Granica w zerze
- Janusz Tracz
- Użytkownik
- Posty: 4065
- Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: hrubielowo
- Podziękował: 80 razy
- Pomógł: 1392 razy
Re: Granica w zerze
@a4karo & janusz47 rozumiem, ze szkolne funkcje definiujecie jako magiczne szeregi wyciągnięte z kapelusza? Co do zadania to zauważ, że
\(\displaystyle{ \frac{\frac{1}{x}-\cot x}{x} = \left( \frac{\sin x-x}{x^3}+2 \frac{\sin^2 \frac{x}{2} }{x^2} \right) \cdot \frac{x}{\sin x} }\)
Nieoczywista jest tu zbieżność \(\displaystyle{ \left( \sin x-x\right)/x^3 }\). Jednak można zrobić to elementarnie (choć bardzo pomysłowo): .-
- Użytkownik
- Posty: 22206
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Re: Granica w zerze
Obejdzie się: możesz zapisać wyrażenie w postaci
\(\displaystyle{ \frac{\sin x-x\cos x}{x^2\sin x}}\)
skorzystać z oszacowań
\(\displaystyle{ x-\frac{x^3}{3!}<\sin x<x-\frac{x^3}{3!}+\frac{x^5}{5!}}\)
\(\displaystyle{ 1-\frac{x^2}{2}<\cos x<1-\frac{x^2}{2}+\frac{x^4}{4!}}\)
i skorzystać z twierdzenia o trzech funkcjach
\(\displaystyle{ \frac{\sin x-x\cos x}{x^2\sin x}}\)
skorzystać z oszacowań
\(\displaystyle{ x-\frac{x^3}{3!}<\sin x<x-\frac{x^3}{3!}+\frac{x^5}{5!}}\)
\(\displaystyle{ 1-\frac{x^2}{2}<\cos x<1-\frac{x^2}{2}+\frac{x^4}{4!}}\)
i skorzystać z twierdzenia o trzech funkcjach
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Granica w zerze
Łatwiej jest rozwinąć w szereg Taylora - Maclaurina elementarną funkcję do dwóch składników, niż stosować karkołomne, nieczytelne przekształcenia i podawać przykłady na Stackexchange Math.
-
- Użytkownik
- Posty: 22206
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3754 razy
Re: Granica w zerze
Zbieżność \(\displaystyle{ \left( \sin x-x\right)/x^3 }\) jest dużo bardziej oczywista niż wzorek, który napisałeśJanusz Tracz pisze: ↑23 kwie 2022, o 17:31@a4karo & janusz47 rozumiem, ze szkolne funkcje definiujecie jako magiczne szeregi wyciągnięte z kapelusza? Co do zadania to zauważ, że
\(\displaystyle{ \frac{\frac{1}{x}-\cot x}{x} = \left( \frac{\sin x-x}{x^3}+2 \frac{\sin^2 \frac{x}{2} }{x^2} \right) \cdot \frac{x}{\sin x} }\)Nieoczywista jest tu zbieżność \(\displaystyle{ \left( \sin x-x\right)/x^3 }\). Jednak można zrobić to elementarnie (choć bardzo pomysłowo): .
Takie magiczne szacowania sinusa i kosinusa bez wprowadzania szeregu się u nas przerabiało w 2 kl. liceum. w temacie: fajne zabawy z całkami
`\cos x<1`
całkujemy od `0` do `x`
`\sin x<x`
jeszcze raz
`1-\cos x<x^2/2`
i tak dalej i tak dalej
- Janusz Tracz
- Użytkownik
- Posty: 4065
- Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: hrubielowo
- Podziękował: 80 razy
- Pomógł: 1392 razy
Re: Granica w zerze
Problem w tym, że to autor ustala zasady gry, a nie Ty. Jest napisane, że ma być bez pochodnych. Więc albo magicznie definiujesz \(\displaystyle{ \ctg}\) jako szereg wyciągnięty z kapelusza albo rozwijasz (tylko wtedy korzystasz z pochodnych). Autor nie pyta co jest łatwiej tylko jak to zrobić bez pochodnych.
A w cytowaniu rozwiązań z Mathematics Stack Exchange nie widzę nic złego. Szczególnie, gdy wnoszą coś do tematu.
Uznałem, że jak umiem scałkować \(\displaystyle{ \sin}\) to z pochodną \(\displaystyle{ \cos}\) dam sobie rade.
-
- Użytkownik
- Posty: 541
- Rejestracja: 11 maja 2016, o 13:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
- Podziękował: 497 razy
- Pomógł: 5 razy