Narzut procentowy na cenę produktu, aby pokrył prowizję
: 15 lut 2019, o 17:04
Cześć,
Borykam się z drobnym problemem. Mój sklep o nazwie "x", ma możliość deklarowania narzutu na cenę sprzedaży produktu wystawianego do zewnętrznego portalu sprzedażowego. Przyjmijmy, że ów zewnętrzny portal nazywa się "z". Narzut na cenę sprzedaży wyrażony jest w procentach i może przyjąć wartości jedynie dodatnie lub ujemne w postaci pojedynczej liczby.
Możliwość ustalenia dodatkowego narzutu jest podyktowana faktem istnienia prowizji od sprzedaży na portalu "z". Dla kategorii, w której produkt jest wystawiany, wynosi ona 4%.
Problemem jest jednak to, że narzut na cenę nie będzie idealnie pokrywał kwoty prowizji portalu "z", gdyż jest to procent od pierwotnej kwoty znajdującej się w sklepie "x", a nie od finalnej kwoty na portalu "z", wyliczonej poprzez dodanie narzutu procentowego do pierwotnej kwoty w sklepie "x".
Zaprezentuję to na przykładzie:
Załóżmy, że:
1. Cena kupna produktu = 9.99 PLN
2. Cena detaliczna w moim sklepie to 10.00 PLN
3. Zysk wynosi 0.01 PLN, groszy (A co, taki kaprys)
4. Aby zamortyzować koszt prowizji portalu "z", doliczony zostaje narzut w wysokości +4% do ceny znajdującej się w sklepie "x"
5. Po doliczeniu narzutu, cena na portalu "z" wynosi 10.40 PLN
6. Prowizja od sprzedaży na portalu "z" wynosi 4% kwoty wystawianego produktu, a więc 0.416, czyli w zaokrągleniu 0.42 PLN, grosze.
Konkluzja: Ponoszę stratę w wysokości 1 grosza.
analogicznie, gdybyśmy przyjęli, że
1.1 Cena kupna produktu = 999 PLN
2.1 Cena detaliczna w moim sklepie to 1000 PLN
3.1 Zysk wynosi 1 PLN
4.1 Zostaje doliczony narzut w wysokości +4% do ceny znajdującej się w sklepie
5.1 Po doliczeniu narzutu cena na portalu "z" wyniesie 1040.00 PLN
6.1 Prowizja od sprzedaży na portalu "z" wynosi 4% kwoty wystawianego produktu, a więc analogicznie 41.60 PLN.
Konkluzja: Ponoszę stratę w wysokości 60 groszy.
Oczywiście zgodzę się, że nikt nie "pracuje" na tak niskich marżach zysku, lecz pragnę zwrocić uwagę na problem, który zaobserwowałem. Bądź, co bądź stanowi on jakieś uszczuplenie marży kwotowej, a tego żaden Sprzedawca/Producent nie lubi.
Pytanie: O ile powinien być zwiększony narzut na cenę w sklepie "x", aby idealnie w całości pokryć koszt prowizji portalu "z", o ile to możliwe ze względu na charakter problemu (występujące dynamiczne zmienne).
Byłbym wdzięczny za podpowiedź.
Borykam się z drobnym problemem. Mój sklep o nazwie "x", ma możliość deklarowania narzutu na cenę sprzedaży produktu wystawianego do zewnętrznego portalu sprzedażowego. Przyjmijmy, że ów zewnętrzny portal nazywa się "z". Narzut na cenę sprzedaży wyrażony jest w procentach i może przyjąć wartości jedynie dodatnie lub ujemne w postaci pojedynczej liczby.
Możliwość ustalenia dodatkowego narzutu jest podyktowana faktem istnienia prowizji od sprzedaży na portalu "z". Dla kategorii, w której produkt jest wystawiany, wynosi ona 4%.
Problemem jest jednak to, że narzut na cenę nie będzie idealnie pokrywał kwoty prowizji portalu "z", gdyż jest to procent od pierwotnej kwoty znajdującej się w sklepie "x", a nie od finalnej kwoty na portalu "z", wyliczonej poprzez dodanie narzutu procentowego do pierwotnej kwoty w sklepie "x".
Zaprezentuję to na przykładzie:
Załóżmy, że:
1. Cena kupna produktu = 9.99 PLN
2. Cena detaliczna w moim sklepie to 10.00 PLN
3. Zysk wynosi 0.01 PLN, groszy (A co, taki kaprys)
4. Aby zamortyzować koszt prowizji portalu "z", doliczony zostaje narzut w wysokości +4% do ceny znajdującej się w sklepie "x"
5. Po doliczeniu narzutu, cena na portalu "z" wynosi 10.40 PLN
6. Prowizja od sprzedaży na portalu "z" wynosi 4% kwoty wystawianego produktu, a więc 0.416, czyli w zaokrągleniu 0.42 PLN, grosze.
Konkluzja: Ponoszę stratę w wysokości 1 grosza.
analogicznie, gdybyśmy przyjęli, że
1.1 Cena kupna produktu = 999 PLN
2.1 Cena detaliczna w moim sklepie to 1000 PLN
3.1 Zysk wynosi 1 PLN
4.1 Zostaje doliczony narzut w wysokości +4% do ceny znajdującej się w sklepie
5.1 Po doliczeniu narzutu cena na portalu "z" wyniesie 1040.00 PLN
6.1 Prowizja od sprzedaży na portalu "z" wynosi 4% kwoty wystawianego produktu, a więc analogicznie 41.60 PLN.
Konkluzja: Ponoszę stratę w wysokości 60 groszy.
Oczywiście zgodzę się, że nikt nie "pracuje" na tak niskich marżach zysku, lecz pragnę zwrocić uwagę na problem, który zaobserwowałem. Bądź, co bądź stanowi on jakieś uszczuplenie marży kwotowej, a tego żaden Sprzedawca/Producent nie lubi.
Pytanie: O ile powinien być zwiększony narzut na cenę w sklepie "x", aby idealnie w całości pokryć koszt prowizji portalu "z", o ile to możliwe ze względu na charakter problemu (występujące dynamiczne zmienne).
Byłbym wdzięczny za podpowiedź.