jest moze ktos w stanie pomoc mi rozwiazac zadania z logiki, bo sama nie wiem od czego zaczac, z gory uprzejmie dziekuje
1. Poniżej podano przykłady amfibologii. Zmień te zdania na takie, w których ten błąd już nie
występuje, tzn. mają tylko jedną (wybraną przez Ciebie) możliwą interpretację:
a. Mam czteroletnie dziecko i reumatyzm z powodu tej wilgoci.
b. W czasie gdy tu jeszcze mieszkała, leżała pijana na podwórku z obywatelem K.,
nieżyjącym już od dwóch lat.
2. Poniżej podano przykłady amfibologii. Zmień te zdania na takie, w których ten błąd już nie
występuje, tzn. mają tylko jedną (wybraną przez Ciebie) możliwą interpretację:
a. Kobiety i mężczyźni powyżej 65-go roku życia mają zniżkę.
b. Uczeń nauczył się odróżniać wronę i gawrona od siebie.
3. Poniżej znajduje się kilka rozumowań, w których popełniono błąd ekwiwokacji. Wskaż, które
słowa są użyte w różnych znaczeniach. Zastanów się w jakich:
a. Moja żona to anioł. Anioły są niematerialne. / Moja żona jest niematerialna.
b. Historia to nauka humanistyczna. Dżyngis Chan odegrał ważną rolę w historii./
Dżyngis Chan odegrał ważną rolę w pewnej nauce humanistycznej. (za Z. Ziembiński,
Logika praktyczna.)
4. Poniżej znajduje się kilka rozumowań, w których popełniono błąd ekwiwokacji. Wskaż, które
słowa są użyte w różnych znaczeniach. Zastanów się w jakich:
a. Kto ukończył 18 lat ten, może sam kupić samochód. Kto może kupić samochód, ten
ma pieniądze na jego zakup./ Kto ukończył 18, ten ma pieniądze na zakup
samochodu. (za: Ziembiński, Logika praktyczna.)
b. TV rozleniwiając ludzi jest dobrym celem krytyki. Dobry cel krytyki jest dobrym celem.
Dobry cel uświęca zachowanie się obywateli./ TV rozleniwiając ludzi, uświęca
zachowanie się obywateli. (za: Gumański, Wprowadzenie w logikę współczesną.)
Wypowiedzi wieloznaczne- amfibolie.
Wypowiedzi wieloznaczne- amfibolie.
Ostatnio zmieniony 3 lis 2009, o 15:45 przez miki999, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale. Staraj się lepiej dobierać nazwy tematów, tak by lepiej wskazywały o czym może być treść zadania. Nie używaj Caps Locka.
Powód: Temat umieszczony w złym dziale. Staraj się lepiej dobierać nazwy tematów, tak by lepiej wskazywały o czym może być treść zadania. Nie używaj Caps Locka.
-
- Użytkownik
- Posty: 1874
- Rejestracja: 4 paź 2008, o 02:13
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Lost Hope
- Podziękował: 28 razy
- Pomógł: 502 razy
Wypowiedzi wieloznaczne- amfibolie.
Amfibolie na przykładzie 2a:
Są dwa sposoby interpretacji tego zdania:
Mężczyźni powyżej 65-go roku życia i kobiety mają zniżkę. (Wszystkie kobiety, lecz mężczyźni tylko odpowiednio zaawansowani wiekiem.)
Osoby powyżej 65-go roku życia mają zniżkę.
Pozostałe bardzo podobnie.
Błędy ekwiwokacji na przykładzie 3a:
Słowo "anioł" raz użyte w znaczeniu: uczynna, z gruntu dobra osoba, a raz w znaczeniu odnoszącym się do istoty niematerialnej.
Są dwa sposoby interpretacji tego zdania:
Mężczyźni powyżej 65-go roku życia i kobiety mają zniżkę. (Wszystkie kobiety, lecz mężczyźni tylko odpowiednio zaawansowani wiekiem.)
Osoby powyżej 65-go roku życia mają zniżkę.
Pozostałe bardzo podobnie.
Błędy ekwiwokacji na przykładzie 3a:
Słowo "anioł" raz użyte w znaczeniu: uczynna, z gruntu dobra osoba, a raz w znaczeniu odnoszącym się do istoty niematerialnej.
Wypowiedzi wieloznaczne- amfibolie.
dziekuje ci bardzo, sama nie potrafie tego zrobic, moze moglabys mi jeszcze zobaczyc pozostale zdania, ja nie wiem jak je przeksztalcic-- 4 lis 2009, o 00:28 --2 b
Uczeń nauczył się odróżniać wronę i gawrona od siebie.
czy jego przeksztalceniem moze byc
Uczeń nauczył się odróżniać wronę i gawrona.
Uczeń nauczył się odróżniać wronę i gawrona od siebie.
czy jego przeksztalceniem moze byc
Uczeń nauczył się odróżniać wronę i gawrona.
-
- Użytkownik
- Posty: 1874
- Rejestracja: 4 paź 2008, o 02:13
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Lost Hope
- Podziękował: 28 razy
- Pomógł: 502 razy
Wypowiedzi wieloznaczne- amfibolie.
Zgrabniej będzie:
Uczeń nauczył się odróżniać wronę od gawrona.
Przy czym tu nie mamy do czynienia z klasyczną amfibolią, bo użycie "od siebie" jest zasadniczo jednoznaczne, to znaczy uczeń rozpoznaje różniece pomiędzy sobą a tymi ptakami. Użycie "od siebie" w domniemanym znaczeniu jest niepoprawne językowo.
Uczeń nauczył się odróżniać wronę od gawrona.
Przy czym tu nie mamy do czynienia z klasyczną amfibolią, bo użycie "od siebie" jest zasadniczo jednoznaczne, to znaczy uczeń rozpoznaje różniece pomiędzy sobą a tymi ptakami. Użycie "od siebie" w domniemanym znaczeniu jest niepoprawne językowo.