 270 ^{\circ}\right)}\), to się nudzi więc chodzi i (prze)chodzi (w kofunkcję), a gdy ,,leży' \(\displaystyle{ \left( 0 ^{\circ} , 180 ^{\circ}, 360 ^{\circ}\right)}\) to leży i nigdzie nie (prze)chodzi.


\(\displaystyle{ \begin{array}{cccccc} \alpha &0 ^{\circ}&30 ^{\circ}&45 ^{\circ}&60 ^{\circ}&90 ^{\circ}\\
\sin \alpha & \frac{ \sqrt{0} }{2} &\frac{ \sqrt{1} }{2}&\frac{ \sqrt{2} }{2}&\frac{ \sqrt{3} }{2}&\frac{ \sqrt{4} }{2}\\ \\ \sin \alpha& \sqrt{ \frac{0}{4}} &\sqrt{ \frac{1}{4}} &\sqrt{ \frac{2}{4}} &\sqrt{ \frac{3}{4}} &\sqrt{ \frac{4}{4}}\\ \tan \alpha& \sqrt{ \frac{0}{4}} &\sqrt{ \frac{1}{3}} &\sqrt{ \frac{2}{2}} &\sqrt{ \frac{3}{1}} &\sqrt{ \frac{4}{0}} \end{array}}\)



Mnożenie na palcach (zwłaszcza przez dziewięć)
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Mnemotechnika w matematyce

Post autor: kruszewski »

Kto pamięta z nauki o procentach, kapitale (nie Marksa) że Kapelusz leży na stole?
ODPOWIEDZ