Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Miejsce wymiany doświadczeń dla nauczycieli i wykładowców.
Awatar użytkownika
musialmi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3466
Rejestracja: 3 sty 2014, o 13:03
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PWr ocław
Podziękował: 382 razy
Pomógł: 434 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: musialmi »

Szukaj ambitnych zadań na poziomie podstawówki zamiast dawać podstawowe informacje na poziomie szkoły średniej. To lepiej go rozwinie ;p
pesel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1707
Rejestracja: 8 cze 2010, o 13:09
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 412 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: pesel »

demon_szybkosci pisze:Dodam, że obecnie mój uczeń jest w 1 klasie szkoły podstawowej...
demon_szybkosci pisze:Gorzej, że nauczyciel okazuje się już stanowczo zbyt słaby...
Tak z ciekawośći, składasz samokrytykę?
demon_szybkosci pisze:Będę bardzo wdzięczny za uwagi dotyczące procesu NAUCZANIA i MOTYWOWANIA ucznia, a nie dotyczące moich kwalifikacji (lub ich braku)
Pytam, ponieważ prosiłeś aby ten temat nie był poruszany, a sam go podejmujesz.
demon_szybkosci
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 75
Rejestracja: 3 sie 2006, o 06:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: podkarpacie
Podziękował: 8 razy
Pomógł: 13 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: demon_szybkosci »

To nie samokrytyka, lecz OBIEKTYWNA ocena. I nadal podtrzymuję kwestie uwag.

JEŚLI uczeń wyprzedza nauczyciela, a nauczyciel realnie nie może nic z tym zrobić, to czas przekazać ucznia komuś, kto ma takie możliwości. Są pewne sytuacje w których trzeba się pogodzić z tym, że nie jest się omnibusem. Chociaż jest pokusa, aby ciągnąć ucznia - bo tak się człowiek zakolegował, że aż żal opuszczać. Nie tędy jednak droga...
Milczek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 821
Rejestracja: 22 lut 2013, o 19:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 84 razy
Pomógł: 45 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: Milczek »

musialmi pisze:Szukaj ambitnych zadań na poziomie podstawówki zamiast dawać podstawowe informacje na poziomie szkoły średniej. To lepiej go rozwinie ;p
Mam wrażenie że Pan celowo pomija tą kwestię.
Jaki cel ma robienie materiału szkoły średniej? Powinien Pan raczej pomóc uczniowi w rozwijaniu kreatywności , rozwiązywaniu ciekawych zagadek, mniej schematycznych zadań. To mu zdecydowanie bardziej się przysłuży niż trzaskanie zadań z funkcji logarytmicznej czy ciągów.
Na materiał ze szkoły średniej będzie czas w liceum/technikum. Moim zdaniem jest to mało ciekawa perspektywa rozwoju, przerabiać to co będzie ponownie wałkowane kilka lat później.
Teraz jest czas na różne kangury, olimpiady gimnazjalne bądź takie na poziomie podstawówki.
Ukryta treść:    
Awatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11263
Rejestracja: 9 maja 2006, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 3140 razy
Pomógł: 746 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: mol_ksiazkowy »

Gaudium_in_litteris napisał(a):

... i ewentualnie nauka gry w szachy ponieważ rozwija logiczne myślenie.

Kojarzysz taką grę, która nazywa się go? Jest lepsza od szachów
No to wobec tego można grać w szachy i w go...?

link dla Prof
Ukryta treść:    
demon_szybkosci
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 75
Rejestracja: 3 sie 2006, o 06:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: podkarpacie
Podziękował: 8 razy
Pomógł: 13 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: demon_szybkosci »

Mam już pewną wizję tego jak pracować z uczniem zdolnym. Jest to dużo trudniejsze niż początku myślałem, ale pomimo trudności powoli idziemy do przodu.

Natomiast w stwierdzeniu, że przerabiam z uczniem materiał szkoły średniej, chyba zaszło pewne nieporozumienie. Nie realizuję materiału "od deski do deski", lecz wybieram jedynie najbardziej smakowite kąski . Tak samo jak z poziomu gimnazjum czy szkoły podstawowej.

Jeśli natomiast chodzi o wszelkie nietypowe zadania i konkursy, to rzeczywiście tego typu zadania dają BARDZO duże pole do popisu. Dzięki takim zadaniom nie jest niezbędne szukanie zadań, które mogą być wciągające i przy okazji dające dużo satysfakcji dla ucznia jak i nauczyciela.

Tak więc zgodzę się, że najlepszym wyjściem może być poszukiwanie oryginalnych, nietypowych i ambitnych zadań na niższym (niskim) poziomie niż zwykłych zadań na wysokim. Najważniejsze jednak, aby uczeń chciał pracować, bo inaczej to ciężko konia przekonań, aby pił ze źródła (nawet jeśli siłą go do wodopoju ściągnęliśmy).
Elayne
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 926
Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 274 razy

Jak pracować z bardzo zdolnym uczniem

Post autor: Elayne »

W formie zabawy pokazać coś co może w przyszłości się przydać, np.: logikę, matematykę arabsko-hinduską lub wendyjską, łamigłówki kowalskie, origami.
ODPOWIEDZ